Rijtest: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D

Rijtest: Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D

De Mitsubishi Pajero gaat alweer een viertal jaar mee. Toch zie je hem vrij weinig rijden op de Belgische wegen, ondanks zijn lange en beroemde geschiedenis. We gingen even na of de wagen onterecht miskend wordt.

De oorsprong van de Pajero gaat terug tot in 1982, toen de eerste versie gelanceerd werd. Qua lijnenspel was de wagen toen een uitvergroot Lego-blok en tot op vandaag is die lijn niet veel gewijzigd. De uiterlijke veranderingen waren eerder logische evoluties dan breuken met het verleden. Het robuuste straalt nog steeds van de wagen af, al verloor hij schijnbaar een stuk van zijn pure offroad-look. De wagen is breder dan hij hoog is (1,875 m en 1,870 m) terwijl je met zijn lengte niet zomaar in eender welk plaatsje parkeert. Ook krijgt de Pajero zoals het een echte offroader betaamt een reservewiel achterop, wat zijn lengte er niet op vermindert. Wanneer je dan een parking hebt gevonden waar je net in past, zorg je best dat je geen grote spullen uit de koffer moet nemen. De kofferdeur is groter dan je denkt, terwijl deze nog eens naar de verkeerde kant openzwaait. Sta je rechts van de rijweg geparkeerd, dan zwiert de deur naar de kant van het voetpad open. Voordeel van die grote afmetingen is dat je met gemak grote spullen kan inladen. Een tweepersoonszetel of en fiets, wanneer je de zetels neerklapt kan je ze ongeschonden op hun bestemming brengen.

Wie liever wat meer volk meeneemt, klapt gewoon de derde zetelrij uit de vloer op. Al is zijn de handelingen nogal omslachtig. Wie op de derde zetelrij plaatsneemt, heeft best ook niet te lange benen, al zijn deze twee plaatsen best comfortabel voor kortere ritten. Alle zetels opengezet, hou je 215l bagageruimte over. Ontdoe je je van de inzittenden en klap je de twee achterste zitrijen weg, dan krijg je een nuttig laadvolume van 1.790l. Ook kan deze Pajero 730 kg extra aan en mag je er een geremde aanhanger van 3.300 kg aanhangen. Op dat vlak toont de Pajero zeker zijn troeven.

Met zijn 4,9m lengte kan je hem dan net geen mastodont noemen; zijn gewicht laat je daar wel anders over denken. De 2.300 kg die de wagen moet meeslepen laten zich meer dan eens voelen, waardoor je het idee krijgt dat je de wagen het beste rijdt als trekker van een paardentrailer of andere aanhanger, aan 90 km/u op de snelweg. Daarmee willen we niet gezegd hebben dat sneller gevaarlijk wordt, maar rekening houdend met het gewicht, is de wagen niet snel van zijn koers af te brengen en voel je dat gewicht gezwind mee de bocht in gaan, zij het iets later dan je verwacht. De remmen zijn goed in staat om de zware wagen onder controle te houden, al reken je best wat extra remafstand, we hadden de indruk dat ze zelfs iets lichter waren dan de Toyota Land Cruiser.

De motor die de Pajero moet voortbranden is de 3.2 DI-D. In Nederland had je tot begin dit jaar ook de mogelijkheid om een 3.8 benzine te kiezen, maar in België is deze motor niet gewild. De 3.2 DI-D werd onlangs vernieuwd, waarbij het vermogen steeg van 170 tot 200 pk en 441 Nm koppel. Die 30 pk extra maakt hem zowat 3 seconden sneller in de 0-100, tegenwoordig lukt dat in dik 11 seconden. Niet slecht voor zulk zwaar lastdier. Het verbruik valt daarbij nog erg goed mee, als we rekening houden met het hoge gewicht en het grote frontale oppervlak. Gemiddeld verstookten we tijdens de rijtest 10,5l brandstof per 100 km, terwijl we tijdens bepaalde gevarieerde ritten zelfs op 9,0l aftikten. Met dat gemiddelde van 10,5l zitten we weer op het niveau van concurrent Toyota.

Het niveau van de concurrentie is de laatste jaren erg omhoog gegaan; de Land Cruiser kreeg onlangs een facelift, de Nissan Pathfinder komt stilaan meespelen in hetzelfde segment terwijl Nissan de nieuwe Patrol voorlopig niet invoert in onze contreien. De Mitsubishi Pajero kan goed mee met de vernieuwde concurrentie, al zie je hier en daar wat rimpeltjes. Zo is het stuur eerder klein te noemen, terwijl je erg veel bewegingen nodig hebt om de wielen volledig van richting te draaien. Ook wanneer je kijkt naar de goed overwogen middenconsole, zie je dat de pook voor de offroadversnellingen wat verouderd aandoet. Het lijkt erop dat de klant tegenwoordig een elektrisch systeem wil, zodat men enkel een kleine draai aan de knop moet geven om de veldversnellingen in te schakelen. De kleine pook doet zijn werk verder goed en er is keuze tussen vier standen; twee- of vierwielaandrijving, met hoge of lage gearing en die laatste al dan niet met gesperde differentiëlen. Rij je met tweewielaandrijving, dan gebeurt de overbrenging op de achterwielen. De standaard automaat in de Pajero werkt stil en zuiver, al heeft hij wat te kampen met de problemen van de oudere generatie automaten; hij denkt niet zelf mee. Wanneer je gas loslaat of wil hernemen, blijft de bak te vaak in de verkeerde versnelling hangen.

Zoals eerder gemeld krijgen we een goed uitgedachte middenconsole, met kleuren die we van Japanners gewend zijn. Blauw is de overheersende kleur bij de dashboardverlichting, terwijl de rest van het dashboard wat doet denken aan de Lancer, maar dan een stuk beter afgewerkt. Toch lijkt de teller op de verkeerde plaats te staan en zouden wij die wisselen met de toerenteller. Ook de aanduiding van de snelheid op de teller kon duidelijker. Qua geluid heb je niets te klagen, Mitsubishi werkt samen met Rockford Fosgate en al zijn de speakers soms wat opzichtig, goed geluid geven ze wel. Je kan kiezen om je CD’s in te lezen op de harde schijf van het systeem, zodat je niet telkens een nieuwe CD op hoeft te leggen of je een geleende CD kan gebruiken in de wagen. De inzittenden achteraan kunnen hun airco zelf regelen, al is zowel vooraan als achteraan slechts één zone beschikbaar.

De Pajero is concurrentieel geprijsd. Voor de driedeursconfiguratie betaal je een kleine 40.000 euro in ‘Invite’-basisversie. De vijfdeurs kost slechts 800 euro meer. Kies je voor het hogere afwerkingsniveau ‘Instyle’, dan betaal je een goeie 50.000 euro voor de driedeurs en 52.160 voor de vijfdeurs. Motorisch is er geen verschil, maar qua uitrusting krijg je er een pak standaard bovenop. Zo heb je een navigatiesysteem en het Rockford geluidssysteem, lederen zetels en cruise control met bediening op het stuur. Ook xenonverlichting en een gigantisch schuif- en kanteldak komen standaard op deze versie. Al bij al een pak extras die zijn prijs rechtvaardigen, zeker wanneer je weet dat je bij de concurrentie bij deze prijs pas aan de optielijst kan beginnen.

De Mitsubishi Pajero kan nog goed mee met de rest van de pure offroaders, toch zie je hier en daar wat verouderingsverschijnselen. Het lijkt ons niet slecht om stilaan nogmaals een evolutie door te voeren op dit model. De motor is intussen weer up-to-date en loopt zelfs wat voor op de concurrentie wat vermogen en verbruik betreft. Toch heeft Mitsubishi geen sterk imago in ons land, iets waar de Pajero de nadelen van ondervindt. De wagen is wat miskend op onze markt en is zeker niet de mindere van zijn Japanse strijdmakkers.

Specificaties

Motor

3.2 viercilinder

Vermogen

200pk

Koppel

441 Nm

Overbrenging

automaat, 5 versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 300 kg

Topsnelheid

177 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 52 160.00

0 tot 100 km/u

11.10 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Anonieme gebruiker 21:26
afbeelding van Anonieme gebruiker

- edit Autofans: typo, aangepast -

Yannick Degroeve 12:44
afbeelding van Yannick Degroeve

heb een tijd terug met de enige 3.8 V6 in belgie meegereden... ding ging zot snel en lag nog behoorlijk strak op de baan ook!

chuwie 23:36
afbeelding van chuwie

jammer genoeg, zie je ze niet zoveel op de baan.

Lister 10:46
afbeelding van Lister

Heb hem al 15 jaar prima werkpaard nooit geen problemen met gehad wel goed onderhoud sterk beest gaat patrol ruim voorbij

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws