Rijtest : Jeep Patriot 2.0 CRD

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

De Patriot is de instapper van het JEEP-gamma. Hij positioneert zich vlak onder de origineel gelijnde Compass. Weet hij te overtuigen? Wij zochten het voor jullie uit!

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Een vraag die wel ons stelden was in welk segment we deze Patriot zouden willen plaatsen. Aangezien hij zich niet als echte terreinwagen laat klasseren en ook niet als gewone familiewagen kan beschouwd worden, kan de Patriot in verschillende segmenten meespelen. Zo heb je enerzijds wagens als de Volkswagen Golf en de BMW 1-reeks die even praktisch zijn en ongeveer even veel kosten met vergelijkbare motorisatie. Anderzijds zou je deze Patriot ook kunnen meten met wagens als de BMW X1 of de Nissan Qashqai. Dit dan eerder vanwege het terreinkarakter van de Jeep. De Patriot beschikt over vierwielaandrijvingsysteem Freedom-Drive ITM waardoor hij toch wel zijn mannetje zou moeten kunnen staan op iets ruwer terrein. Ik zie hem niet meteen gelijkwaardige prestaties neerzetten als pakweg een Jeep Wrangler of Cherokee, maar dat lijk je de Patriot makkelijk te kunnen vergeven aangezien het niet echt zijn roeping lijkt te zijn om als berggeit door het leven te gaan. Wat dat betreft lijkt dat wel enigszins slim gezien van JEEP aangezien de Patriot zich op die manier niet in één hokje laat klasseren. Minder positief is dan weer wel dat hij op die manier ook niet de kans zal krijgen om op één vlak te kunnen uitblinken.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Onder de motorkap van de Patriot kwijt een 2.0-liter turbodiesel van Volkswagen-origine zich uitstekend van zijn taak. Je beschikt over 136pk en 310Nm en dat voel je wel degelijk als je onderweg bent met deze mini-SUV. Een sprintje naar de 100 km/h in 11 seconden mag dan in absolute cijfers enigszins tegenvallen, het is vooral de stevige brok koppel die het rijden met de Patriot aangenaam maakt. Hernemingen gebeuren zonder morren en ook op de autosnelweg voelt hij zich prima in zijn element. Het rijcomfort is van een zeer aanvaardbaar niveau. Het wordt nooit deinerig en de besturing voelt goed aan. Dat heeft ook veel te maken met het feit dat het gewicht van de Patriot nog goed meevalt. Oneffenheden worden mooi weggefilterd, het zijn allemaal voordelen van het feit dat je in een SUV rijdt en niet in een gewone middenklasser.

Merkwaardig is wel dat de Jeep Patriot 2.0 CRD tijdens een zuinigheidstest een ultiem minimumverbruik wist te behalen van slechts 4,18 liter 100km terwijl we tijdens onze test al moeite hadden om niet meer dan het dubbele te verbruiken. Tijdens de testperiode was het wel bijzonder warm waardoor de airco wel overuren moest kloppen, wat zich meestal wel vertaalt in een hoger verbruik. En het uitschakelen van die geweldige stereo om minder energie te verbruiken is eveneens op geen enkel moment in ons opgekomen. Vandaar schatten we dat je onder iets gematigdere weersomstandigheden en bij een rustig rijgedrag toch wel op een gemiddeld verbruik van 7 liter zou moeten uitkomen.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Het interieur van de Patriot blijkt minder ruim te zijn dan je op het eerste zicht zou denken wanneer je hem aan de buitenkant bekijkt. Binnenin vinden we zitplaatsen voor vijf personen. Vooraan zijn de stoelen van gemiddelde kwaliteit. Wanneer je via de handig te bedienen hendels een geschikte rijhouding hebt gevonden, zit je best comfortabel en heb je een heel goed uitzicht over de rijbaan. Achteraan kan je maar beter geen te lange benen hebben, want de zitting van de bank is te kort waardoor ze niet echt veel steun biedt en je dus niet echt lekker zit. De materiaalkeuze van het interieur is niet op het niveau dat je zou kunnen verwachten in deze klasse. In een wagen van 30.000 euro verwacht je geen harde plastic op het dashboard en een goedkope plastic afwerking van de hoofdsteunen. Gelukkig is de afwerking verder wel perfect. Zelfs bij een test over de meest pokdalige kasseiwegen konden we nergens een kraakje of piepje ontdekken, wat toch wel vernoemenswaardig is.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Het dashboard van de Patriot is overzichtelijk en goed van vorm. Het handige touchscreen voor de bediening van audio en de navigatie heeft een goede plaats gekregen waardoor het gemakkelijk te bedienen en af te lezen valt tijdens het rijden. De klimaatregeling vinden we terug onder dit scherm. Minpunt hier is dat er zelfs in optie geen automatische klimaatregeling beschikbaar is. Eenmaal je je weg hebt gevonden in de logica van de bedieningselementen zijn ze allemaal zeer gemakkelijk te bedienen en lijk je niet echt iets tekort te komen aan boord van deze Patriot. Jammer is wel dat er amper opbergvakken werden voorzien in het interieur. Naast de vakken in de deuren, het dashboardvak (dat wordt opgevuld door de boorddocumenten) en natuurlijk enkele bekerhouders zijn er geen andere opbergplekjes te vinden. Losse papieren kan je zelfs niet in de rug van de voorzetels kwijt en moet je dus genoodzaakt laten slingeren.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Vol lof waren we wel over de fenomenale prestatie van de audio-installatie van Boston Accoustics. Haarfijne en supersterke geluidskwaliteit. De installatie lijkt onvermoeibaar te zijn. In de kofferklep zitten er twee uitklapbare luidsprekers. Dat kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld bij een pick-nick op de buiten het geheel van een streepje muziek wil voorzien.  Al lijkt het mij eerder een gadget dan een uiterst noodzakelijk goed, aangezien het geluid erdoor niet zoveel beter overkomt. Geen enkele stereo uit eerder geteste wagens en waarschijnlijk ook die uit in de toekomst nog te testen wagens lijkt te kunnen tippen aan het prestatievermogen van deze stereo. Echt een topaanrader voor muziekliefhebbers.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Verder is het ook handig dat het plafondlichtje in de koffer eveneens de functie van zaklamp herbergt. Dat kan goed van pas komen wanneer je in het donker bijvoorbeeld een lekke band rijdt en je dus wat extra licht kan gebruiken. De koffer is in zijn standaardconfiguratie eerder aan de kleine kant, zeker wanneer je er de buitenafmetingen van de Patriot op nahoudt. De ruimte onder het laadscherm is ronduit te verwaarlozen wanneer je iets van bagage wil meenemen. Gelukkig kan je de achterbank en de passagierszetel handig neerklappen waardoor je, indien nodig, toch nog over voldoende laadruimte kan beschikken. Het gevolg is dan wel dat je geen passagiers meer kan meenemen.

Rijtest : Jeep Patriot  2.0CRD

Wat de prijs van deze Jeep betreft, lijken we te moeten besluiten dat de Jeep Patriot 2.0 CRD Limited zijn kostprijs van 28.890 euro niet helemaal lijkt te kunnen verantwoorden. Reden hiervoor is voornamelijk het gebrek aan kwaliteit van de gebruikte materialen. Sommige van deze materialen zijn echt niet meer van deze tijd en komen gewoon heel erg goedkoop over. Dan hebben we het over de kwaliteit van het gebruikte leder, het plastiek voor de hoofdsteunen en de veel te harde plastieks voor de andere delen van het interieur. Wel leuk is dat je voor deze prijs een stoer uitziende en best wel volledig uitgeruste wagen krijgt die ook nog eens zijn mannetje kan staan op verschillende terreinen. Zo is de Patriot in  de 28.890 euro kostende Limited uitvoering bijvoorbeeld voorzien van een lederen interieur, airco, cruise control en het Jeep Freedrom-Drive I 4x4 systeem met vergrendelbare 4WD modus.

Verder biedt Jeep nog twee interessante Packs aan die het leven aan boord van de Patriot nog wat aangenamer moeten maken. Zo is er de Technologie Group (Boston Accoustics stereo systeem) voor 1.600 euro en de Comfort Group (mistlampen, getinte ruiten, lederen bekleding stuurwiel met audio controle) voor €900. Beiden zeker de investering waard. Met een open dak (900 euro) en metaalkleur ( 500 euro) daarbij geteld kom je aan een totaalprijs van 31.390 euro.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Bij wijze van conclusie stellen we dat de Jeep Patriot zeker geen slechte partij is voor die mensen die op zoek zijn naar een wagen met pit in. Eentje die er niet te alledaags uitziet. Hij weet ook te overtuigen door zijn rijcomfort en bouwkwaliteit. Een upgrade van de gebruikte materialen zou geen slechte zaak zijn om dit model nog iets beter in de markt te kunnen plaatsen en meer weerwoord te kunnen bieden tegen de immer sterker wordende concurrentie.

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Tekst : Alexander De Nys
Foto's : Joeri Mertens

Met dank aan Jeep voor de testwagen

Rijtest : Jeep Patriot 2.0CRD

Specificaties

Motor

2.0 diesel, vier-in-lijn

Vermogen

136pk

Koppel

310 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 515 kg

Topsnelheid

189 km/u

Prijs testwagen

€ 31 390.00

Prijs basismodel

€ 28 890.00

0 tot 100 km/u

11.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.20 L/100km

Min. kofferinhoud

334 L

Max. kofferinhoud

1 277 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
yannick D 22:17
afbeelding van yannick D

leuk ding! maar "de fenomenale geluidsinstallatie" is die standaard?
want die van de Kia Sportage, die is WAANZINNIG voor een standaard install !
let wel, zonder subwoofer bij de KIA maar toch, zo helder en vervorming komt
er pas als je trommelvliesjes op het randje van scheuren staan !

Wim 10:27
afbeelding van Wim

Jeep heeft enorm veel modellen/varianten, ze zouden beter af zijn om gewoon 3 modellen te maken

jeep patriot 2007 2008 19:03
afbeelding van jeep patriot 2007   2008

jeep patriot 2007 2008 2009 geen problemen

die van 2010 daarintegen allen problemen met stuur kan nie worden opgelost zef nie in brussel waar mijn wagen 10 dagen heeft verbleven nu 8 maanden oud en zit er mee 'eerroof' kunnen ze zeggen awel ik zeg daartegen 'geldroof'
groeten van een zeer teleurgestelde jeep fan

Reinout 11:17
afbeelding van Reinout

Ik rijd nu met mijn Patriot Limited '09 nu iets meer dan een jaar
en ben er nog steeds uitermate tevreden over!
Enige probleem in het begin was dat het opendak een beetje lekte.
Na een bezoek aan de dealer was alles volledig opgelost.
Sindsdien geen enkel probleem meer ondervonden.

Ik ben al langer een JEEP fan en vind de Patriot een fantastische wagen.

Mvg,
Reinout

Anonieme gebruiker 16:18
afbeelding van Anonieme gebruiker

ZOALS GEZEGD die van 2009 OF ER VOOR geen problemen

Gert 00:34
afbeelding van Gert

Ik rijd nu bijna 4 jaar met mijn patriot, ik moet zeggen de beste en leukste wagen tot nu toe. Voorheen reed ik met volvo en volkswagen, goed maar daar had ik meer kosten aan de mijn jeep. Ik vind het zelf ook heel straf maar het is zo. De koste tot nu toe zijn enkel de vaste koste als onderhoud, voor de rest nog niks. In augustus neem ik afscheid van deze kar, maar weet nu al dat ik hem ga missen. Momenteel denk ik aan een jeep wrangler, GC of een mercedes E break. Vreemde combinatie, maar wat zal ik doen?

TC 02:48
afbeelding van TC

3000 km met een Patriot gedaan in de VS... met alle respect en in alle bescheidenheid, de beste auto waarmee ik ooit gereden heb... smooth on the road, in staat tot alles off road... aanrader!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws