Rijtest: Toyota RAV4 2.2 D-4D D-CAT 2010

Rijtest Toyota RAV4 2010

De huidige RAV4 heeft al een facelift achter de rug, en die is nog maar een jaar oud. Blijkbaar vonden de bazen bij Toyota de facelift niet ingrijpend genoeg, want nu is er opnieuw één. Deze keer zullen ze in Japan wel tevreden zijn, de RAV4 is een heel nieuwe verschijning.

Rijtest Toyota RAV4 2.2 D-4D-CAT 2010

Vanbuiten is de RAV4 dus grondig veranderd. Het eerste wat opvalt is de nieuwe neus. De nieuwe RAV4 heeft nu een scherpere voorgevel die ons doet denken aan de premium producten van Toyota’s dochteronderneming. Vanachter is er niets nieuws te melden, maar die achterkant is dan ook pas één jaar geleden gewijzigd. Alles samen is dit een zeer geslaagde facelift, de RAV4 ziet er nu een stuk luxueuzer uit en kan er weer enkele jaren tegen aan.

De RAV4 opereert in het SUV C-segment, zeg maar het VW Golf-segment onder de SUV’s. Dit heeft vooral als voordeel dat zo’n wagens een stuk kleiner zijn dan je zou denken. De RAV4 is bijvoorbeeld amper 4,36 meter lang. Die lengte maakt hem zelfs in de stad aangenaam om te rijden.

Rijtest Toyota RAV4 2.2 D-4D-CAT 2010

Het luxueuze uiterlijk is er niet voor niets. Binnenin heeft de RAV4 immers één van de knapste Toyota interieurs. Voor de trapopstelling moet je zijn, maar de algemene indruk is dik in orde en dashboard voelt solide aan. Af en toe zijn er wat hardere materialen gebruikt, desondanks stoort dit niet dankzij de zeer goede afwerking. De ergonomische kant mogen we zeker niet vergeten, maar ook hier scoort de RAV4, alles zit waar het moet zitten. De beste punten gaan naar het sportstuurtje, het design is simpel maar het licht heel goed in de hand. Ook over het zitmeubilair valt niet te klagen, de zetels zijn lekker breed en zitten enorm comfortabel. Daar staat dan weer wel tegenover dat ze weinig zijdelings steun bieden.

Rijtest Toyota RAV4 2010
Rijtest Toyota RAV4 2010

Aan laadruimte geen gebrek. Met een minimum van 586 liter en een maximum van 1.752 liter worden tripjes naar de IKEA absoluut een eitje. Pas wel op wanneer je de wagen tussen 2 andere wagens moet parkeren. De achterklep gaat zijwaarts open, en dat kan soms tegenvallen. Het zal wel een reden hebben, maar toch hadden we na de facelift liever een klep gezien die naar boven scharniert. Een leuke MPV-trek is dat de achterste zetels naar voor en naar achteren verschuifbaar zijn. Zo kan je kiezen tussen meer bagageruimte of veel plaats voor de achterpassagiers.

Rijtest Toyota RAV4 2010

Onder onze kap zat een 2.2 turbodiesel die gekoppeld was aan een zestraps-automaat. De 2.2 liter haalt er 150 pk en 340 Nm uit. Het maximum koppel wordt na een klein turbogat bereikt op 2.000 tpm. De 1.585 kg zware Toyota sprint in een respectabele 10,8 seconden naar de 100 km/u. Je hebt dan ook nooit het gevoel dat je met te weinig power onderweg bent. Het opgegeven verbruik van 7,1 l/100km haalden we echter niet. Wij moesten het stellen met 7,9 l/100km, een stuk meer, maar aanvaardbaar voor een midi SUV met automaat. De automaat blinkt niet uit, maar past bij dit type auto. Hij schakelt rustig en probeert altijd een laag toerental aan te houden. Wel zitten er een paar misplaatste flippers achter het stuur. De downshift duurt zo lang, dat wij in eerste instantie dachten dat de flippers niet werkten. Flippers achter het stuur zijn leuk in snelle wagens, in een midi-SUV met een dieselmotor zijn ze overbodig.

De RAV4 is altijd aan de harde kant geweest. Na de facelift is dat niet anders. De vering is nog altijd harder afgeveerd dan je verwacht bij zo’n wagen. De hardere vering heeft wel een nut. De RAV4 rijdt namelijk bijna zo scherp als een hatchback uit het C-segment. Ondanks zijn gewicht en hoogte, wordt overhellen tot een minimum beperkt. Om zijn "sportiever" karakter te verscherpen is de RAV4 uitgerust met een sportknop. De knop heeft wel degelijk nut, want de besturing wordt zo een stuk zwaarder. Op de autostrade had je misschien een iets comfortabelere auto verwacht, vooral oneffenheden verwerkt hij moeilijk. Daar staat dan weer tegenover dat hij heel koersvast blijft bij hogere snelheden. Tik je 185 km/u aan, dan houdt de RAV4 het echter voor bekeken.

Rijtest Toyota RAV4 2.2 D-4D-CAT 2010

Bij zijn nieuwe premium-uiterlijk hoort natuurlijk een premium-prijs. Hij is dan ook niet de goedkoopste in zijn segment. De basisuitvoering met voorwielaandrijving kost je al 27.430 euro. Voor onze topvariant moet je zo’n 38.980 euro neertellen. Maar, in topspec zit hij dan ook overvol. Of hij zijn prijs waard is? We denken van wel, de RAV4 is één van de kwalitatiefste wagens in zijn segment, en dat straalt hij ook uit. De combinatie van beperkte afmetingen en de hoge zit gaat nog altijd veel mensen aanspreken, daarom vinden we vandaag de dag ook veel concurrenten terug in dit segment. De RAV4 facelift zal het moeten opnemen tegen de Volkswagen Tiguan, de Ford Kuga, de Opel Antara, de Kia Sportage en de Hyundai IX35. Mede dankzij zijn nieuwe uiterlijk, twijfelen we niet aan zijn overlevingskansen. Want zoek je naar een midi-SUV met een degelijk interieur en goede rij-eigenschappen, dan kan je niet rond de RAV4.

Rijtest Toyota RAV4 2010

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens
Dank aan Toyota Belgium

Specificaties

Motor

2.2 D-4D-CAT, vier-in-lijn turbodiesel

Vermogen

150pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automatische 6-bak

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 585 kg

Topsnelheid

185 km/u

Prijs testwagen

€ 38 980.00

Prijs basismodel

€ 27 430.00

0 tot 100 km/u

10.80 sec

Gemiddeld testverbruik

7.90 L/100km

Min. kofferinhoud

586 L

Max. kofferinhoud

1 752 L

Auteur: Wim
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Olivier 19:50
afbeelding van Olivier

+1 voor japan

Karel 12:09
afbeelding van Karel

ziet er idd een stuk chiquer uit, beetje meer landcruiser nu

B4 20:50
afbeelding van B4

Schoon foto's

kangus 16:25
afbeelding van kangus

weet wel iemand welke onderdelen zijn vervangen voor facelift?

Ludikhuyze Michel 10:11
afbeelding van Ludikhuyze Michel

Ben op zoek naar een goede SUV en kom oa. deze RAV4 tegen . Volgens deze test een goede keuze . Ik begrijp echter de plaatsing van de kofferdeur niet !?? Draaide die niet beter de andere kant op ? Sta maar eens in of uit te pakken naast de rechtse stoep ! Hopelijk staat er geen wagen te dicht achter je !

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws