Rijtest: Range Rover 4.4 TDV8

rijtest range rover tdv8

Exact een jaar geleden publiceerden we een rijtest van de Range Rover TDV8, toen lag er een 3.6 V8 onder de kap. Het nieuwste motorblok in de nog steeds spectaculaire Range Rover is een 4.4 liter grote V8. Naast die motorupdate gaven de Britten hun meest luxueuze SUV een kleine facelift. We namen de RR mee op pad naar ons Franstalig Belgenland.

De Range Rover lijkt wel een eindeloos design te hebben. In 2010 vierde Range Rover haar veertigste verjaardag en het model van vandaag is perfect te herkennen aan een Range Rover van de eerste generatie. Misschien wel het geheim van de Britse SUV-bouwer. Want daar waar de concurrenten met nieuwe generaties op de proppen komen, die meestal grote estetische verschillen tonen, tracht Land Rover de Range Rover steeds opnieuw te verfijnen. De huidige Range Rover werd in 2002 geïntroduceerd. Hij was toen zodanig voor op zijn concurrenten dat hij vandaag nog prima mee kan, en er misschien wel nog steeds beter uitziet dan zijn naaste concurrenten.

Wie de nieuwe Range in een oogwenk kan onderscheiden van zijn voorganger moet het gamma dus al relatief goed kennen. Want de aanpassingen aan de buitenkant zijn, naar goede traditie, opnieuw eerder bescheiden te noemen. Op het hertekenen van de grille, het spitser maken de lichtunits en het toevoegen van twee nieuwe lakkleuren na zijn er geen wijzigingen op te merken. Binnenin is het vernieuwende iets opvallender. Dat komt omdat ze de versnellingspook daar inruilden voor de draaiknop die we in de XF en XJ leerden kennen. Een knap systeem, dat zich in het dashboard verstopt bij het stilleggen van de motor, en dat zich prima laat bedienen. Mocht je het schakelen liever zelf doen, dan kan dat met de nu standaard geleverde paddle shifts.

Rijtest range rover tdv8 4.4 liter

Andere aanpassing is het vernieuwen van het knoppenpallet voor het instellen van de rijdynamiek. Die knop laat je toe het onderstel aan te passen op de ondergrond waarover je wil rijden. Verder is de Range Rover binnen op weinig of geen fouten te betrappen, al kan je voor 97.800 euro weinig weinig anders verwachten. De zetels geven prima steun, de knoppen zijn naar goede gewoonte nog steeds groot en goed te bedienen en ook het navigatiescherm werkt prima. Al hebben sommigen binnen onze redactie enige gewenning nodig met de navigatie. 'Hier afslaan' zorgt blijkbaar soms voor verwarring in afstand.

Rijtest range rover tdv8 4.4 liter

Reden van de test is uiteraard de gloednieuwe 4.4 liter TDV8. Land Rover biedt al dertig jaar diesels aan maar pas in 2007 werd er voor het eerst een dieselblok in de Range Rover gelepeld. Die lange wachttijd was te danken aan de vele ontwikkelingen die nodig waren om een dieselblok te maken dat even krachtig was als een V8 benzinemotor. Tot in 2007 dus, toen er een 3.6 liter V8 diesel in de Range beschikbaar werd. Maar de dieselgekte in autoland zorgde ervoor dat de ontwikkelingen van dieselmotoren haast niet bij te houden was, en de V6 motoren werden als maar krachtiger. Het verschil tussen een nieuwe V6 en de 3.6 V8 werd alsmaar kleiner. Die trend was de aanzet voor de ontwikkeling van een nieuwe V8. Die nieuwe V8 is 313 pk sterk. Naast een leuk aantal paarden is het vooral uitkijken naar het koppel, want dat is met 700 Nm fenomaal. Het zijn grote cijfers, al zijn die vooral nodig om het gevaarte tegen een aangenaam tempo over onze wegen te sturen.

Een verademing in deze Range is de nieuwe ZF-versnellingsbak die nu over acht verzetten beschikt, daar waar zijn voorganger er over zes beschikte. Die acht-traps toont een zeer vlot schakelgedrag en een steeds correcte keuze van versnelling op een bepaalde snelheid. Natuurlijk is die keuze niet enkel gemaakt om het rijden leuker te maken, er werd ook aan het ecologische aspect gedacht. Door het aanpassen van de motor wisten ze tot 18 procent minder te gaan verbuiken. De CO2-uitstoot daalt van 294 g/km naar 253 g/km.

Rijtest range rover tdv8 4.4 liter

Jammer genoeg durven slechts enkelingen deze wagen nog eens testen op zijn off road kunnen. Een capaciteit waarrond het hele merk verweven zit. Deze wagen mag dan wel uitpuilen van klasse, kwaliteit, gadgets en technologie, hij blijft verbazen op de vuilste en moeilijkste baantjes. Zo beschikt hij over het Hill Descent Systeem. Dat systeem helpt je om steile hellingen in alle veiligheid af te dalen. Als bestuurder kan je het onderstel ook zelf instellen op vijf verschillende ondergronden, waardoor de wagen op elke ondergrond het beste van zichzelf kan geven. Dat Terrain Response systeem werd trouwens nog verbeterd tegenover zijn voorganger. Verder biedt Land Rover nu ook haar Gradient Acceleration Control aan.

Rijtest range rover tdv8 4.4 liter

Land Rover is een constructeur die weet dat deze Vogue een V8 nodig heeft, en hun update aan die V8 verdient op zijn minst een compliment. De Range is een statement, en daarom geen reflectie van het imago van de bestuurder. Een goede rationele keuze dus die weinigen (om financiële rendenen) onder ons kunnen maken. Een schitterende luxueuze wagen die op letterlijk elke ondergrond zijn mannetje staat.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Pieter Aertgeerts (Foto 4: Olivier Garmyn, foto's in galerij: Nathan Gevers)
Met dan aan Land Rover voor de testwagen

Specificaties

Motor

4.4 liter V8

Vermogen

313pk

Koppel

700 Nm

Overbrenging

ZF 8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 480 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 97 800.00

0 tot 100 km/u

7.80 sec

Gemiddeld testverbruik

12.00 L/100km

Min. kofferinhoud

535 L

Max. kofferinhoud

1 756 L

Auteur: Pieter A.
Reacties: 6 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Cristof van Laer 13:10
afbeelding van Cristof van Laer

Echt een ongeloofelijk heerlijke auto!

Yannick Degroeve 13:29
afbeelding van Yannick Degroeve

idd, prachtige wagen, sublieme diesel!

charlotte yperman 17:36
afbeelding van charlotte yperman

I agree!

Techno Patat 17:51
afbeelding van Techno Patat

haha, al de reaguurders zijn de mensen die meewaren op ardennenweekend :p!

ik vind de Vogue toch net niet, de Sport daarentegen vind ik veel beter overkomen! echt zo een in your face bak waar je toch nog mee bij je schoonfamilie kan toekomen zonder dat ze denken: hij is daar weer om te stoefen met z'n geld :p!

Wim 12:35
afbeelding van Wim

verrassend snel dit beest

Marc sampermans 10:48
afbeelding van Marc sampermans

Immens mooie en buitenaards krachtige 4x4. Top van Land Rover!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws