Rijtest: Jeep Wrangler Unlimited 2.8CRD

banner

Er zijn zo van die modellen die bestand lijken te zijn tegen de greep van de tijd. De Jeep Wrangler is er zo eentje. Al meer dan 65 jaar kan het merk terugkijken op een rijke geschiedenis aan terreinwagens. Ondertussen heeft zowat elk merk een 4x4 in het gamma opgenomen, maar geen een van die modellen lijkt meer opgewassen te zijn tegen een hoopje zand als deze oerklassieke Wrangler.

Op het autosalon van Parijs stelde Jeep een vernieuwde Wrangler voor aan het grote publiek. De vernieuwingen concentreren zich voornamelijk op de look en feel van het model, want onderhuids bleef Jeep vasthouden aan het gekende recept.[

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

]1

Wanneer we het exterieur van de vernieuwde Wrangler onder de loep nemen, valt vrijwel meteen te besluiten dat hier nauwelijks iets gewijzigd werd. Het karakteristieke lijnenspel van het model bleef mooi bewaard. We zien wel een nieuwe voorbumper met iets anders geplaatste mistlampen. Verder denkt Jeep ook aan de esthetiek. Ze stappen af van de kunststof hardtop en leveren het model nu af met een in koetswerkkleur gespoten dak.(optie) Bij een zwarte wagen valt dit niet erg op, maar wanneer je kiest voor een lichtere koetswerkkleur oogt de wagen wel knapper dankzij het volledig gespoten koetswerk. We vrezen wel dat de afneembare panelen in nu kwetsbaarder zijn dan die in harde kunststof. Bij het opbergen van de dakpanelen in de koffer loop je meer dan eens het risico deze te stoten waardoor krassen niet altijd uitgesloten zijn.

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

Voor de liefhebbers van de ruigere automobiel is de Wrangler verder een lust voor het oog. Het hoekige koetswerk, de stevige deurgrepen en vergrendelingsknoppen voor de motorkap geven deze oer-Jeep een onvervaarlijke look. De  knappe 5-spaaks aluminium velgen zijn omlijst door een stel uit de kluiten gewassen terreinbanden die er mee voor moeten zorgen dat de Wrangler zijn mannetje kan staan op eender welk terrein.

En laat dat zeker geen understatement zijn. De Wrangler is voorzien van een oerdegelijke vierwielaandrijving. Op klassieke wegen staat het differentieel ingesteld zodat enkel de achterwielen worden aangedreven. Is het winter en ligt er een pak sneeuw over de wegen? Dan stel je zomaar even de aandrijving over de vier wielen in. Verder kan je voor het zwaardere terreinwerk ook nog kiezen voor een lage gearing. In deze configuratie is eveneens mogelijk om te kiezen voor een elektronische ontkoppeling van de voorste stabilisatorstang. Dat heeft tot gevolg dat de uitslag van de wielen tot en met 29km/u tot 28% meer bedraagt dan normaal. Wanneer je op erg heuvelachtig terrein aan het rijden bent, kan dat het verschil betekenen tussen stilstaan en bewegen.

Tijdens onze test op het nog niet al te vervaarlijke terrein in de Herentalse bossen, bewees de Wrangler dat hij heel wat in zijn mars heeft. 

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

Het motorblok dat al deze terreinuitspatting mede mogelijk maakt, is de 200pk en 460Nm sterke 2.8CRD. Een ruige en niet echt beschaafde 4-cilinder diesel motor. In de eerste plaats is dit toch een beetje vreemd om een nogal platte 4-cilinder terug te vinden, terwijl een 6-cilinder veel beter zou passen bij een wagen van dit kaliber. Qua prestaties zal deze Jeep je niet meteen van je sokken blazen. En misschien is dat ook maar goed. Deze wagen is zeker niet gemaakt om tegen hoge snelheden bochten te gaan pikken en deel te nemen aan stoplicht sprintjes. De Wrangler houdt er van om niet te worden opgejaagd. Een andere reden om je rijstijl enigzins wat te matigen, is het verbruik. Ons testgemiddelde van 11.9 liter per 100km was het resultaat van een gematigde rijstijl waarbij af en toe goed werd doorgereden, maar waarbij zeker ook aandacht ging naar zuinig en effeciënt rijden. Ga je volledig voor het eco-driven, dan zal je allicht meer naar de 10 liter per 100km neigen. Weet dan wel dat er niet één maar tien eieren onder je gaspedaal zullen liggen.

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

Het vernieuwde interieur heeft ons aangenaam verrast. Hoewel de ruwe vormen nog hetzelfde zijn gebleven, zijn toch ontelbare details aangepast. Zo merken we op dat de deurpanelen nu voorzien zijn van stevigere armsteunen in een beter materiaal. Het dashboard lijkt qua styling nog op dat van de vorige Wrangler, maar wanneer we naar de afwerking en de gebruikte materialen kijken, merken we dat Jeep hier voor serieus wat vooruitgang heeft gezorgd. In de eerste plaats zijn we erg te spreken over het vernieuwde stuur. Dit ligt veel beter in de hand en ziet er natuurlijk ook een pak beter uit dan het vorige exemplaar dat er nogal fragiel uitzag. De opgewaardeerde tellerpartij met geïntegreerde boordcomputer draagt ook bij tot een aangenamere beleving. Verder is het volledige dashboard ook lichtjes hertekend en zien we andere knopjes voor de elektrische ramen, nieuwe luchtmonden in betere materialen en een stevigere steungreep ter hoogte van de passagier. Tot ook een compliment voor de nieuwe bedieningsknoppen voor de automatische klimaatregeling. Ze zijn handig te manipuleren en zorgen ervoor dat je steeds een aangename temperatuur kan behouden in de wagen.

Er zijn ook andere manieren om de temperatuur in het Wrangler-interieur onder controle te houden. Wanneer het in de zomer wat te warm wordt, klik je de dakpanelen boven het bestuurderscompartiment los en berg je ze op in de daarvoor voorziene opbergtas in de koffer. Een eerste keer gaat dit bijzonder stroef, maar na enige training werp je die dakpanelen in no time naar achteren. Wil je volledig cabrio rijden, dan kan je maar beter wat extra geduld op zak hebben. Om het dak te verwijderen moet je heel wat schroeven losdraaien en heb je bovendien assistentie nodig. Het achterste paneel komt namelijk in één keer los en het is haast onmogelijk om dit op je eentje proper weg te bergen. Heb je de hardtop verwijderd, dan kan je bij onverwachte regen rekenen op de opvouwbare softtop. Ook deze laat zich niet zomaar manipuleren, maar oefening baart kunst en na een aantal keer krijg je het systeem wel in de vingers.

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

Een ding heeft Jeep gelukkig niet veranderd. Dat is het infotainment systeem met bijhorende hi-fi luidspreker set. Aangezien de Wrangler nogal te lijden heeft onder rij- en windgeluiden allerhande, is het bijzonder fijn om over een uit de kluiten gewassen stereo installatie te beschikken die al deze storende geluiden in de kiem kan smoren.

Het interieur biedt verder plaats aan maximum vijf personen. Vooraan heb je niet echt te klagen, de zetels zijn voldoende groot en bieden eveneens voldoende steun. Over het zitcomfort op de achterbank hebben we zo onze twijfels en stellen we voor om het woord 'comfort' even weg te laten. De zitting is simpelweg te kort om voor volwassenen een volwaardige zitplaats aan te bieden. Lange afstanden op de achterbank van de Wrangler zouden we voor volwassenen dus al zeker afraden. Kinderen daarentegen zullen weinig of geen last ondervinden. Beter zelfs, ze wanen zich waarschijnlijk in één of andere film waarin papa of mama aan het stuur de rol van actieheld op zich neemt.

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

Wat mag al dit terreingeweld dan wel gaan kosten? Wat koetswerkvarianten betreft, laat Jeep de keuze tussen de gewone Wrangler en de Wrangler Unlimited. De kleinste variant kost in de Sport uitvoering (instapversie) zo'n 28.900 euro. Verkies je de grotere Wrangler Unlimited, dan zal je minstens 31.900 euro kwijt zijn. De door ons geteste Wrangler Unlimited Sahara met automatische 5-bak kost standaard 37.600 euro. Tel daar nog enkele opties zoals leder, metaalkleur en het erg aan te raden multimediasysteem bij, dan kom je uit op ongeveer 42.000 euro. Jeep biedt de Wrangler ook nog aan met een 3.8-liter grote V6 benzinemotor. Deze kost in goedkoopste uitvoering zo'n 600 euro minder dan een vergelijkbare dieselvariant. Weet wel dat je die winst op de aankoopprijs waarschijnlijk na enkele maanden al kwijt bent aan benzinerekeningen, dus volgens ons is de diesel toch de beste keuze als je niet helemaal bankroet wenst te gaan.

Rijtest: Jeep Wrangler 2.8CRD

De door ons geteste Wrangler Unlimited Sahara kost bijna 45.000 euro. Dat is veel geld als je weet dat je bij na bij elke constructeurs voor hetzelfde geld een veel beschaafdere en zuinigere 4x4 kan kopen. Al zal dat voor de echte puristen worst wezen. Zij willen geen 'muesli' variant van wat ooit nog een terreinwagen zou moeten geweest zijn. Zij willen t'he real stuff', en dat is tegenwoordig nog moeilijk te vinden.

tekst: Alexander De Nys
foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Jeep voor de testwagen.

Specificaties

Motor

2.777 cc, 4-in-lijn

Vermogen

200pk

Koppel

460 Nm

Overbrenging

5-bak automaat

Gewicht

1 955 kg

Topsnelheid

180 km/u

Prijs testwagen

€ 42 000.00

Prijs basismodel

€ 37 600.00

0 tot 100 km/u

11.70 sec

Gemiddeld testverbruik

11.90 L/100km

Min. kofferinhoud

498 L

Max. kofferinhoud

2 323 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Yannick Degroeve 12:38
afbeelding van Yannick Degroeve

het blijft een stoere Jeep hé :-)

Techno Patat 16:20
afbeelding van Techno Patat

Yannick z'n reactie vat het allemaal samen!

Wat je ook doet met die auto, je komt sowieso cool over!

Anonieme gebruiker 09:33
afbeelding van Anonieme gebruiker

Een echt icoon. Alle negatieve kantjes neem je er voor lief bij en wegen echt niet op tegen de fantastische capaciteiten.

Anonieme gebruiker 11:39
afbeelding van Anonieme gebruiker

de 2011 versie 2.8 CRD heeft niet 163 pk of 177 pk zoals hier staat maar 200pk
toch een leuk verschil ;)

edit: aangepast. bedankt voor de opmerking. Dat hadden we even over het hoofd gezien.

Anonieme gebruiker 11:55
afbeelding van Anonieme gebruiker

de manuele 6-bak rijdt een stuk vlotter dan de automaat

Chuwie 00:16
afbeelding van Chuwie

Blijft een prachtig jeep met een oersterke uitstraling!
Zou ik graag in mijn garage willen..

Anonieme gebruiker 10:58
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb proefrit gedaan,en direct besteld weinig geld voor zeer veel autoplezier wel 6maand wachten.

Anonieme gebruiker 11:08
afbeelding van Anonieme gebruiker

echt autorijden en alle mogelijkheden gekocht bij 4X4 specialist gent motors zeer goede sevice en goed
geholpen.

whitefang 14:51
afbeelding van whitefang

yep ja hoor de mijne is al bij de dealer ,nog even geduld grrr...

eddy 16:06
afbeelding van eddy

Wat verbruikt de korte versie van wrangler?Hier schrijven ze van11.90L,en bij de verdeler van8.30L ?

marc boonen 12:55
afbeelding van marc boonen

chapeau voor jeep en mensen van buga

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws