Rij-impressie: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D

Toyota friste onlangs ‘s werelds meest verkochte 4x4 op. Daarmee gingen enkele updates en nieuwigheden gepaard. Wij ploeterden met de Land Cruiser door de modderige oevers van de Maasvlakte.

 

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

Uiterlijk vallen vooral de herwerkte koplampen en voorbumper op. Ook achteraan werd werk gemaakt van de lichtunits, die weer een tijdje langer mee kunnen. De gordellijn ligt 2 cm hoger, het schutbord schuift 65 mm naar voren, voor een stoerder voorkomen. De ruit van de kofferklep kan nu ook apart open, zodat inladen op kleine oppervlakten eenvoudiger gaat. De volledige lengte van de vijfdeurs groeide met 45 mm, in de breedte kwam er slechts 10 mm bij. Dat zorgt ervoor dat de overhang van 32° behouden blijft, net als de afrijhoek van 25°.

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

Voor het interieur belooft Toyota een meer luxueuze uitrusting, wat in de praktijk neerkomt op 4 verschillende uitrustingsniveau’s, TX, VXE, Off-Road en Premium. Toyota hoopt van de VXE-versie de meeste exemplaren te kunnen slijten, aangezien deze het dichtst aansluit bij de goedverkopende VIP-versie van het vorige model. In vijfdeursversie krijgt de terreinwagen drie zetelrijen mee, waarbij de tweede rij op rails te verschuiven is over een lengte van 135 mm. Zo kan de beenruimte op tweede of derde rij geoptimaliseerd worden. De derde rij is wegklapbaar, desgewenst elektrisch (in optie).

JBL levert voortaan het 'Synthesis Premium Surround Sound systeem', exclusief ontwikkeld voor de Land Cruiser. Achteraan kunnen de passagiers nu genieten van een vernieuwd entertainment systeem met onder meer een VGA-scherm dat tegen de dakhemel gemonteerd is (optie op de VXE en Off road, standaard op de Premium).

 

Toyota Land Cruiser 2010
Toyota Land Cruiser 2010

De nieuwe Land Cruiser werd uitgerust met een hele hoop rijhulpmiddelen die het comfort en de veiligheid moeten verhogen. Zo werd Adaptive Cruise Control aangevoerd, een systeem dat we zelf niet hebben uitgetest vanwege het landelijke karakter van de wegen.

Ook een vermelding waard is het KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System) dat het effect van de voorste en achterste stabilisatoren optimaliseert. Door middel van een individuele hydraulische cilinder die in verbinding staat met een accumulator. Dat vertaalt zich in een stabieler weggedrag op de gewone weg aangezien de rolneigingen worden weggefilterd. We merkten het vooral op bij de vijfdeursversie waarbij de oneffenheden van het ruwe wegdek werden doorgegeven als zacht deinende bewegingen. Door de korte wielbasis voelden de oneffenheden iets strakker en bruusker aan.

 

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

De vernieuwingen die echter de meeste aandacht verlangen zijn de Crawl Control, dat beschikbaar is op de Offroad-versies met automatische versnellingsbak, en de Multi Terrain Select. De Crawl Control is in het kort samengevat eigenlijk een cruise control voor off road-activiteiten. Je zet de automaat in D, duwt op het juiste knopje en de electronica brengt de wagen de heuvel op.

De bestuurder kiest uit vijf snelheden en hoeft enkel nog te sturen, wat met behulp van de op de neus geïntegreerde camera een makkie wordt. Op de camera worden namelijk de rijlijnen aangegeven, zodat je als bestuurder zelf kan ziet waar je auto naartoe gaat. In de praktijk is het niet altijd evident om je van je omgeving te vergewissen. Daarom zijn er nu rondom camera's gemonteerd die de positie van de wielen en de omgeving weergeven. Op die manier hoef je niet telkens uit het raam te gaan hangen om te kijken of je die steen al dan niet raken zal.

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

Om ruw terrein voor iedereen toegankelijk te maken bedachten ze bij Toyota de optie ‘Multi Terrain Select’, een systeem dat vergelijkbaar is met het Terrain Response System van Land Rover. Hierbij heeft de chauffeur de keuze tussen vier verschillende instellingen, waarbij telkens acceleratie-, rem- en tractie-eigenschappen van de wagen worden aangepast aan het terrein. Enkel ‘Mud & Sand’ kan worden ingeschakeld bij de gewone versnelling H4, voor de overige 3 opties moet de veldversnelling (of L4) zijn ingeschakeld. Het vergt enige oefening om de juiste instelling te kiezen op basis van de ondergrond. Tot slot bevat de wagen ook een afdaalhulp, zodat je veilig terug beneden geraakt. Het systeem maakt daarbij vooral gebruik van wat in principe de ABS-elementen zijn.

Toyota Land Cruiser LC 150 2010
Toyota Land Cruiser LC 150 2010

De Land Cruiser is zeker niet slecht voorzien van vermogen. Daarvoor zorgt een 3.0 D-4D turbodieselmotor met een vermogen van 173 pk en daarnaast een koppel van 410Nm. Daardoor neemt de Land Cruiser genoegen met een 0-100 in 14,5 sec terwijl zijn verbruik – volgens het boekje – 8,4 liter bedraagt. Tijdens onze testsessie met on- en off-road-gedeeltes kwamen wij op een goeie 11 liter uit, al moet gezegd worden dat we daarbij meermaals het volledige vermogen van de motor hebben aangesproken.

Opvallend is dat de Land Cruiser, die niet op milieuvriendelijkheid is gebouwd, toch een gunstiger CO2-uitstoot kan voorleggen dan kameraden Range Rover, BMW X5 en Volkswagen Touareg. Waarbij die laatste twee dan nog gebruik maken van Efficient Dynamics of Bluemotion. De CO2-uitstoot van de Land Cruiser bedraagt 214g/km. Naast de door ons geteste D-4D is er ook een potente 4.0 V6 benzinemotor in het aanbod waarover niet veel extra info wordt vrijgegeven. Toyota hoopt in België dan ook vooral de vijfdeurs D-4D met automatische versnellingsbak verkocht te krijgen.

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

Verkopen moet gebeuren aan een prijs die concurentieel blijkt. Voor de 3-deurs versie, die we voor het grootste deel aan de tand voelden, gaan de prijzen van €39.990 tot €46.390. De vijfdeursversie egint op €42.870 voor de TX met manuele transmissie. De Offorad- en Premium-versie zijn enkel te verkrijgen met automatische transmissie en kosten respectievelijk €53.750 en €64.270.

Met die prijszetting wil Toyota terug de grootste worden in 'haar' segment van de echte 4x4' offroaders. De afzet in België moet rond de 3000 stuks gaan liggen, zowat 30% van de 9000 stuks. Daarmee zouden ze huidig marktleider BMW naar de kroon kunnen steken. De volledige markt van SUV's en 4X4's bedraagt overigens zowat 50.000 exemplaren per jaar.

Toyota Land Cruiser LC 150 2010

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Pieter Ameye

Met dank aan Toyota Belgium

Auteur: Sven
Reacties: 18 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
audifiel 12:56
afbeelding van audifiel

het design is niet echt zeer knap, maar zijn capaciteiten zijn verwonderlijk!

Administrator 13:48
afbeelding van Administrator

Is niet voor niets de Range Rover killer. Als je prijs kwaliteit vergelijkt. RR is meer voor luxe gegaan.

Alex 14:34
afbeelding van Alex

mensen die een range rover sport kopen gaan nooit vallen voor een landcruiser. tzijn verschillende 'soorten' van kopers. ze komen qua terreincapaciteiten wel serieus in elkaars vaarwater die twee.

pieter 14:58
afbeelding van pieter

Yes. Afrika is ook voor de Land Cruiser gevallen. Land Rover is jaar en dag heerser geweest, sinds x-jaren is Toyota er meester. Ik vind RR ook nog pak meer uitstraling hebben. Zeker deze driedeurs versie vind ik er waar raar/lomp uitzien...

Administrator 17:18
afbeelding van Administrator

ik vond de vorige LC er stoerder uitzien, maar ze hebben wss juist voor een minder stoer uiterlijk gekozen wegens het anti-SUV klimaat

B4 16:41
afbeelding van B4

De vorige LC zag er net iets beter uit; deze oogt zo vreemd. Ook het idee van de ruitenwisser achteraan is een beetje ver zoek bij mij.

Alex 18:39
afbeelding van Alex

@ B4 die zit mss, net zoals bij een Range Rover, onder de achterspoiler??

B4 20:01
afbeelding van B4

Ja, die zit daar.

Anonieme gebruiker 19:59
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik weet één ding als ge nen range rover op terrein zet en nen bmw suv en dan de toyota lc 4x4 dat de andere zullen achter blijve en tan gaan we nog niet over kwaliteit ik heb zelf nen bj46 en nen hzj70 kga naar salon voor lc 150 3deur

en nog iets landrover probeerd 50 jaar 4x4s te maken en toyota maak er al 50 jaar.

Pieter Aertgeerts 20:13
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Geen Land Rover fan? Ik ben die wel. Dus we kunnen eindeloze discussies houden :) Land Cruiser is zeker en vast een vaste waarde in het segment, maar onderschat de Land Rover reeks niet. Ooit al een Range of Land Rover gereden?

Anonieme gebruiker 17:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

heb vroeger een landrover 4600 cc trok op niets !!
ben nu al 12 jaar 3 maal eigenaar van toyota landcruiser, en zou voor geen geld willen veranderen van 4x4. it's the only
best and real 4x4 of the world !!!!!!

Toyota Landcruiser FJ40 18:49
afbeelding van Toyota Landcruiser FJ40

Landrover en Toyota dat zijn 1 van de merken in de modder en ze zijn vergelijkbaar in het terrein. De Toyota LC 150 is beter in het terrein dan een Landrover Discovery 3 en kwalitatief is een Toyota veel betrouwbaarder dan een Landrover want een Landrover is Engels en blijft Engels.

Bart1976 16:52
afbeelding van Bart1976

Ik heb net de nieuwe Land Cruiser 150 Premium dealer gekocht in 7 zit met alle mogelijke opties.
Prijs alle kortingen af en btw inbegrepen: 64.345 Euro.

Een pak geld. Maar, mijn vorige Land Cruiser was ook top, werkelijk nooit enig probleem mee gehad en uitermate geschikt om zwaare lasten te trekken.
Mijn hart gaat uit naar de nieuwe V8, maar deze was echt te duur.
Ik heb deze ook getest, een droom, echt, topwagen.
Maar voor om en bij de 88.000 Euro mag dat ook wel.
Wie weet binnen een jaar of 5..................

Vroeger ook één maal een Range Rover V8 gekocht in occasie.
Van het ene probleem naar het andere ..................
Ongeloofelijk veel kosten aan gehad.

Sedert Toyota nooit nog enige extra kost gehad.
Ik kan mij ook meer vinden in het neutrale segment van Toyota dan ik het opzichtige van Land Rover.

Maar das een menselijke beslissing die iedereen voor zichzelf moet uitmaken.

Aan u de keuze!

Mesoerrie 20:29
afbeelding van Mesoerrie

proficiat met de aankoop. Zou sowieso ook voor de LC gaan ipv een RR.
Veel plezier ermee, maar dat zal wel geen probleem zijn ;)

Walter 09:49
afbeelding van Walter

Vroeger veel met RR 3.5 benzine gereden. Op 60000 km nokkenassen versleten wat resulteerde in hoger verbruik (30 à 40 liter/100 km) en geen vermogen. Wel goed in terrein. Dan een Toyota gekocht 4RUNNER. 13 jaar geen enkel probleem, zelfs geen gloeibougies moeten vervangen. Banden op 160.000 km vervangen. Dus goede auto. 230.000 km kulas stuk en remleiding achteraan doorgeroest. Andere gekocht LANDCRUISER 120, ik rijd er nog mee, al 9 jaar en geen enkel probleem. Straks koop ik de LANDCRUISER 150 premium. Nog liever de 100 maar is te duur, en dan die taks?
Het wordt de 150 premium.

Cuypers . L 09:34
afbeelding van Cuypers . L

Ik kocht mijn eerste lc in1987 en 3'4 l. Hij rijd nu nog in drielingen met 430 ooo km op de teler darna en 4,2liter turbo voor aanhanger van 3,5 ton verkocht na340 ooo km. 1keer starter stuk nu rij ik met lc 120. 278 000 km hij rijd als niew

Geert 13:06
afbeelding van Geert

Ik heb lc150 premium 30d4 verbruik met een snelheid van 140 km= 15l en 160km = 16,7 l en dit op de snelweg over een afstand van 1000 km en dit nog het grootste deel met cruise controle ik vind dit een hoog verbruik mijn vorige lc120 deed dit zelfde met 2 liter per 100 minder.Geert

theo 10:59
afbeelding van theo

Heb twee landcruisers een 90 en een V8 ,nooit iets mee gehad ,moet nu beslissen of ik nieuwe V8 koop of niet ,ze worden straks niet meer toegelaten ,helppppp

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws