Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TFSI

Audi A4 Allroad

Net geen SUV maar toch geen alledaagse break, deze Allroad zou het beste van twee werelden moeten verenigen maar is dit niet wat teveel gevraagd? Wij gingen op pad met de tweeliter TFSI met S Tronic en zochten het uit.

Audi A4 Allroad

Pakweg 10 jaar geleden lanceerde Audi de A6 Allroad, een stoere dik gemotoriseerde versie van de A6 Avant. Het ruige imago, gecombineerd met alle luxe van een A6 sloeg duidelijk aan waardoor later ook de A4 deze extra uitvoering kreeg aangemeten. Zoeken naar een echt nut van deze aanpassingen is waarschijnlijk onbegonnen werk. Zoals vaak gaat het om persoonlijke smaak die ondoorgrondelijk kan zijn. Met z’n bredere wielbogen die al dan niet in koetswerkkleur kunnen gespoten worden ziet hij er wel meteen heel wat potenter uit dan je gemiddelde A4. Voeg daar nog de lichtmetalen accenten aan toe en je zou schijnbaar niet misstaan op een 4x4 event. Maar daar ga je de fout in. Ook al beschikt de A4 Allroad over de legendarische Quattro aandrijving toch blijf je best op de verharde wegen. De A4 staat weliswaar iets hoger op z’n poten maar door de lange overhangen houdt de bodemvrijheid niet echt over, iets waar de parkeersensoren je telkens opnieuw voor zullen waarschuwen.

Audi A4 Allroad

Een beetje zonde eigenlijk van die Quattro aandrijving want de grip die deze aandrijflijn kan bieden wordt hierdoor amper gebruikt. Al kan dit ook liggen aan de Pzero Rosso Pirelli’s die rond de 18” velgen liggen, je kan ze bezwaarlijk terreinbanden noemen. Maar zijn we nu eigenlijk deze A4 nu niet verkeerd aan het beoordelen? Hij is nu eenmaal niet met hetzelfde doel ontworpen als de robuuste werkpaarden die we tegenwoordig kennen in de vorm van Landrover Defender en konsoorten. Dit is een wagen die je koopt voor je imago, om boven de grijze massa van Audi A4’s uit te komen en je avontuurlijke aard ten toon te spreiden. Dat je daarvoor wat euro’s meer moet neertellen neemt de Allroad rijder er graag bij. Want met een basisprijs voor deze benzineversie van maar liefst 42.975 euro ben je een dikke 10.000 meer kwijt dan je ‘gewone’ A4.

Audi A4 Allroad

Al zal de meerderheid van de Belgische klanten voorbijgaan aan deze potente tweeliter en kiezen voor een roetstoker. Wat me ook de beste keuze lijkt aangezien je in een dergelijke wagen rustig wilt kunnen reizen zonder telkens de toeren te moeten opzoeken voor het vermogen. Want ook al biedt de 2.0 TFSI heel wat koppel onderin, toch moet je het echte vermogen hogerop gaan zoeken. Eens je vol in de powerband zit geraakt de Allroad mooi van z’n plek en lijkt een diesel misplaatst maar voor alledag zijn de rollen toch omgekeerd. De S Tronic zevenbak wist blijkbaar ook geen raad met deze motor en moest je met veel gevoel met het gaspedaal omgaan om vloeiend te vertrekken. Ook de overgangen zouden beter moeten kunnen, al blijft dit toch binnen de perken als je rustig de automaat z’n werk laat doen. De adaptieve ophanging leek me ook wat misplaatst aangezien het hoge gewicht niet echt aanzet tot een sportieve rijstijl. Moest je toch de uitdaging aangaan lijkt alleen het zwaardere stuurgevoel een impact te hebben op de rijervaring. De Quattro aandrijving zorgt voor een veilig weggedrag en houdt onder of overstuur mooi binnen de perken, mits de juiste aanpak.

Over het interieur kunnen we, zoals gewoonlijk bij Audi, kort zijn: mooi en degelijk. Alles zit goed in elkaar en voelt gewoon goed aan, zo heeft de houtinleg een voelbare structuur in tegenstelling tot al die gladde verniste alternatieven. Het systeem om je spullen in de koffer iet of wat vast te leggen is simpel en effectief waardoor je niet steeds je boodschappen opnieuw bij elkaar kan gaan zoeken. Met een basis prijs van 42.975 is de Allroad al niet bepaald goedkoop, wat door de uitgebreide optielijst niet echt verbetert, zo was ons testexemplaar voor een kleine 20.000 euro aan opties voorzien. Maar het is zoals altijd een persoonlijke keuze hoever je hierin gaat. Kies je voor een dieseluitvoering dan begint de A4 al bij een dikke 39.000 euro.

Audi A4 Allroad

Tekst: Joeri Mertens
Foto's: Glenn Nuijens

Met dank aan Audi

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
pieter 17:50
afbeelding van pieter

Ja het nut is inderdaad een beetje zoeken. Vooral persoonlijk dan. Volgens mij is een belangrijke reden het bijhouden van de XC70.<br><br>Deze kleur staat hem trouwens zeer goed.

Pieter Ameye 19:20
afbeelding van Pieter Ameye

Persoonlijk zou ik die extra kunststof laten voor wat ze is en voor dat geld de optielijst afschuimen. Dan heb je toch tenminste iets waar je als chauffeur iets aan hebt.

audifiel 19:00
afbeelding van audifiel

de kleur staat hem inderdaad goed! hij ziet er zo wel goed uit, maar spijtig dat je zoveel moet opleggen voor een allroad! maar ja, als het geen nut heeft kun je het geld misschien uitgeven aan een s-line sportpakket.

boke 23:52
afbeelding van boke

Ik ben verzot op dit soort wagens,rij zelf met een passat 4-wielaandrijving.Het nut hiervan is geen wielspin bij hevig vertrekken,ook niet bij miezerig weer op kasseien.Regelmatig caravan erachter,nog nooit vast gereden op een vettige camping.Dit is met mijn astra ooit anders geweest.Dit voelt gewoon veiliger aan.
Persoonlijk vind ik dit soort wagens toch echt nut hebben, goede baaneigenschappen + 4-wielaandrijving en redelijk zuinig.Het beste van beide werelden,echt terreinwerk hoeft ie voor mij niet te kunnen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws