Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI Quattro

Audi kan reeds enkele jaren op de succesformule rekenen die haar Q7 is. Maar, gezien het feit dat meer mensen tegenwoordig neigen naar iets kleinere en milieuvriendelijkere wagens is de komst van de Q5 een meer dan welkome aanvulling van het gamma.

Design en algemene kenmerken...
Het design en algemene concept van de Q5 is dan ook rechtstreeks afgeleid van zijn grote broer. Wel heeft hij hier en daar enkele pittigere kantjes meegekregen. Vooral aan de voorkant vallen het scherp uitgesneden radiatorrooster en de krachtig gelijnde koplampen op. De voor Audi kenmerkende strook LED-lichtjes (optie: Xenon plus) maakt het geheel af. De achterklep, die bij het openen jammer genoeg net iets te laag blijft hangen, spreidt zich uit over de gehele breedte van de wagen. Bij het openen komen daardoor ook de achterlichten mee naar boven. Rij je met de koffer open, dan gaat er in de achterbumper een ander stel achterlichten aan. De gemiddelde Audi kenner zal zich in deze Q5 meteen thuis voelen aangezien het interieur zeer veel gemeen heeft met andere modellen van het merk. Voornamelijk A4-rijders zullen zich meteen thuisvoelen in deze SUV.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro

Audi Q5 2.0 TDI Quattro

Motor en rij-eigenschappen
Qua motoren heeft Audi een ruime keuze ter beschikking gesteld. Rij je liefst benzine, dan kan je opteren voor de 2.0TFSI(211pk/350Nm) of de 3.0FSI (280pk/300Nm). Dieselfanaten hebben de keuze tussen een 2.0TDI (163 of 170pk/350Nm) of een 3.0TDI (211 of 240pk/500Nm). De 163pk sterke 2.0TDI Quattro van onze testwagen leverde voldoende kracht om vlot van de streep (een sprintje naar de 100 in 9.5sec is niet bepaald traag te noemen.....) te komen maar voelde soms toch net dat iets te leeg aan bij hernemingen. Af en toe ben je op zoek naar die extra punch die je dan moet ontberen. Lag het aan het feit dat de manuele versnellingsbak, die zich nochthans zeer precies en gemakkelijk laat bedienen, niet echt past bij het karakter van zo'n SUV? Gezien de kwaliteit van de S-tronic automatische versnellingsbak is dit dan volgens mij geen oninteressante optie om voor deze te kiezen. Zijn gebruiksgemak levert in combinatie met een lager verbruik enkel en alleen maar voordelen op. Rijden in de Q5 heeft verder veel weg van rijden in een Audi A4. Buiten het feit dat je wat hoger op je poten staat en dus in snellere bochten lastwissels toch wel wat meer krijgt doorgecommuniceerd, rijdt deze SUV als een pareltje. Sportief rijgedrag wordt zeker niet afgestraft terwijl je aan de andere kant ook evengoed comfortabel kan cruisen in alle rust en comfort.

Prijs & uitrusting
Voor € 32.727 rij je al met een Q5 2.0TDI Quattro de showroom buiten. Echter, zo'n basisversie is toch maar een beetje kaal,  dus passeer je enkele keren aan het optiebuffet. En zoals gewoonlijk is dit bij Audi zeer goed voorzien van allerlei lekkers. Een stel knappe alu velgen, xenonverlichting met LED-dagrijverlichting, elektrische zetels, leder... Het is allemaal mogelijk. Audi biedt ook een drietal 'Packs' aan die enkele uitrustingselementen tesamen aanbieden aan een interessante prijs. Zo is er bijvoorbeeld het 'Pack Lounge' dat voor de prijs van € 1.900,83 leder, verwarmbare zetels vooraan, een lederen multifunctiestuur en elektrisch verwarmbare en inklapbare buitenspiegels biedt. Goedkoop is een uitgeruste Q5 zeker niet, maar de kwaliteit die je ervoor in de plaats krijgt doet je toch het gevoel krijgen dat je je centen zeker niet slecht hebt besteed.

Conclusie
De Q5 is een ware killer in het segment van kleinere premium SUV's. Koppel Audi's immense populariteit van het laatste jaar aan de uitstraling en begeerlijkheid van zo'n hippe SUV die nu in een kleinere, betaalbaardere en milieuvriendelijkere variant op de markt wordt gebracht, en je hebt hebt genoeg ingrediënten om van een succesformule te spreken. Wagens als de Mercedes GLK, Volvo XC60 en BMW X3 hebben allen hun troeven, maar zullen het knap lastig krijgen om die tegenover die van de Q5 te gaan stellen.

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Tekst: Alexander De Nys
Foto's: Glenn Nuijens
Met dank aan de Group Beerens, Antwerpen voor de wagen.

Auteur: Pieter A.
Reacties: 8 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Tom 14:48
afbeelding van Tom

Marketing wonder in 1 van de onozelste segmenten ooit.

Sven 15:05
afbeelding van Sven

<Rij je met de koffer open, dan gaat er in de achterbumper een ander stel achterlichten aan>

trekken die lichtjes op iets? of lijkt het alsof er een andere auto inzit, zoals bij de Insignia ST?

VonStroke 15:45
afbeelding van VonStroke

De Q5 vind ik vrij geslaagd voor een SUV, samen met de XC60. Alleen moet je wel kwistig zijn met het aantal opties vooraleer de auto echt leuk wordt. (maar dat is wel vaker bij Audi)

citrofiel evil twin 19:56
afbeelding van citrofiel evil twin

Veel beter dan die hoekige Mercedes GLK ;)

Nathan 10:51
afbeelding van Nathan

Prachtige foto's!

Anonieme gebruiker 20:10
afbeelding van Anonieme gebruiker

rijdt gewoon super met de S-tronic.

Anonieme gebruiker 20:12
afbeelding van Anonieme gebruiker

ook het panoramisch dak is gewoon gewoon geweldig, het is alsof je in een cabrio zit, maar dan zonder die wind om je oren.

Anonieme gebruiker 18:48
afbeelding van Anonieme gebruiker

ik heb er eentje besteld: levering voorzien in maart 2012

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws