Rijtest: Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD

Kia Sorento 2010

Kia komt van ver, maar is goed bezig. Hun topmodel, de Sorento, zou dus het summum moeten zijn van wat ze ons kunnen aanbieden, we zijn benieuwd.

De vorige Sorento was maar een saaie verschijning.  Met het nieuwe uiterlijk zet Kia een stap in de goede richting. De nieuwe Sorento heeft een uitgesproken gezicht gekregen, zonder daarbij een opzichtige SUV te worden. Dat de lichten vooraan sterk op die van de Lexus RX lijken nemen we er graag bij. Beter goed overgenomen dan slecht zelf ontworpen, kijk maar naar de SsangYongs van weleer.  De achterkant blijft wel wat saai en ongeïnspireerd, maar  op de nieuwe Kia X6 zit natuurlijk niemand te wachten. De Sorento lijkt ook groter dan hij in werkelijkheid is. Je zou denken dat deze zevenzitter tegen de 5 meter aanleunt. Maar met een lengte van 4,68 meter is hij 10 cm korter dan pakweg een Passat Variant. Hij is dan ook vrij overzichtelijk en valt makkelijk te parkeren.

Kia Sorento 2010
Kia Sorento 2010

Hoe hij er vanbuiten uit ziet, wordt doorgetrokken naar het innerlijk. Saai, met hier en daar wat leuke accenten, maar  hij is vooral niet te betrappen op afwerkingsmissers. Ook de overdaad aan ruimte is geen misser. Zoals gezegd zijn er in de Sorento 7 zitplaatsen. De achterste zitrij is uiteraard meer bedoeld voor de speelkamaraden van de kinderen. Doe je de zetels naar beneden dan heb je maar liefst 2052 liter aan laadruimte. Achter het stuur in de grote comfortabele zetels heb je vooral het gevoel in een grote SUV te zitten. De hoge zit en het comfort zorgen voor een leuk en kalmerend gevoel.

Onder de kap zit een gloednieuwe 2.2 liter turbodiesel. De motor heeft met 197 pk en 430 Nm de kracht van een zescilinder. Jammer genoeg heeft hij ook het verbruik van een zescilinder. Uiteindelijk kregen we de vierpitter op 9,8 L/100 km. Geen groene auto van het jaar dus, denk er wel aan dat we met een vierwielaangedreven auto van 1885 kg onderweg waren bij temperaturen van rond het vriespunt. In de zomer moet er nog wel een liter afkunnen, de aangegeven 7,4 L/100km lijkt ons  echter onhaalbaar. De automatische 6bak zal ook wel wat roet in het eten gooien. Kia heeft deze 6traps zelf ontwikkeld. Echt overtuigen doet hij niet, hij schakelt een beetje naar eigen wens en je moet echt zoeken om zo snel mogelijk vooruit te geraken. Maar in zo’n auto hoort nu eenmaal een automatische versnellingsbak want je wil gewoon relax de gaspedaal indrukken en je van niets anders aantrekken. Heb je eenmaal de juiste pedaaldruk gevonden dan sprint de Sorento in een respectabele 10 seconden naar de 100 km/u. Bij het hard optrekken maakt de 2.2 wel wat lawaai, maar eens aan het cruisen bent, verdwijnt het geluid volledig op de achtergrond.

Kia Sorento 2010 interieur
Kia Sorento 2010 interieur

Ik heb met de Sorento serieus wat kilometers mogen afleggen en je merkt dat hij dan in zijn element komt. De comfortabele zetels, comfortabele ophanging en stille motor maken dit een echte snelwegcruiser. Ook zijn bochtengedrag is voor dit soort wagen niet slecht, al gaat het wel allemaal zonder veel gevoel.

Aangezien het een 4x4 is, moet hij ook wat kunnen off-roaden. De Sorento heeft initieel voorwielaandrijving. En als hij grip verliest, wordt de kracht over de vier wielen verdeeld. Je kan de vierwielaandrijving ook vastzetten, zodat hij permanent vierwielaangedreven is. Tijdens onze test was zijn sparringpartner de permanent vierwielaangedreven Subaru Forester. Subaru heeft een grote naam in 4x4 wagens, desondanks kon de Kia kon hem ongehinderd volgen.

Onze top of the range Kia Sorento 2.2 CRDI Executive 4x4 Automaat kost zo’n 39.490 euro. Voor de basis Sorento ben je zo’n 30.990 euro kwijt. Serieuze bedragen voor een Kia, maar je krijgt er wel enorm veel auto voor terug. Doordat het een zevenzitter is, is het moeilijk een directe concurrent te vinden. De Volvo XC 90 2.4 D Geartronic begint immers bij 48.870 euro en onze Subaru Forester 2.0 D heeft maar plaats voor 5.

De Sorento is een comfortabele cruiser, die hopen ruimte biedt, off-road capaciteiten heeft, waar er plaats is voor 7 en dat alles voor een redelijke prijs. Het nut van SUV's is discuteerbaar, maar dankzij de Kia Sorento heeft het pro-SUV kamp misschien wel zijn grootste troef gevonden.

Kia Sorento 2010

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens, Alexander De Nys
Dank aan Kia Belgium

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
L. Verboom 12:49
afbeelding van L. Verboom

KLACHT KIA SORENTO AUTOMAAT - 4WD, MODEL 2010

Ik heb spijt van de aanschaf (januari 2011) van mijn nieuwe KIA SORENTO Automaat-AWD.
Tijdens het rijden ontstaat veel trilling (soms zelfs licht schudden)

Ik heb de klacht bij KIA NL gemeld. Na het maken van een rit met een KIA-medewerker kreeg ik te horen dat er meer klachten zijn. Het probleem zou ontstaan doordat de automaat in een te laag toerental draait waardoor de achteras, die altijd meedraait, gaat trillen (zou te maken hebben met de milieu-eisen)

Als ik hem op handschakelen instel, waardoor een hoger toerental ontstaat, hou ik dezelfde problemen. Mijns inziens is het dus een ander probleem.

Het antwoord van KIA is dat er momenteel helaas geen oplossing is.

Slechte zaak van KIA dat ze het probleem op deze manier afhandelen en ondanks deze wetenschap toch de combinatie Automaat-AWD blijven verkopen.

Waar staat de 7 jaar garantie dan voor???

L. Verboom

P.s.
Inmiddels heeft KIA NL laten weten dat het een producteigenschap is van de KIA Sorento 4WD, en zij het euvel niet kunnen verhelpen daar er (volgens KIA NL) geen sprake is van een mankement.
Dit tril- en schudprobleem wordt je niet verteld als je de auto bestelt.
Antwoord op de vraag, waar de 7 jaar garantie voor staat wordt niet gegeven.
Zo veeg je een probleem wel héél makkelijk van tafel.

Mijn advies is: wees voorzichtig bij de aanschaf van dit type. Want voor je het weet heb je nadien een probleem .

Lodewijk 16:11
afbeelding van Lodewijk

Voor de eerste keer met onze KIA Sorento 2.4 Model 2010 op vakantie geweest.
Wat zijn wij geschrokken van het benzineverbruik, 1 op 4.5 , als deze auto een caravan trekt.
Met onze vorige auto, Chrysler 3.3 V6, was het verbruik met dezelfde caravan 1 op 6.
Ook is gebleken dat op trajecten door de bergen met zijn vele lange slingerbochten de auto (zonder caravan) bij oneffenheden in de weg heel snel weg dribbelt, waardoor er even geen wegcontact is.
Al met al geen prettige ervaring.

Lodewijk

Anonieme gebruiker 23:23
afbeelding van Anonieme gebruiker

Ik heb zelf een Sorento 2011 AWD 2.2 autoaat met 197PK en voel helemaal geen trilingen. Geweldige wagen om mee te rijden, zeer comfortabel en vrij snel. Het verbruik ligt tussen de 8 en 8,5l/100 km en rij vrij sportief.
Ik ben er zeer tevreden over.

Johan 11:07
afbeelding van Johan

Ik heb de 2.2 crdi versie handgeschakeld met voorwielaandrijving. Hoog verbruik van meer dan 9 liter, veel wielspin bij optrekken, zelfs van tweede naar derde versnelling, zeer matige standaardbanden en toch veel lawaai op autosnelweg. Ook 3 electrische pannes gehad. Daarnaast zeer veel ruimte en enorm praktische wagen. Goed voor 1 keer en om onze 5 kids te vervoeren. Maar geen tweede volgende keer.

Rik 20:42
afbeelding van Rik

In de familie zijn er veel mensen met duitse wagens, en allemaal hebben ze kleine tot
hele grote onkosten gehad en slechts 2 garantie. Ik heb momenteel een Honda (van de maandag) regelmatig problemen mee gehad, het is mijn derde, met mijn eerste twee geen
euro kosten gehad en dit na 10 jaar en meer dan 200000km.
Wat moet ne mens kopen?

rik 21:12
afbeelding van rik

Verleden week vrijdag heb ik de sorento 2.2 auto awd sense met panoramisch opendak besteld, hopelijk heb ik nu terug een goeie auto vastn wel nog 5 maanden wachten

Bernard Pauwels 15:49
afbeelding van Bernard Pauwels

Heb 12 jaar een KIA Sorento 2.2 AWD. Dit is een AWD , geen 4x4. De AWD geforceerd inschakelen (sommige luxe uitvoeringen hebben daarvoor een knop, andere niet) op droog vast wegdek is echt om problemen vragen! De haldex koppeling is een starre verbinding tussen voor en achteras. Dit is geen differentieel zoals bij een 4x4. De afgelegde weg moet identiek zijn bij voor en achteras. Als de banden wat ongelijk versleten zijn, of als er een bocht wordt genomen is dat helemaal niet het geval. De auto spant zich op tussen voor en achteras , tot een van de wielen slipt. Dit kan hevig schokken of trillen geven bij droog vast wegdek. Echt niet goed voor de weglegging ook.

Daarom schakelt de AWD (haldex koppeling) bij KIA Sorento AWD, automatische stand, automatisch uit bij snelheden boven 30km/u of bij het nemen van een bocht. Bij rechtuit rijden kan de spanning zich dus alsnog opbouwen.

Gebruik de AWD enkel waar het zinvol is (aardeweg, glad wegdek, sneeuw, ...), nooit op een droog vast wegdek. Of koop een 4x4 ipv een AWD, die heeft een differentieel tussen voor en achteras.

AWD geforceerd inschakelen is dwaas en gevaarlijk op vast droog wegdek.

Bernard Pauwels 16:35
afbeelding van Bernard Pauwels

Extra trillingen zijn een neveneffect bij indrukken van de "ECO" knop. De motor draait dan op een extra laag toerental. Staat beschreven in de handleiding.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws