Rijtest: Subaru Forester 2.0D

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Hebben we het bij onze ‘vergeten auto’ een aantal keren gehad over gewone wagens die er uit zien als een SUV, dan krijgen we voor deze rijtest eens het omgekeerde onder onze kont geschoven. De Subaru Forester is een SUV die voor de verandering eens nuttiger is dan hij oogt.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

In een wereld waar we tegenwoordig om de oren worden geslagen met tweewielaangedreven SUV’s en allerhande auto’s met vierwielaandrijving, is de Subaru Forester een welkome afwisseling. De eerste generatie leek wat op een verhoogde break, de nieuwe generatie is dat helemaal niet meer. Toch is het moeilijk hem te plaatsen. Zet je hem naast een berline, dan kijk je er op neer, parkeer je naast een BMW X5, heb je toch het gevoel in een lage wagen te zitten. Dat laatste komt de rij-eigenschappen ten goede.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Dankzij het All Wheel Drive systeem kan je gerust de platgetreden paden verlaten met je Subaru. Je waagt je best niet tussen de rotsen, maar vanwege de verhoogde bodemspeling kan het geen kwaad als je af en toe een tractorspoor of modderweg opzoekt. Deze Subaru is voor de die hard-bestuurder, die af en toe de geasfalteerde wegen verlaat. De Forester maakt geen gebruik van allerhande snufjes om heuvels op en af te klimmen, botssystemen of andere off road-snufjes. Zelfs een knop om hoge of lage gearing te selecteren bleek niet aanwezig.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Het zwaartepunt van de Forester ligt een stuk lager dan bij een gewone SUV. Toch moet hij tegenwoordig concurrentie dulden van de nieuwe generatie kleine SUV’s, zoals de Ford Kuga en de Volkswagen Tiguan, die gebouwd zijn op wegligging eerder dan op terreineigenschappen. Toch stelt de wegligging niet teleur. Hoewel je in een 4x4 zit, krijg je bijna het gevoel in een personenwagen te zitten. Dat lage zwaartepunt wordt wat mee in de hand gewerkt door de bouw van de boxermotor. Die ligt lager dan een gewone viercilinder.

De wegligging is correct, het onderstel reageert alert op bewegingen, sneller dan de rest van de wagen, zo lijkt wel. Dat ligt voor een deel aan de bouw van de auto, maar ook aan de All Wheel Drive die Subaru op zowat al haar modellen aanbiedt. Gripverlies is zowat uitgesloten en het veiligheidsgevoel wordt ook verhoogd. Het vermogen wordt door het AWD-systeem gelijkmatig verdeeld naar voor en achter, in tegenstelling tot veel andere merken, die de wielen met de meeste grip ook de meeste kracht geven.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

De ruimte die je wint door de verhoogde bodemvrijheid, lijk je te verliezen in de kofferruimte. De koffer blijft natuurlijk groot genoeg voor een paar reiskoffers, maar het lijkt erop dat de All Wheel Drive een flinke hap uit de kofferinhoud neemt. Starten doe je door een druk op de knop – links van het stuurwiel zoals bij een Porsche – terwijl je je neerplant in de comfortabele zetels. Kijk je daarna rond je, dan zie je een sober interieur zoals we eerder ook in de andere Subaru’s tegenkwamen. Het navigatiesysteem met touchscreen is handig, al staat het wat te weinig naar de gebruiker gericht, het is overigens enkel verticaal instelbaar, een zijdelingse hoek was volgens ons beter geweest. Het panoramisch open dak in de testwagen is een aanrader, het zorgt voor extra licht in het interieur en geeft het een nog ruimere indruk. Nadeel is dat het reflecteert op het navigatiesysteem/de boordcomputer.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Die boordcomputer gaf tijdens onze test een gemiddeld verbruik van 7,5l (met 7,2 l en 7,9 l als uitersten) aan voor de 2.0D boxermotor. We wisten al dat deze motor verrassend zuinig was, maar hadden niet verwacht eenzelfde verbruik te halen tijdens ons Ardennenweekend, waarbij de terreincapaciteiten op de proef werden gesteld. Al van in de lage toeren is deze boxer-diesel sterk, al gooi je hem best tegen de 3.500 toeren om er een snelle acceleratie uit te halen. Het is trouwens onvoorstelbaar hoe snel deze SUV door zijn toeren gaat, zonder daarbij verbazend snel op te trekken. Bij dat optrekken klinkt de boxermotor soms wat door in het interieur, sommigen halen er een V6-motor bij als vergelijking. De zes versnellingen zijn vrij snel doorlopen en het valt op hoe de wagen in zesde versnelling goed meekan met de grotere SUV’s. Hernemingen op hogere snelheden waren geen probleem en het was lastig om de Subaru uit de spiegels te rijden.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Over de spiegels wel een negatief puntje. Ze worden snel vuil, zeker bij het vettige weer tijdens onze test. Het lijkt alsof al het vuil en stof dat langs de voorruit streelt op de zijramen blijft kleven, net bij de spiegels. Er zat niets anders op dan om de paar honderd kilometer de spiegels met de hand schoon te vegen. Echt erg is dit natuurlijk niet, maar het zorgt wel voor een acuut probleem wanneer je de snelweg wilt oprijden en je van achteropkomend verkeer wil vergewissen. Gelukkig is het zicht rondom goed, enkel vooraan is het einde van de wagen moeilijk in te schatten. Dat is een nadeel van de luchthapper bovenop de motorkap, die verder vooral stoer oogt, al heeft ie wel een functie, zoals alle franjes bij Subaru. Achteraan wordt de bestuurder geholpen door een achteruitrijcamera, een systeem dat als twee druppels water lijkt op het systeem van Toyota/Lexus. Logisch ook, beide merken horen tot hetzelfde concern. De achteruitrijcamera komt standaard op de Executive-versie - overigens ook de topversie uit het aanbod - waar wij mee reden, net als andere leuke items als het navigatiesysteem, de lederen zetels, de xenon-verlichting en de start/stopknop. Dat alles krijg je voor een scherpe prijs van 34.790 euro.

Rijtest Subaru Forester 2.0D

Kiezen voor de Subaru Forester doe je uit rationele overwegingen. Ok, mensen kijken om wanneer je voorbijrijdt, maar dat is vooral omdat weinig bestuurders een Forester kopen. Té weinig volgens ons, want de Forester hoeft niet onder te doen voor andere SUV’s of zelfs breaks. Bij een Subaru Forester krijg je de ruimte van een break, gecombineerd met de échte terreincapaciteiten van een SUV. De dieselmotor maakt het plaatje af, zodat enkel het imago en het aantal servicepunten iemand er nog van kunnen weerhouden een Subaru te kopen, al is dat laatste natuurlijk een vicieus cirkeltje. Het lijkt erop dat Subaru weer een apart hoekje van de SUV-trend heeft gevonden, dat het graag combineert met een apart hoekje in de dieselreeks, de boxer-diesel.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Joeri Mertens, Alexander De Nys

Met dank aan Subaru Belgium voor de testwagen

Auteur: Sven
Reacties: 28 reacties

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (28)

Plaats een reactie
John 16:56
afbeelding van John

Omdat ik zelf met deze prachtige wagen rij, wil ik mijn ervaringen hier toch bijzetten.

http://www.t-web.be/foto/forest2.jpg

éen jaar en 20.000 km verder met de subaru 2.0 forester turbodiesel, is 't tijd voor een kleine review.

Laat ons maar met de deur in huis vallen en zeggen dat een Subaru forester een zeldzame verschijning blijft ...toch op Belgische wegen !
Dus bekijks heb je wel met zulk een wagen.
Tientallen keren heb ik reeds moeten antwoorden vooral op parkings van grootwarenhuizen als mensen vragen: wat een wagen is dit, waar kan je deze kopen etc...? ...en inderdaad in België zijn de consessiehouders niet dik bezaait...hier zou subaru 't dealernetwerk nog wat moeten/kunnen uitbreiden.

Wat zijn mijn ervaringen. Wel de subaru forester 2.0 boxer diesel is krachtig, soepel, levendig, stil, comfortabel en zuinig en biedt heel wat rijplezier, bovendien is er plaats zat voor gans de familie in deze wagen incluis bagage, hond ...en schoonmoeder indien gewenst ;-)
Deze 2.0 diesel motor kan over 147 paardjes beschikken. De 350Nm vrijgekomen torsiekrachten benut deze fantastische motor reeds bij lage toerentallen en vraagt in ruil zelfs niet zoveel dieselolie terug...6.5 L/100km gemiddeld hier en echt ik begeef mij niet als een opa in 't verkeer. Het is zelfs moeilijk om deze rasechte subaru binnen de Belgische wet op de wegen voort te bewegen...in een wip zit je wijzer v/d tellerplaat tegen de 200km/Hr aan te bengelen. Het blijft in hart en ziel een Subaru weet je. Al vanaf de eerste meters met de boxer diesel wordt duidelijk hoe grondig de ontwikkeling is geweest van deze eerste subaru boxer diesel motor...stationair of bij 't rijden merk, of hoor je niet eens dat je met een diesel onderweg bent...pas als je deze hoog in de toeren gooit komt de boxerroffel erin. Kortweg dit is een fijne en veilige reisauto...veilig omdat deze aan de weg kleeft geholpen door het befaamde Subaru Symmetrical All wheel Drive systeem en de vele elektronische snufjes als: ABS,TCS,VDC,6(zes)airbags,Hill start assist enz...
Schakelen gebeurt hier aan de hand van een manuele zesbak...schakelt perfekt, net als je met een mes door boter klieft. De stuurkolom kan je zowel in de hoogte als in de diepte verstellen.De zetels zitten perfekt en kan je bovendien standard verwarmen...lekker in deze winterdagen!
De standarduitrusting is compleet en de afwerking is verzorgd...kortweg een hele leuke wagen tot hiertoe !

Zijn er dan echt geen negatieve punten aan deze wagen ?

De mindere sterke kanten van deze wagen zijn volgens mijn ervaring :
De ophanging, is op comfort gebaseerd, maar door de wat te slappe keuze van schokdempers en een te kleine diameter van stabilisatiestang kan je nauwelijks over een verkeerdrempel rijden zonder 't je zal geweten hebben...tenminste als je niet voldoende afremt voor zulks een hindernis.
Filtering van de rolgeluiden kon ook wat beter naar mijn mening.Vooral de dwarsopvullingen bij betonbanen hoor -en voel je goed in deze wagen.
De uitlaatbuizen zijn niet in inox/stainless steel uitgevoerd, lijkt mij een verkeerde keuze die Subaru hier maakt...roestige uitlaatbuizen, is een niet zo fraai zicht voor de achterligger...kwestie van visitekaartje.
Het is een grote wagen...zal je merken bij het douchen v/d wagen. Schaf je alvast maar een klein trapladderje aan, anders blijft 't dak ongeroerd.
Dure opties...wil je je forester wat personaliseren, wel dat kan maar je zal diep in de geldbeugel moeten kruipen.

Problemen:
Tot hiertoe nog geen enkel probleem ondervonden !

Pieter Aertgeerts 17:37
afbeelding van Pieter Aertgeerts

Dat roest is inderdaad een afknapper. Maar zoals je zelf aangaf, de diesel in deze Forester is echt enorm vlot. Ik had het genoegen de wagen van Virton terug naar het Antwerpse te bollen, en de snelheid die je daar aangaf is inderdaad geen leugen. De Range Rover en ... (rijtest volgt overmorgen ;) ) kon hij met gemak volgen.

Subaru heeft mij met deze Subaru wel verrast, vooral qua rijeigenschappen. Want 'mooi' vind ik hem persoonlijk niet bepaald.

Alvast hartelijk dank voor je reactie John, doet ons plezier. Hopelijk blijft je lijstje 'problemen' nog lang leeg.

Anonieme gebruiker 18:03
afbeelding van Anonieme gebruiker

Even een opmerking over de uitlaat. Het overgrote deel van alle (fabrieks)uitlaten is vervaardigd uit gewoon niet roestvrij staal. De kosten van RVS zijn namelijk veel te hoog om het uitlaatsysteem er volledig uit te maken (prijs ongeveer maal 7 tov van basic staal). Dit is bijvoorbeeld een van de dingen waar merken als Subaru op besparen t.o.v bijvoorbeeld range rover die ze geloof ik uit aluminium maakt. Kwestie van 'you get what you pay for'...

Alex 16:48
afbeelding van Alex

motorgeluid is echt waanzinnig voor een diesel. stevig optrekken in tweede versnelling en het lijkt alsof er een zware 3-liter benzine in het vooronder ligt!

Pol 16:36
afbeelding van Pol

Heb sinds 2 maaden ook een Forester Diesel. Gewoon fantastische wagen. Waarschijnlijk de meest ondergewaardeerde wagen op de markt.
Vrienden hebben een wat neutrale reactie op de wagen, tot als je ze er eens laat mee rijden, dan worden ze sprakeloos, 'dat hadden we niet verwacht'. Er zaten ook X5 rijders bij.
Gewoon op de snelweg tegen +/- 130 even van zesde terugschakelen naar vierde versnelling. Je merkt en hoort het niet.

Laurent 20:29
afbeelding van Laurent

Sinds 1 maand in bezit van Forester.
Heb al met van alles beetje gereden maar prijs kwaliteit is dit prachtige wagen.
Zeer goede wegligging en koppel motor.
Zwaardere wagens met 6 cilinders zullen mij niet uit de spiegels rijden en eens naar tweede mogen er veel zwaar hun pedaal induwen.
Verbruik in zeer normaal rijden en schakelen 2200 toeren 6 .2 liters.
Zeer sportief rijden naar toeren 3500 a 4000 toeren een 8.2 liters,kortom zuinig.
Het koppel is zeer goed en is soms gevoel dat je enkel derde vitesse nodig hebt.
Kortom, de eerste vitesse is zeer kort maar eens naar 2de en 3de gaat zeer goed vooruit.
Wegligging is gelijk hij plakt op de weg want in de bochten binnenwegen kan ik vlugger rijden of mijn eerste wagen die nog heb en is een 3000 achterwielaandrijving.
Opmerkelijk is ook het gevoel en zeker geluid dat u met geen diesel rijdt,stille motor.
Nadelen heb beetje gps systeem en nogal omslachtig systeem en beetje traag als ge eens vlug wil veranderen.

Alex 18:08
afbeelding van Alex

@ Laurent: ik ben er zeker van dat je nog veel plezier zal beleven aan je nieuwe wagen. Zeker met de herst/winter voor de deur! Vergeet zeker niet eens naar de ardennen te trekken zoals wij gedaan hebben!

Chuwie 00:45
afbeelding van Chuwie

Een mooi voorbeeld toptechnologie (diesel boxer!) aan scherpe prijs uitrusting, subaru is altijd een underdog en onderschat merk gebleven en zal wss altijd zo blijven. Jammer.

Anonieme gebruiker 16:44
afbeelding van Anonieme gebruiker

rijd sinds 1 jaar met Subaru Forester 2.00 benzine 150 pk. Heb er onmiddeliik een LPI Prinz instalatie in gebouwd. Gewoonweg de beste wagen die ik ooit heb gehad en ik rij 400 km voor 22 à 25 Euro. Ik heb geen diesel genomen omdat hij jammer gneoeg niet in automaat verkrijgbaar is.

Alain 10:09
afbeelding van Alain

Na jaren geleden met de eerst ooit ingeschreven Subary Legacy break in Belgie te hebben rondgereden, ben ik teruggekeerd naar mijn grote liefde, Subaru, na enkele jaren van ontrouw, waarbij de Opel Vectra mijn minnares mocht zijn.
Steeds bleven mijn gedachten bij de Subaru, en inderdaad durfde ik de eed te zweren, dat bij een diesel ik zou terugkeren naar mijn lievelingswagen.
Bij deze ....
Na twee jaar alle lectuur te hebben verslonden en alles eindeloos tot herhalens toe op internet en in de magazines te hebben gelezen
was gisteren de grote dag, de Subaru Forester diesel is besteld. Reeds twee jaar geleden reed ik ermee en het was terug thuiskomen. Het rijplezier ( waar is dit nog te vinden vandaag ?) dat je met deze wagen mag beleven is inderdaad niet te beschrijven.
Autojournalisten en eigenaars van de forester zijn lovend omtrent de capaciteiten van deze wagen. Zouden zij dit allemaal mis hebben ? Natuurlijk is er hier en daar een minpuntje dat voor verbetering vatbaar mag zijn, maar dit zal de pret zeker niet bederven van het gevoel met een topwagen te mogen rijden.
Nu maar hopen dat de dealer zo vlug mogelijk telefoneert ...........

Alex 14:32
afbeelding van Alex

@Alain: proficat ! je zal er geen spijt van krijgen! heb je de nieuwe Forester (2011) besteld? of nog die van 2010?

Anonieme gebruiker 16:09
afbeelding van Anonieme gebruiker

Inmiddels rij ik nu iets meer dan een half jaar met een Forester boxerdiesel MY2010, +25000km en nog steeds draai ik elke dag met een glimlach de contactsleutel om. Deze wagen is gewoon alles-in-één. Kijk je voorbij het toch wat meer behoudende en sobere design, dan ontdek je een pracht van een automobiel, met uiterst betrouwbare en degelijke awd-techniek, een unieke motorisatie en rij-eigenschappen / prestaties / verbruik die nagenoeg ongeëvenaard zijn in deze klasse. De boxerdiesel is echt een pareltje!

Het is mijn eerste Subaru, maar inmiddels staat zo goed als zeker vast dat onze tweede wagen binnenkort ook een Subaru boxerdiesel zal worden. Enige minpuntje voor mij is het ietwat saaiere design van interieur/exterieur, maar dat versterkt dan weer eens te meer zijn status van underdog.

Eén goede raad voor wie een nieuwe Subaru wenst aan te schaffen; koop hem en laat hem onderhouden bij één van de inmiddels gevestigde waarden in ons belgenlandje... Ik heb geleerd dat de service en know-how enorm kan verschillen bij de verschillende dealers ;-)

Anonieme gebruiker 15:21
afbeelding van Anonieme gebruiker

hallo , wij hebben vroeger tal van subaru auto's gekocht maar we zijn dan tot onze spijt onze subaru verkocht omdat de benzine te duur kwam , en een 2 tal weken terug hebben we tot onze vreugde een Subaru Forester 2.0D gekocht de luxe uitvoering met leder zetels en verwarmt , het is de zelfde die hier op foto staat

Alain 16:53
afbeelding van Alain

@ Alex : het is nog model 2010 ; deze werden aangeboden tijdens speciale acties op eindejaar en gedurende het salon. Ikzelf kocht echter bij een lokale dealer; en heb het salon niet bezocht.Ik was sowieso overtuigd van mijn keuze. Echter, daar waar deze Foresters voldoen aan de Euro 4 norm, wordt de onze aangepast aan de Euro 5 norm . Gans ons gezin zit in spanning te
wachten op het telefoontje van de dealer .......

Thomas 16:09
afbeelding van Thomas

@Alain, de 2010 is toch al Euro 5? althans de mijne is Euro 5 en ook model 2010.
Verschil is uiterlijk zichtbaar aan de achterspoiler, Euro 4 (2009) is met dakspoiler, Euro 5 (va 2010) zonder. De onze is achteraf bij geplaatst, want ik vind het zeker wel mooi staan
Onze forester is ingeschreven als lichte vracht en de standard stoelen zijn er uit gegaan voor lederen WRX examplaren uit de Impreza, deze passen perfect! Enkel de railing heb ik moeten overbouwen omdat je id forester iets hoger zit dan in de impreza
Maar al bij al, deze wagen rijdt gewoon fantastisch en is een waar plezier om dagelijks mee te baan op te gaan! Verbruik is voor een awd uiterst laag en prestaties zijn op zn minst bovengemiddeld te noemen in deze klasse! :-)

@ Alex: Wat betreft de Forester facelift 2011; Ik zie eigenlijk buiten de nieuw ontworpen velgen geen uiterlijk verschil met de 2009-2010 versie of ben ik mis?

Alain 21:05
afbeelding van Alain

@ Thomas : de forester werd besteld gedurende de actie waarbij bij aanschaf voor de prijs van een luxury, een executive navigatie werd bekomen. Deze actie liep , zoals met sterretje staat aangegeven , enkel voor foresters MY 2010, waarbij door de dealer werd gezegd dat deze enkel aan de Euro 4 norm voldoen, en dat deze eigenlijk al voor oktober 2010 dienden verkocht te zijn. Gezien subaru belgie waarschijnlijk nog met een aantal in stock zaten , werd er een aanvraag gericht aan , vraag met niet welk, ministerie en mogen deze wagens nog verkocht worden ergens tot april of zo. Dus zijn in principe zijn alle 2010 euro 4. Vandaar ook mijn verzoek aan de dealer om ombouw tot Euro 5 .

Patrick 06:35
afbeelding van Patrick

Rij nu al een jaar met een forester luxury benzine in het leer, met stalen beschermplaat onder de motor.
Trek er 4 x in de week mijn paardenvan mee toch een gewicht van rond de 2 ton.
En zit er elk weekend mee op weilanden als we opwedstrijd gaan.
Heb mij nog maar 1 x vast gereden in de modder. Mijn eigenschuld was vergeten mijn esp uit te zetten.
Van afgekoppeld en we waren uit de modder.
Over het verbruik mag ik niet klagen als je ziet wat ik er mee doe een gemiddelde van 11liter.
Waarom dat ik een benzine heb genomen is omdat ik steeds kleine afstanden doe tussen de 2 en 20 kilometer. Dit zou de roetfilter een zeer kleine levensduur geven.
Dit op aanraden van de garage.
Als ook de high en low gearing vind men niet terug op de diesel en deze gebruik ik zeer veel in het veld.
Heb al veel 4x4 (bmw,psa,kia) zien blijven staan in de modder of op nat gras waar dat ik gewoon bleef doorrijden.
Echt een aanrader voor iedereen.

Thomas 13:03
afbeelding van Thomas

@ Alain .. Ok dat lijkt me duidelijk maar ik weet wel zeker dat de mijne al een Euro 5 is (bj 04/2010), aangezien deze standard al over een gesloten roetfilter beschikt, dit wordt ook weergegeven bij het uitlezen van de ECU in de garage.
De Euro 4 zijn er nog met open roetfilter, alsook zijn de inlaatcollectors nu van een gehard plastic op de Euro 5. Bijkomend is ook dat de demping stijver afgesteld is vanaf de 2010 modellen, maar da heeft natuurlijk niks met emissienormen te maken. De dakspoiler is het enige uiterlijke verschil

Maar kan dus best zijn dat je een stock euro 4 model hebt, waarop ze deze aanbieding deden en dan ook nog omvorming naar Euro 5, het lijkt mij dan ook wel een heel mooie tegemoetkoming van de dealer/Subaru. ;-)
Pakket met de gratis navi heb ik net mislopen, maar ik zou zowiezo niet voor een executive zijn gegaan, omdat hij toch lichte vracht ging worden en de wrx voorzetels heb ik mooi op de kop kunnen tikken, zou dus een beetje zonde zijn van dat executive interieur... Eens de foz is afschreven komt het standard (nieuwe) stoffen interieur er weer in, en gaan de wrx zetels te koop op het net.
Ik heb enkel spijt dat ik geen panoramisch dak heb, want das wel heel zeker zn prijs dubbel en dik waard!
Maar dit allemaal terzijde, veel succes met je forester, hopelijk krijg je snel een telefoontje van je dealer! Ik wens je veel rijplezier en zorgeloze kilometers toe! :-)

@ Patrick : idd met deze kilometers is een benzine-versie aangewezen. Ik doe veel autosnelweg en heb al regeneratie om en bij de 300km, deze duurt dan exact 13km! Niet afronden van de regeneratie, betekent dat ie de volgende rit het proces weer van voorafaan begint, wat uiteraard niet bijdraagt tot een correcte en lange levensduur van het roetfilter.
Low gearing is bewust niet van toepassing op de diesel, aangezien het max koppel veel hoger en vroeger beschikbaar is dan bij de benzineversie en de spreiding van de 6-bak in de laagste versnelllingen daarop is afgestemd.

Alain 10:01
afbeelding van Alain

Mag nu sedert een week met de Forester rijden en het is een waar genot. Moet echter nog wel terug naar de dealer, heb slechts na vijf dagen gezien dat de dakspoiler niet was geplaatst.... de euforie van het moment van afhaling heeft blijkbaar mijn zintuigen aangetast !!!!! Heb al bijna 700 km na een week en kom tot een verbluffend verbruik van 6,6 liter volgens navigatie. Dit mag dan eventueel nog niet heel correct zijn ( ik weet het niet hoor, zal zien bij tanken), voor een constant 4x4 aangedreven wagen is dit een prachtig resultaat. Wat het rijden betreft .... gewoon zalig.

Alex 13:20
afbeelding van Alex

@ Alain: proficiat met de aanwinst. veel rijplezier toegewenst!

@ Thomas: zo is dat ja. Hij is eigelijk gewoon lichtjes opgefrist. De bumpers zijn wat bijgetekend en er zijn die nieuwe velgen. In het interieur zijn ook enkele nieuwigheden te ontdekken. (https://autofans.be/content/officieel-subaru-forester-2011)

Dominique 22:47
afbeelding van Dominique

Hier zijn ze misschien zeldzaam in Zwitserland is Subaru een van de meest voorkomende voertuigen vooral in de bergen natuurlijk.
Een vb in Sankt Moritz rijd men of met peperdure merken of een Subaru
Vermits ik werkloos ben heb ik gekozen voor een Dacia Duster maar eens wat kapitaal denk ik wel dat die Forester eraan komt

SwissOnline 14:37
afbeelding van SwissOnline

Ik rij nu iets meer dan een jaar met een Subaeu Forester benzine uitvoering. 1 x Zwitserland in de winter. 2 x Zwitserland in de zomer en 1 x Denmarken in de winter.
In de winter voel je dat je grip hebt, dit heb ik aan de lijve ondervonden, terwijl andere wagens de kettingen oplegden bleef mijn Subaru stevig op de weg. Tijdens de zomer voel je echt de kracht bij het naar boven rijden via kleine bergwegen.
Voor mij is het een uitgemaakte zaak, als mijn Subaru mij nu noch tevreden stelt op langdurige betrouwbaarheid dan roep ik hem persoonlijk uit tot beste wagen ooit

Wim2 01:27
afbeelding van Wim2

Ik heb een 2.0d 2010. Net terug uit de ardennen. Helemaal top. Geen probleem om op onverharde wegen te rijden. Ook genoeg ruimte voor 5 volwassenen en een hond. Power genoeg, en veel bekijks. Mooie wagen, blij met mijn keuze voor de Forester en niet de Tuguan.

Anonieme gebruiker 19:50
afbeelding van Anonieme gebruiker

Subaru Forester 2011 2.0 diesel premium

(5.600 km)

Mede dankzij mijn werk mocht ik in tientallen auto's rijden van 14 merken. Ik kan u vast vertellen dat deze Subaru Forester in de 2.0 diesel XS Premium uitvoering een fantastische alleskunner is... (Aanschafprijs ca. €44.000)

(-- slecht. - minder dan gemiddeld. -+ gemiddeld. + beter dan gemiddeld. ++ uitstekend)

-- Het interieur heeft een aardige vormgeving en de bouwkwaliteit is prima maar er is wel veel hard plastic gebruikt dat ook nog eens zeer krasgevoelig is. Het door mij aangebrachte "plastic protection matt" van het wat duurdere merk Swissvax.nl geeft het plastic gelukkig een wat zachtere glans.

- Transmissie. Het koppelingspedaal gaat net iets te zwaar en heeft een erg lange slag. Staat de stoel ten opzichte van het rem en gaspedaal goed, dan is je linkerbeen te kort om de koppeling in te trappen. Zet je de stoel naar voren dan zit je weer te dicht op het rem en gaspedaal (Ik heb dit probleem opgelost door het koppelingspedaal 3,5cm te verhogen).
Zo lang de motor nog koud is gaat het schakelen (6 versnellingen) erg stroef. Opgewarmd gaat het soepel maar sportief en snel opschakelen is mede door de lange slagen niet gemakkelijk. Ben je een niet al te dynamische rijder? Dan went het snel.

- Als je uitstapt dan is er geen waarschuwing dat je het dak open hebt laten staan. Ramen en dak zijn niet op afstand te sluiten.

- De achteruitkijk camera is handig bij het achteruit parkeren maar met zonlicht is het schermpje slecht te zien en soms wordt de cameralens vies door opspattend water. Zelf geef ik de voorkeur aan sensoren maar zo'n achteruitkijk schermpje is wel apart.

-+ Kosten. De auto moet elke 15.000 km in de beurt. Dat is vaak want veel nieuwe diesels hebben een service interval van 30.000 km. Daar staat tegenover dat de aanschafprijs t.o.v. andere (permanent) 4wd aangedreven Suv's erg gunstig is. Daarnaast is het van Subaru bekend dat hun auto's zonder mankementen erg lang mee gaan. Pas wel op met het verzekeren want vooral bij een Suv rekent de éne verzekeraar veel meer premie dan de andere (zelf ben ik bij verzeker-je-auto.nl).

-+ De bediening van de bluetooth audio/telefoon installatie is zeer simpel. Klasse!
Het geluid is wat scherp en een tikkeltje opdringerig. Mannenstemmen hebben soms te veel bas. Al met al is het geluid gemiddeld van wat ik bij auto's gewend ben.

+ Het exterieur vind ik wel stoer zonder dat het overdreven is. Anderen vinden het netjes of niet onaardig maar sommigen vinden het niet spannend genoeg. Als extra heb ik een dakspoiler laten monteren.
Mede door zijn exclusiviteit wordt er geregeld naar de auto gekeken.

+ De HD verlichting van auto's is soms sterk afgebakend. Dan zie je voor je een sterke scheiding tussen licht en donker. Dat is vermoeiend maar bij deze Subaru gaat het heel geleidelijk. Zonder anderen te verblinden kun je dus ver kijken.

+ Instrumentarium en bediening. In deze Subaru geen automatische zaken die stuk kunnen of toch niet doen wat u wilt. Geen automatische verlichting dus en ook geen automatische ruitenwissers maar wel 9 (!) interval standen. De richtingaanwijzer blijft na aanraken niet drie keer knipperen en alleen het bestuurdersraam gaat met één druk op de knop naar beneden. Er is ook geen gescheiden klimaatregeling. Wel is er een elektrische ontdooi inrichting voor de ruitenwissers en blijft de auto nog even op de rem staan als je wegrijdt (handig op heuvels). Alles is zeer gemakkelijk en intuïtief te bedienen en de klokken zijn duidelijk leesbaar. De snelheidsmeter wijkt ongeveer 10km/h af van de werkelijke snelheid (130=120).

+ De prestaties van deze aparte motor, een boxer diesel, zijn prima. Het heerlijke geluid heeft iets weg van een 6 cilinder. Vanaf ca. 1800 toeren is er volop trekkracht. Even snel inhalen gaat met het grootste gemak.

+ De voorstoelen zitten mij redelijk. Voor lange mensen is de zitting wat kort maar de leuning en hoofdsteun zijn goed verstelbaar. Zelf heb ik er een stoel op maat in laten zetten (van Ass) waadoor je natuurlijk veel lekkerder zit. De passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar en zit vrij laag (meerprijs hoogte verstelling ongeveer €650,00). Het zitten onderscheid zich vooral in de uitstekende (hoge) zitpositie en het zeer goede uitzicht naar buiten. Het raamoppervlakte en de grote buitenspiegels dragen daar aan bij. De spiegel op de voorruit is ook in hoogte verstelbaar zodat deze niet het uitzicht naar voren belemmerd. Achterin zitten de stoelen comfortabel, de leuningen zijn onafhankelijk en in meerdere standen te verstellen.

+ De auto heeft een D label. Toch is het verbruik voor een verhoogde auto met permanente vierwiel aandrijving gunstig. Sterker nog, het is de zuinigste diesel Suv die er op dit moment te koop is. Let je nergens op reken dan 1:13,5. Zelf rijd ik er gemiddeld 1:16 mee maar als ik echt mijn best doe dan is zelfs 1:18 haalbaar.

+ In de testen komt de Forester als zeer veilig uit de bus. Daarbij heeft alleen Subaru de "symmetrical all wheel drive" waardoor de auto in slechte weersomstandigheden veiliger is dan de rest.

+ De bouwkwaliteit staat op een hoog niveau. Jammer genoeg klinken de deuren bij het openen erg blikkerig. Dat zegt natuurlijk niets over de kwaliteit en veiligheid, maar toch.

++ De auto is van buiten compact maar van binnen zeer ruim, zowel voor als achter maar de rechter voorpassagier moet niet langer zijn dan 1,85 cm want daarboven is de voetenruimte beperkt. Een vijfde persoon heeft midden achterin minder ruimte. Dat komt door de dikke bobbel op de vloer, nodig voor de vierwiel aandrijving. Zeer ruim dus voor vier personen. Ook de kofferbak is berekend op vier en heeft een fijne vlakke laadvloer. Onder deze laadvloer kun je eventueel het bagage afdekscherm opbergen. Handig!

++ Vering en demping. Toen deze auto in 2008 op de markt kwam waren er klachten over een zwabberend en deinend rijgedrag. Door aanpassingen is dat verleden tijd. Wat rest is een bijzonder goed uitgebalanceerd onderstel dat afgestemd is op comfort.
Op de achteras zit een automatische niveauregeling die er voor zorgt dat de auto door belading niet achterover gaat hangen. De carrosserie blijft dus altijd op de juiste rijhoogte. Slim en veilig.

++ De wegligging (rechtuit stabiliteit, zijwindgevoeligheid) is in vergelijk met lage auto's al iets beter dan gemiddeld. In vergelijk met andere Suv's behoort het tot de top. Het stuur heeft een prettige dikte maar voelt wel een tikkeltje stoffig aan. De bekrachtiging is vrij sterk, toch blijft het gevoel met de weg opmerkelijk goed behouden. Door de korte wielbasis en draaicirkel is ook het rijden in de bergen een prettige bezigheid. Het moet je echter niet te doen zijn om zo snel als mogellijk haarspeldbochten te nemen want dan helt de carrosserie best wel over. De wegligging is meer comfortabel dan sportief.

++ Rijgeluiden zijn nagenoeg afwezig. De auto is zo stil dat je snel te hard gaat. De cruise controle biedt in deze uitkomst. Boven de 130 km/h wordt het windgeruis duidelijk hoorbaar.

++ Een zalig rijdende auto. Niet alleen op maar ook buiten het asfalt. Steeds weer ben ik er verbaasd over hoe ver je er mee komt. Rijden in de sneeuw is alsof er geen sneeuw ligt! Kijk daarvoor eens naar de vele filmpjes op Youtube.nl.

In tientallen auto's mocht ik rijden maar nooit was ik zo enthousiast. Een vlot rijdende, ruime, zeer comfortabele, veilige en praktische vier seizoenen auto. Weinigen kennen de kwaliteiten van deze auto en dat is maar goed ook want dat houdt het exclusief. Van caravantrekker.nl krijgt deze auto het maximale aantal sterren(5). Heb ik dan helemaal geen wensen meer? Jawel. Een interieur van mooiere materialen en een fijne automaat alstublieft dank u wel...

Zie eventueel ook mijn verslag van mijn vorige auto, de Subaru Outback 2.5i Executive uit 2010. Klik op het item rechts op deze pagina.

Eerste 15.000 km beurt

(14.200 km)

Geen Bijzonderheden. Kosten: €322,19

steph 12:22
afbeelding van steph

Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit van de Forester en ben enorm tevreden,het is mijn eerste subaru en nu al weet ik dat de volgende ook een subaru zal worden.Heb nu 45000 km en geen problemen zo houden zou ik zeggen.Wat betreft de onderhoud en kostprijs valt dit dik mee,vrienden rijden met vw gaan maar om de 30.000 naar onderhoud maar betalen meer dan het dubbele van wat ik betaal.
De service bij vandenplas is echt heel profecioneel een aanrader voor ieder die in de streek woond.

Jan D 22:49
afbeelding van Jan D

Ik moet jammer genoeg mijn subaru verkopen wegens gezinsuitbreiding maar ik kan u vertellen dat het afscheid me zeer zwaar zal vallen.
De diesel rijdt aan een gemiddelde van 6.6l en laat menig benzinemotor ver achter. De wegligging is fenomenaal, de motor (boxer diesel) grolt lekker, de versnellingsbak is volgens sommigen wat stroef maar ik noem het eerder strak en dat bevalt me wel.
De volgende wagen zal een busje zijn aangezien ik ettelijke kinderstoelen kwijt moet kunnen en dankzij het nieuwe beleid van onze regering zal dit moeten gebeuren met een schamele 114pk. Ik denk dat ik er heel mijn leven spijt van ga hebben dat ik hem heb overgelaten.
Echter 4x4 forever, mijn vrouw het busje, ik een occasie quad denk ik.
Voor de prijs die ik toen voor betaalde, is de subaru een echte aanrader.

Wil 09:41
afbeelding van Wil

Reacie uit Nederland ...
Mijn Forester diesel heeft inmiddels meer dan 100.000 km gereden (diesel 2010)
Minpunten? bijna geen (niet noemenswaardig)
Hij rijdt gewoon fantastisch en is hartsikke zuinig
Vorige week gemeten > 17.6 km rijden op een liter diesel
En het trekken van een 1700 kg zware caravan, is geen enkel probleem.

Bisser 23:24
afbeelding van Bisser

Na 20 jaar VW met jaarlijkse kms tussen 100000 en 120000km in mijne job als firma vvertegenwoordiger - nieuwe Forester gekocht,01.2013 . Ik koop nooit meer andere merk / model. Na 2 1/2 jaar en 230000kms - niks, maar helemaal niks kapot. Aleen olie, filters. Bij 150000km remblokken. Ongelooflijk - wat voor kwaliteit auto hebben ge japanners gebouwd !!!!!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws