Duotest: Opel Astra Turbo vs. Renault Mégane TCe

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

Opel en Renault vernieuwden ongeveer gelijktijdig hun C-segmenter. Tijd om na te gaan wat nu de kwaliteiten zijn van de gloednieuwe Astra en Mégane. En omdat de overheid stilaan afstapt van 'België, dieselland', namen we voor de gelegenheid de benzineversies van stal.

De kritieken op de vorige generatie Astra waren niet mals. Want hij was te obees in elkaar gestoken. Wat een rechtstreeks impact had op rijgedrag en uitstoot. Twee factoren die er onder ander voor zorgden dat de Astra enkel in de straffere motorversies nog interessant bleek en daardoor wat naar de achtergrond werd verdrongen in het felbevochten C-segment.

Niets van dat bij deze nieuwe, meer afgetrainde generatie. En daarom zetten we hem tegenover de nieuwe Renault Mégane, die met zijn laatste iteratie ook wat nieuwe snufjes meebrengt.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

duidelijke signatuur

Laten we beginnen met de vaststelling dat zowel bij Renault als bij Opel het design van deze hatchbacks er erg goed uitziet. Beide merken deden moeite om hun wagen niet als de zoveelste blob metaal doorheen het straatbeeld te laten tuffen. Beiden deden ze dat op hun manier, waar bij Renault vooral de specifieke LED-dagrijverlichting in het oog springt. Bij Opel is de voorzijde wat braver, al is het onmiskenbaar een Opel van deze generatie. Achteraan zien we dat beide merken de achterlichten breed uitsmeren over de kofferklep, waar de vorige generaties voor kleinere exemplaren kozen. Welke van de twee de knapste is? Dat is een kwestie van smaak, al doet de zwevende donkere C-stijl de Opel wel goed.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

Geen duimbreed gewonnen

Zitten, dat kan je met z'n vieren comfortabel in beide wagens. Opel stapte af van de oranje LEDs en Renault nam in de Mégane het verticale tablet over van de Espace. Vergis je echter niet, de afwerking rond dat tablet is niet hetzelfde als bij zijn grote broer en dat is wat jammer. Het lijkt alsof de tablet er een beetje is ingegooid. Daarbij komt nog dat door het ontbreken van een draaiknop zoals bij de Espace de bediening van de menu's ietwat ingewikkeld wordt. Renault maakt dat in de GT-Line van de Mégane goed door de inleg in de deuren, de stiknaden van de zetels en de tint van het dashboard wat op te fleuren.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

Bij Opel is het interieur dan weer niet het vrolijkst van de twee, want de Duitsers willen vooral een streng, zakelijk gevoel overbrengen naar de bestuurder. Alles zit goed, maar het oogt wat saai. Al zijn we al lang blij dat ze tegenwoordig helemaal zijn afgestapt van die oranje LCD-schermpjes. De glanzende accenten rond het infotainmentsysteem laten het geheel wat sjieker ogen, terwijl Opel de middentunnel van overbodige knoppen ontdeed.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

Opvallend is dat de opmeters van Renault en Opel dicht bij elkaar moeten gewoond hebben toen ze advies gaven over de binnenruimte van beide wagens. Want qua kofferruimte wint de Mégane (372 liter) het nipt van de Astra (370 liter), qua binnenruimte zijn beiden aan elkaar gewaagd. Ook bij het inladen zijn ze aan elkaar gewaagd; waar de laaddrempel van de Mégane wat hoger is, is de laadbreedte van de Astra wat smaller.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

op de rem

Wist je dat de Opel Astra zijn start-stopsysteem niet laat bedienen via het koppelingspedaal maar wel via het rempedaal. Haal je voet van het rempedaal en de wagen schiet uit zijn schoonheidsslaapje aan het verkeerslicht. Minder belastend voor de koppeling en tegelijk rustgevender voor de bestuurder. Opel slaagt er verder goed in de Astra tegelijk comfortabel en strak te laten rijden, waardoor je lekker comfortabel in je zetel kilometers kan afmalen, maar waarbij je ook even iets steviger doorheen het landschap kan karren als je dat wil.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

Renault leidt je ietwat om de tuin door deze Mégane als GT-Line uit te rusten. Het rijgedrag komt er niet mee overeen en is zelfs eerder comfortabel te noemen. De ophanging zelf is wat vaag, waardoor de liefhebber van de iets strakker sturende C-segmenter wat op zijn honger blijft zitten.

gewillig versus gezapig

Qua motorisatie verschillen beide concurrenten twee deciliter qua longinhoud. Toch weet Renault met een 1.2 TCe 130 pk en 205 Nm op de krachtbank neer te zetten, terwijl de 1.4 Turbo uit de Astra er tegenwoordig 150 stuks en 230 Nm uitperst. Dat laatste speelt wel in het voordeel van de Opel, want de Mégane blijkt vooral lager in toeren wat minder gewillig mee te gaan met de grillen van je rechtervoet. Qua verbruik haalde de Mégane een respectabele 7,3 l/100 km, maar verbazen deed de Opel toch, met 5,6 l/100 km.

opel-astra-vs-renault-megane-2016-duel

conclusie

Als we het geheel bekijken, merken we dat Renault de Mégane een stuk comfortabeler uitte dan de Astra. Dat wil ook zeggen dat de Astra pittiger voor de dag komt dan zijn Franse duelpartner. Aan het eind van de reis zijn we dan ook geneigd de Astra als de betere van beide te bestempelen, net omdat hij op alle vlakken net een iets diepere indruk naliet dan de Renault. Zoek je naar binnenruimte, dan ben je bij beide wagens bediend, aangezien ze op dat vlak echt geen duimbreed aan elkaar toegeven.

Auteur: Sven
Reacties: 10 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
Mathieu 12:41
afbeelding van Mathieu

Hoewel het exterieur van de Mégane me meer aanspreekt, denk ik dat ik toch voor de Opel zou kiezen. Liever een 1.4 dan een 1.2. In andere testen ook al gelezen dat de Mégane nog wat aan de zware kant is, en persoonlijk heb ik liever comfortabel sportief dan té comfortabel om sportief uit de hoek te komen.
Als de testen gelijkaardig verlopen zijn, dan vind ik het verschil in verbruik toch wel veel. Maar de 1.2 zal voor een iets zwaardere auto dan ook meer moeten werken dan de 1.4 vd Opel.
Natuurlijk heeft de Renault nog altijd de GT versie. ;-)

Alfred 14:48
afbeelding van Alfred

[QUOTE]Wist je dat de Opel Astra zijn start-stopsysteem niet laat bedienen via het koppelingspedaal maar wel via het rempedaal. Haal je voet van het rempedaal en de wagen schiet uit zijn schoonheidsslaapje aan het verkeerslicht. Minder belastend voor de koppeling en tegelijk rustgevender voor de bestuurder.[/QUOTE]

Iemand die dit wil verklaren voor me? Waarom is dit minder belastend voor de koppeling? Bij een standaard start-stop los je de koppeling (= ruststand) en de wagen valt stil. Je trapt de koppeling in en de wagen start, waarbij starten met ingetrapte koppeling dan weer makkelijker is voor de motor. Ik kan me wel inbeelden dat het belastend voor de koppeling is als je de koppeling blijft inhouden om je start-stop systeem niet te laten activeren, maar op welke manier is dit systeem dan beter voor de koppeling?

Dit is dan misschien eerder persoonlijk; maar ik laat mijn rem los als er niemand achter mij is of als ze achter mij stil staan. Meer ontspannen voor mij en voor mijn achterligger, want ik vind het ook niet zo aangenaam om 's avonds / 's nachts op de remlichten van mijn voorligger te moeten kijken. Dat is dan ook niet meer mogelijk met dit systeem. Bij een automaat met start-stop kan je (denk ik) ook niet (makkelijk) anders, want daar is de start-stop ook afhankelijk van de rem.

Ponrow 16:03
afbeelding van Ponrow

Je bent me al voor, vind dit ook een raar systeem...
tegenwoordig blijft een wagen toch zelf op de rem staan dus dan moet je zelf toch niet meer remmen eens je stilstaat... rare mensen daar bij opel, zeker dat het wel duitsers zijn? :D

Mathieu 13:34
afbeelding van Mathieu

Inderdaad een raar systeem.
En het is super-irritant als iemand de hele tijd op zijn rem blijft staan aan een rood licht. Zeker de dag van vandaag met de altijd maar sterker wordende lichten, zoals bij de LED technologie. Sta ik horizontaal druk ik geen rem in, bol ik lichtjes vooruit of achteruit, dan trek ik mijn handrem een heel klein beetje op. Maar ik blijf zo goed als nooit op mijn rem staan.

Sven 08:50
afbeelding van Sven

Het systeem is minder belastend voor je koppeling omdat je simpelweg geen connectie meer maakt met die koppeling. Of je die nu induwt of niet, het systeem blijft in werking. Er zit geen sensor meer die registreert of je induwt of niet, die zit op het rempedaal.

Net zoals bij een automaat, zoals je terecht opmerkte. Misschien zit daar ook de reden, als ze het op zowel manuele als automatische versies op het rempedaal zetten, kunnen ze wat besparen. Amper merkbaar voor de klant, maar bij productieaantallen zoals de Astra lijkt de besparing me wel aardig op te lopen.

Bijkomend voordeel is dat je ook eerst in versnelling kan zetten voordat je het rempedaal lost en de motor start, waar je dus met jouw argument van "starten met een ingedrukt koppelingspedaal" zit. Al zal dat afhangen van gebruiker tot gebruiker, rempedaal loslaten doe ik alvast pas als al de rest gereed is gezet.

In de kantlijn: Wat je opmerking over het 'rem loslaten' betreft, er zijn tegenwoordig systemen die de rem automatisch ingeduwd houden als je stilstaat, zonder dat je op het rempedaal duwt. Ook dan branden de remlichten.

Alfred 18:57
afbeelding van Alfred

Het is echt niet om moeilijk te doen, maar ik volg nog niet helemaal :-( Dat sensortje op de koppeling of op de rem gaat geen verschil maken voor de koppeling zelf, dus ik blijf zitten met (manuele versnellingsbakken hier):
- Sensor op koppelingspedaal: je stopt - je koppeling is ingedrukt op dat moment, je schakelt naar neutraal, je lost je koppeling: start-stop legt je wagen stil. Je koppeling is volledig ontlast omdat je deze niet ingedrukt houdt en je wagen stil ligt. Je drukt je koppeling terug in en schakelt naar eerste en terwijl start je wagen.
- Sensor op rem: je stopt - je koppeling is ingedrukt, start-stop legt je wagen stil omdat je je rem ingedrukt houdt, je schakelt naar neutraal en lost je koppeling. Je koppeling is hier ook volledig ontlast omdat je deze niet ingedrukt houdt en je wagen stil ligt. Je lost je rem en je wagen start weer, je drukt de koppeling in en schakelt naar eerste. (Of eerst in versnelling zetten, kan ook)
Ik zie het "betere" voor de koppeling nog niet? :-( Wat doet dit systeem trouwens als je de wagen in 1ste zet, koppeling lost, en daarna de rem lost? Vertrekken op de startmotor?

John 15:41
afbeelding van John

De Mégane wint van mij de schoonheidsprijs. Maar kiezen voor een 3-cilinder, blijft voor mij een moeilijke keuze. Maar de Opel kan mij dan weer niet overtuigen met zijn uiterlijk.

Dieselp 19:25
afbeelding van Dieselp

Ik vind dat zowel de astra als de megane een superlelijk interieur hebben, dat touchescreen in de renault is erin gepropt oogt goedkoop en die pianolak in de astra is ook zo superlelijk. De golf 7 in de highline versie heeft dat ook maar daar zie je alles op, stof, vingervlekken..... Als ik in dit segment moest kiezen, koos ik direct voor de mazda 3

Luc 22:12
afbeelding van Luc

Zet eens 2 dezelfde motorisaties tegenover elkaar...hoe kan je zo nu een degelijke vergelijking maken??
Appelen en Peren??

Willemarck Ivan 15:26
afbeelding van Willemarck  Ivan

pff als ik dit hier allemaal lees ...zeker wat betreft start stop systeem...werkt heel goed bij opel...je kan je wagen al in eerste versnelling zetten....laat je rem los en je kan direkt vertrekken...denk dat dit gewoon een kwestie van gewoon worden is..rijd sinds januari 2016met nieuwe opel astra 1.4 turbo...heel fijne auto...zou zeggen bij twijfel... ga eens proefrijden met de opel...je zal verrast zijn...grt ivan

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws