Motofans: BMW G 310 R (2017)

Met de nieuwe reglementering rond het motorrijbewijs is er een hele nieuwe klasse van motoren ontstaan, motoren met de volwassenheid van hun grotere familieleden maar toch met het bescheiden vermogen om in die nieuwe A2-klasse te vallen. Ook BMW wilt hier in z’n klanten tegemoet komen met de G 310 R. Rijdt dat nog wat?

Deze G 310 R is weliswaar qua ontwerp en ontwikkeling 100 procent BMW maar de assemblage werd vanuit kostoverwegingen verhuisd naar de collega’s van TVS in India. Gezien het grote belang van dat prijskaartje in deze klasse is het gewoon niet haalbaar een dergelijke motor in Europa te maken voor een concurrentiële prijs maar dat wil niet zeggen dat je hier niet je been over een échte BMW zwaait.

als een grote

De afwerking, de kwaliteit van de onderdelen en vooral het uitgesproken design ademen BMW alsof deze in de Berlijnse fabriek van de band liep. Het design ligt in lijn van de grotere broertjes zoals de S 1000 R waardoor je meteen ook de illusie wekt dat je met veel krachtiger materiaal op weg bent. Vooral als je gaat kijken naar sommige Japanse concurrenten heeft BMW meer tijd gestoken in het geheel.

bmw-g310r-motorijtest-autofans

De scherpe lijnen en de motorsportkleuren hinten naar grootse prestaties maar ondanks de bescheiden cilinderinhoud van 310 cc ontsnapt ook de G 310 R niet aan de groene regeltjes en moet ook hij een dikke katalysator en dito kachelpijp dulden. Al bij al toch een mooi gebalanceerd geheel waar je nergens een slecht figuur mee slaat, een échte motor.

niet uitwringen

Ondanks de verstrengde Euro-normen en bijbehorende handicaps waar BMW rekening mee moest houden is de ééncilinder in de G 310 R een fijn krachtbron gebleken. Een heel dociele partner die met z’n bijzonder lineaire vermogensopbouw allesbehalve intimiderend is en veel vertrouwen inboezemt als het op stadsverkeer aankomt. Enkel de eerste aanzet van de gas vraagt om een verfijnde pols en wat extra gevoel maar ook daar wen je na een tijdje aan en valt er beste mee te leven.

bmw-g310r-motorijtest-autofans

De wat moeilijk vindbare neutraalstand kan exemplarisch zijn maar was voor ons het enige minpuntje in de versnellingsbak. Verder schakelt deze mooi foutloos en met de standaard versnellingsindicator ben je altijd zeker van je stuk. Het liefst van al draai je met dit blokje de autosnelweg af want 120 km/u voelt een beetje aan alsof je het beestje wat bent aan het uitwringen, ook al haal je 140 km/u+ als het écht moet. De toerenteller leest dan 8.000 toeren en de trillingen komen dan nogal storend door in de handvaten, al zijn het vooral de spiegels die veel van hun zichtbaarheid verliezen vanwege die trillingen. Nee dan voelt de G 310 R zich veel beter thuis op onze nationale B-wegen.

filevriend...

Filefilteren, rotondes, navigeren door dorpskernen, daar is waar de BMW het beste tot z’n recht komt. We misten wel de mogelijkheid om de 4 pinkers in te schakelen voor het filefilteren, al blijkt na er de verkeersregels op na te slaan dat vierpinkeren tijdens het filefilteren eigenlijk verboden is. Vergeef het ons, het is onze eerste Motofanstest. Met z’n hoge wendbaarheid heb je echt slechts een zuchtje input nodig om de motor van richting te doen veranderen, vooral dankzij z’n lage gewicht van 158 kg en goede balans. De stabiliteit blijft nochtans gevrijwaard, een mooi staaltje van uitgekiende motorgeometrie die het beste van twee werelden probeert te combineren. De vering filtert heel netjes de bekende Belgische oneffenheden zodat de gevreesde motorrijdershernia definitief verleden tijd is. Ook wanneer we het tempo wat opschroeven houdt de vering zich redelijk staande en het is echt wanneer we de limieten gaan opzoeken dat de BMW aangeeft dat hij zich ver buiten z’n comfort zone begeeft.

bmw-g310r-motorijtest-autofans

...maar ook beginnersvriend

De A2-categorie van het Belgische rijbewijs werd vooral in het leven geroepen om jonge mensen vloeiend te laten doorstromen vanuit het A1-rijbewijs naar het grotere werk of voor mensen met een ‘beperkt’ A rijbewijs van vroeger. Een klasse die zich dus vooral richt op de mensen met minder ervaring en daarin toont de BMW zich een goede metgezel. De zithouding voelt meteen vertrouwd, al begint dan opeens toch de kostenbesparing wat door te sijpelen. De knoppen lijken rasecht BMW maar het gevoel zegt ons iets anders, daar missen toch dat beruchte BMW kwaliteitsgevoel.

Het rempedaal en de remhendel zijn niet instelbaar en dat zou voor sommigen wel problemen geven omdat het remhendel op zich vrij ver van het stuur staat en toch minder progressief remkracht opbouwt dan je zou verwachten van een instapper, ook al is het remvermogen in z’n geheel meer dan voldoende en zorgt het standaard ABS voor een vangnet moest je iets te gretig naar de rem grijpen. Ook het rempedaal van de achterrem zal voor sommigen wat te laag staan, vooral dan voor mensen van een kleiner gestalte.

bmw-g310r-motorijtest-autofans

Het dashboard daarentegen verrast ons aangenaam met de uitgebreide informatie die de boordcomputer aangeeft: 2 tripmeters, rangemeter, duidelijke brandstofmeter, verbruik, … meer dan voldoende voor deze kleinste telg en daarenboven ook nog eens duidelijk afleesbaar, enkel wanneer de zon net verkeerd valt moet je wat meer moeite doen om alles uit te maken. Verder missen we nog wat opbergruimte want onder het zadel kan je eigenlijk niet veel meer kwijt dan de papieren en eventueel een slot voor de motor. Een topkoffer zou het plaatje rond maken als volwaardige daily rider.

conclusie

Ben je van plan om met de vele files de auto achterwege te laten en zoek je een laagdrempelig alternatief dan is de G 310 R een zeer goede metgezel. Hij boezemt meteen vertrouwen in en kan zeker z’n mannetje staan in het dagelijkse verkeer. Het grootste gemis is bergruimte maar een rugzak of de beloofde optionele koffers bieden daar wel soelaas in en zeker geen reden om terug te grijpen naar die vertrouwde vierwieler.

bmw-g310r-motorijtest-autofans

Specificaties

Motor

313cc viertakt eencilinder

Vermogen

34pk

Koppel

25 Nm

Overbrenging

Synchromesh 6-bak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

158 kg

Topsnelheid

145 km/u

Prijs testwagen

€ 5 000.00

Prijs basismodel

€ 4 950.00

Gemiddeld testverbruik

3.30 L/100km

Auteur: Joeri
Reacties: 5 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yannick 12:29
afbeelding van Yannick

Lijkt me tijd om een motorrijbewijs te halen... toffe wielen die BMW en volgens mij het eerste leuke alternatief voor de KTM 390?

Yvesw 12:58
afbeelding van Yvesw

Jep, je maakt échte motorijders er waarschijnlijk zot mee maar dit of een KTM Duke voor wat rond te toeren. Ik zou niet meer moeten hebben... Tot je 'm een jaartje hebt waarschijnlijk. :-p

John 21:30
afbeelding van John

En wat kost dit beestje? Kwestie van te kunnen vergelijken met volbloed (rijbewijs A) 600-650cc motoren.

Yvesw 22:42
afbeelding van Yvesw

Zo'n 5.000 euro :-)

JoeriM 10:08
afbeelding van JoeriM

De enige optie op deze motor waren de BMW Motorsportkleuren, €50 extra kost waarbij de totaalprijs op exact €5000 komt. Zowat middenin het spectrum waar heel de concurrentie dicht op elkaar zit.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws