Rolt MG4 binnenkort van Europese band?

MG productie Europa

De MG4 blijkt zo'n Europees succes te zijn voor MG, dat het overweegt een productiesite neer te poten op Europese bodem. Het startschot van Chinese automerken die gewoon in Europa auto's zullen produceren?

Geef je doemdenkers even de vrijheid, dan zullen ze je zeggen dat de opkomst van de Chinese auto de Europese auto-industrie kapot zal maken. De realiteit blijkt - zoals dat wel vaker is - iets genuanceerder. Kijk naar MG. Dat verkoopt de in China geproduceerde ZS en MG4 als zoete broodjes in Europa en overweegt nu een fabriek in Europa te openen.

Succesverhaal

Dit is trouwens geen gerucht dat per postduif de ronde doet. Want niemand minder dan William Wang, MD van MG in het VK (#afkortingsalarm), sprak openlijk over een Europese fabriek tegenover Automotive News. "Als je meer dan 200.000 auto's per jaar verkoopt in een regio, is het tijd", aldus Wang. Daarmee doelt hij op het feit dat MG in de eerste zes maanden van dit jaar net geen 100.000 auto's wist te verkopen in Europa. In 2022 was diezelfde periode goed voor "amper" 40.000 voertuigen.

MG productie Europa

De verkoop van MG in Europa zit dus in de lift. Gestuwd door het succes van de MG4. In de UK moest de betaalbare hatchback in het eerste kwartaal van 2023 enkel de Tesla Model Y voor laten gaan. Kijken we op Europese schaal, dan was de MG4 na de Tesla Model Y en Volkswagen ID.4 de meest ingeschreven EV in mei 2023. Onder invloed van dat verkoopsucces heeft MG een duidelijke reden om terug een fabriek op te starten op het oude vasteland.

Niet voor morgen

Sta echter nog niet meteen te springen voor je "Europese MG4", want moederbedrijf SAIC zal passen binnen 2 à 3 jaar beslissen waar MG zijn fabriek neer zal poten. Waardoor er pas tegen het einde van dit decennium MG's van de band zullen rollen in Europa.

MG productie Europa

Wang is er van overtuigd dat hier een goede beslissing wordt genomen. "Door lokaal te bouwen werk je met mensen van de regio", aldus Wang. "Het toont toewijding". Of er dan geen vrees is dat de auto's duurder zullen worden? Dat is nog niet helemaal duidelijk. Zo zijn de loon- en energiekosten in Europa wel een stuk hoger maar kan je besparen op transport en op de 10% importheffing die verdwijnt. Om je een idee te geven, de bij ons 32.000 euro kostende MG4 kost in China - na incentive van de overheid - amper 14.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlo D'Arsié 13:17
afbeelding van Carlo D'Arsié

Zijn hier op Aruba ook te koop.
Denk toch dat ik een elektrische ga kopen heeft de power van een V 8

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws