Officieel: Renault Rafale E-Tech 4x4 300 is plug-in gekieteld door Alpine (2024)

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 2024

Renault heeft een nieuw topmodel, en dat topmodel kent nu ook zijn topmotorisatie. Die Rafale kenden we voorheen namelijk enkel als 200 pk sterke hybride maar daar komt nu een stekkerversie bij, goed voor 300 pk en vierwielaandrijving… En om die cijfers te beteugelen, ging Alpine zich ermee moeien.

Tegenwoordig heerst koning SUV in autoland, ook bij Renault. Waar hun gamma voorheen afgetopt werd door chique sedans zoals de Safrane, Laguna of Talisman, chique MPV’s à la Avantime of zelfs chique hatchbacks — de Vel Satis, iemand? — staat er nu een chique SUV aan de top: de Rafale. Die liet zich een jaartje geleden al zien in de vorm van een scherper gelijnde Espace en daar deelde hij ook zijn hybride aandrijflijn mee. Nu krijgt de Rafale echter zijn eigen, nog sterkere motorisatie.

E-Tech + 4x4 + 300

Maak dus kennis met de Renault Rafale E-Tech 4x4 300, een hele mondvol die eigenlijk al het gros van het verhaal voor ons vertelt. Om maar met het begin te beginnen willen de Fransen met ‘E-Tech’ zeggen dat het ook hier om een hybride gaat, al is dat er in tegenstelling tot de E-Tech 200 die we al kennen eentje van de plug-inhybride soort. Zo ruilt deze Rafale het mini-accuutje van zijn zelfopladende broer in voor een exemplaar van 22 kWh groot, goed voor een elektrisch rijbereik van zo’n 100 kilometer. Nadien laad je die bij aan vermogens tot 7,4 kW, wat dan weer matig is in het stekkersegment.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 2024

Over dan maar naar de volgende stukjes van de naam, want die zijn allesbehalve matig. In tegenstelling tot de Espace en de Austral pakt deze Rafale namelijk uit met vierwielaandrijving en dat doet hij door een extra elektromotor toe te voegen. Zo vind je voorin dezelfde 1.2-liter driecilindermotor, al is die in dit geval niet goed voor 130 maar wel voor 150 pk. Die werkt samen met dezelfde elektromotor met 70 pk op de voorwielen maar krijgt in dit geval gezelschap van een tweede elektromotor op de achteras, goed voor 136 pk. Voeg daar nog een starter-alternator met 34 pk aan toe en wij zijn officieel de tel kwijt, maar gelukkig meldt Renault dat het eindresultaat piekt op 300 pk.

Aangepakt door Alpine

Daarmee hebben we dus al de naam van deze Rafale E-Tech 4x4 300 ontleed maar dat is niet het enige dat er te vertellen valt. Dankzij die 300 pk snelt deze Renault-SUV namelijk naar de 100 km/u in een mooie 6,4 seconden dus ook de rest van het onderstel moest opgewassen zijn tegen dynamisch rijgedrag. Zo kan je deze top-Rafale in slechts twee uitrustingsniveaus krijgen: ‘Esprit Alpine’ en het nieuwe ‘Atelier Alpine’. Die eerste is al wat sportiever getint maar de ‘Atelier Alpine’ gaat daar nog net over met actieve dempers, andere vering en stevigere stabilisatorstangen. Verder werden ook de reminrichting, de stuurbekrachtiging en de stabiliteitscontrole aangepast en daarvoor ging Renault aankloppen bij — waar anders — sportief submerk Alpine.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300 2024

Dat valt ook van buitenaf te zien aan deze Rafale, want die krijgt een halfmatte lak mee in Alpines typische felblauw. Daarnaast herken je de ‘Atelier Alpine’-versie aan zijn specifieke 21-inchvelgen en aan zijn zwarte afwerking voor onder andere de achterspoiler. Wat je daar allemaal voor over moet hebben, weten we nog niet maar het wordt vast niet al te mals. Zo kroonde de reguliere Rafale zich al tot duurste Renault van het moment met zijn basisprijs van 44.000 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws