Vraag jij je ook zo vaak af hoe een oude, afgeleefde auto het er van af zou brengen in moderne veiligheidstests? De dames en heren van km77.com duidelijk wel. Zij stelden een 19 jaar oude Renault Avantime met versleten banden op de proef in de beruchte moose test, en het resultaat was eigenlijk compleet verrassend.
De elandtest, het is een noodzakelijk kwaad dat al menig automodel zijn goede naam gekost heeft. De eerste generatie Mercedes A-Klasse, bijvoorbeeld, struikelde er faliekant over zijn eigen banden en de Jeep Cherokee van zo’n 10 jaar terug slaapt er ook nog steeds slecht van. Hetzelfde lot zou de Renault Avantime moeten opwachten, zou je op het eerste gezicht denken.
Beter dan een nieuwe CLA
De Avantime mag dan namelijk als 2+2-coupé in de markt gezet zijn door Renault, het blijft in essentie een MPV. Zijn aanzienlijke gewicht en hoge zwaartepunt beloven dus alvast weinig goeds. Het exemplaar dat in onderstaande video getest wordt staat ook nog eens op oude banden en heeft al zo’n 250.000 kilometer achter de kiezen. Allemaal geen argumenten om je Avantime in handen van deze enthousiaste Spanjaarden achter te laten, lijkt ons.
Tegen de verwachtingen in slaagt de Renault er toch in om rechtop te blijven tijdens de moose test én mooi tussen de kegels te eindigen. Dat deed de MPV-coupé steeds opnieuw tot een snelheid van 69 km/u. Ter referentie: daarmee evenaart de aftandse Avantime de nieuwe Volkswagen Golf 8 en overtreft hij zelfs de Mercedes-Benz CLA. Al is leeftijd duidelijk geen goede maatstaf voor de elandtest want het record staat er tot op vandaag op naam van een Citroën Xantia V6 uit 1999. Die raasde feilloos door het bochtenparcours aan 85 km/u.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden