Renault Arkana krijgt er een SUV-coupébroertje bij. Die Rafale krijgt een zwierige naam, zoekt het hogerop én krijgt maximaal 300 pk onder de kap. Mon dieu!
Renault is op een kleine goudmijn gestuit met de Arkana. Want klanten vallen bij bosjes in zwijm voor de crossover met coupé-allures. Niet in het minst omdat de Arkana de looks van, maar een flinke duit minder kost dan premium SUV coupés. Omdat de Fransen weten dat je de brie dient te snijden als 'ie smeuïg is, lanceren ze nu een tweede SUV-coupé. De Rafale is geboren.
Nieuwe huisstijl
Voor de naam van de nieuweling ging Renault de mosterd niet halen bij de befaamde Franse basketbalspeler Rafael Nadal (ondergetekende kent echt niets van sport), wel bij een racevliegtuig uit de jaren dertig dat was uitgerust met een Renault-motor. Alles voor de marketing natuurlijk! Het resultaat is dan ook geen vliegtuig voor de openbare weg, eerder een Austral met coupé-bips. Al gaat die vlieger niet helemaal op, want de Rafale introduceert een nieuwe designtaal.
Enfin, dan vergeet Renault wel even de recent gefacelifte Clio die stiekem de primeur kreeg. We noteren een snuit met led-slagtanden op de flank en een prominente (gesloten) grille met het Renault-logo centraal. De zijkant staat natuurlijk in het teken van die aflopende daklijn, al kan je ook plezier halen uit de kekke velgendesigns. Achteraan toont Renault zich van zijn zwierigste kant, want deze bips zou eerder thuis horen op een Peugeot of Ford Mustang Mach-e. Het staat de Rafale wel.
Leisteen in het interieur!
Kwatongen zien wat een Peugeot 408 in deze Rafale en dan zit je er qua concurrent ook niet ver naast. Met een lengte van 4,71 meter en een wielbasis van 2,74 meter zijn beide Fransozen sterk aan elkaar gewaagd. De Rafale is wel een serieus stukje hoger. Wat een positief effect zou moeten hebben op de inzittenden. Die passagiers mogen turen op een dashboard met de ondertussen bij Renault ingeburgerde L-opstelling. Daarbij staat één scherm horizontaal pal voor de chauffeur en kruipt er ééntje verticaal naar beneden centraal op het dashboard.
Grote nieuwigheden zijn het ontbreken van een zwart kadertje rond het Renault-logo op het stuur (oeh) en de nieuwste generatie van Android Automotive voor het infotainment (aah). Topuitvoering Esprit Alpine krijgt blauwe accenten in het interieur en afwerking in kurk en leisteen. Ook niet onbelangrijk; de Rafale is een vijfzitter met 530 liter aan kofferruimte. Of anders gezegd: een tripje naar het zuiden van Frankrijk mag geen probleem zijn.
Vliegtuig achterna
Had het Caudron C.460-racevliegtuig waar de Rafale zijn naam van leent nog een 310 pk sterke zescilinder met supercharger van Renault aan boord, dan gaat de straatversie van de Rafale een iets andere toer op. Drie cilinders, daarmee zal je het moeten rooien. Het gaat dan over de overbekende 1.2-liter driecilinder puretech benzine die mag sparren met een elektromotor. Die E-Tech hybride is daardoor goed voor 200 pk.
Om het racevliegtuig eer aan te doen, volgt er op termijn ook een 300 pk sterke variant van de Rafale. Die Rafale E-Tech 4x4 300 is een plug-inhybride met een elektromotor op elke as. Begin 2024 komt de Rafale op de markt. Prijzen zijn er momenteel nog niet. Al zal Renault zonder twijfel de aanval openen op de Peugeot 408. Gok dus op een startprijs onder de 40.000 euro.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 20 min geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 14 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 18 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 21 uur geleden