EV-geïnteresseerden opgelet, want misschien moet je toch wat sneller overgaan tot aankoop dan verwacht. De Vlaamse regering heeft namelijk beslist dat de EV-premie voorlopig enkel geldt voor zij die zich in 2024 aanmelden. Of de subsidiepot daarna nog toereikend is om er in 2025 en 2026 mee verder te gaan, wordt later beslist.
Eind vorig jaar gooide Vlaams Minister voor Mobiliteit Lydia Peeters een levenslijn uit voor zij die aan de stekker willen gaan. Toen werd er namelijk een premie voorgesteld waarbij particulieren die een elektrische auto aankopen, vanaf 2024 tot 5.000 euro terugbetaald zullen krijgen. De premie zou geldig zijn voor drie jaar waarbij het maximale bedrag in 2025 zou dalen tot 4.000 euro en in 2026 tot 3.000 euro, maar op dat laatste moet de regering nu terugkomen.
één jaar met mogelijkheid tot verlenging
In een nieuw akkoord is de budgettering voor de EV-premie namelijk grondig herzien. Zo zou er aanvankelijk 20 miljoen uitgetrokken worden voor 2024 en nog een 55 miljoen voor de daaropvolgende twee jaren, maar dat bedrag werd nu bijgesteld naar een totale pot van 26 miljoen. Die zal naar grote waarschijnlijkheid dus enkel voldoende zijn om de premie voor één jaar te financieren, met de eventuele mogelijkheid om ze nadien verder te zetten als het budget het toelaat. Volgens Minister van Mobiliteit Lydia Peeters moet dit er anderzijds wel voor zorgen dat iedereen die de premie in 2024 aanvraagt zonder uitzondering op de terugbetaling mag rekenen en indien de subsidiepot van 26 miljoen daarvoor onvoldoende blijkt, belooft ze daar toch nog meer geld voor vrij te maken.
Over dat aanvragen gesproken: het digitale loket voor de Vlaamse EV-premie wordt op maandag 12 februari geopend. Vanaf dan kunnen zij die in 2024 een elektrische auto hebben aangekocht of gaan aankopen, dus officieel een aanvraag indienen om aanspraak te maken op de terugbetaling. Die bedraagt, ter herinnering, 5.000 euro in het geval van een nieuw exemplaar en 3.000 euro voor een tweedehands EV. De regeling geldt trouwens ook voor kopers van een elektrische auto die vanaf 25 september 2023 aangekocht werd, zolang de eerste inschrijving pas in 2024 plaatsvindt.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Duidelijk artikel ! Dankjewel voor de info
Door Sam 12 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 19 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 20 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 20 uur geleden