EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen

EV Premie Vlaanderen 2023

Goed nieuws voor de particulier die elektrisch wil gaan rijden: de Vlaamse Regering steekt straks een handje toe. Zo komt er vanaf 2024 een premie van tot 5.000 euro voor wie een elektrische auto aankoopt. Die premie geldt echter maar voor een beperkte tijd, en voor een beperkt aantal EV’s.

De cijfers liegen er niet om: het aandeel aan zuiver elektrische auto’s op onze wegen stijgt zienderogen. Zo was 16,5 procent van de in België ingeschreven auto’s in de eerste helft van dit jaar een EV, terwijl dat vorig jaar nog zo’n 10 procent was en het jaar daarvoor zelfs nog geen 6 procent. Graaf je echter wat dieper in die cijfers, dan merk je dat ruim 90 procent van die elektrische auto’s voor professionelen bestemd waren. Terwijl bedrijven dus naar de stekker gelokt worden door fiscale voordelen, blijft de aankoopprijs vaak absurd hoog voor de spreekwoordelijke Jan met de pet… En daar wil de Vlaamse Regering iets aan gaan doen.

Voor EV’s tot 40.000 euro

Tijdens de Septemberverklaring heeft Vlaams minister-president Jan Jambon namelijk een premiesysteem voor de aankoop van elektrische auto’s voorgesteld. Daarbij zal iedereen die in 2024 een nieuwe EV aankoopt, aanspraak kunnen maken op 5.000 euro steun van de overheid. Ook tweedehandswagens worden niet vergeten, want daar geldt een premie van 3.000 euro voor exemplaren die in 2024 ingeschreven worden. Daarna daalt de premie elk jaar met 1.000 euro voor nieuwe EV’s en met 500 euro voor gebruikte EV’s, zodat de overheid in 2025 nog respectievelijk 4.000 euro en 2.500 euro en in 2026 3.000 euro en 2.000 euro toesteekt. Om fraude te vermijden moet de aangekochte auto dan wel minstens drie jaar in het bezit van de koper blijven, en dat is niet de enige voorwaarde.

EV Premie Vlaanderen 2023

De premie geldt namelijk enkel voor elektrische auto’s met een catalogusprijs van tot 40.000 euro inclusief BTW. Dat plafond voert de Vlaamse Regering in om te verzekeren dat het geld vooral de burgers bereikt die het nodig hebben, maar dat zet het gros van de elektrische auto’s natuurlijk wel buiten spel. Voor de aankoop van de Tesla van je dromen hoef je met andere woorden niet op staatssteun te rekenen, en onder andere de Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 of Renault Mégane E-Tech vallen op het moment van schrijven eveneens buiten beschouwing. De modelletjes die wél in aanmerking komen verzamelden we HIER, maar je zal hoe dan ook moeten opletten welke versie of opties je bestelt om de totaalprijs onder de 40.000 euro te houden. Hoe de procedure concreet in zijn werk zal gaan, weten we op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
suskewiet 17:55
afbeelding van suskewiet

de constructeurs zullen hier handig op inspelen door de prijs zachtjes te verhogen.

this 08:57
afbeelding van this

Dan gaan ze toch eerst hun prijzen moeten verlagen, want er is amper aanbod onder 40k nieuwprijs. En de Chinezen zijn duidelijk aan het winnen qua prijszetting. Dus degenen die nu al onder de 40k zitten, zullen het zich niet kunnen permitteren om de prijzen te verhogen lijkt me.
En dan heb je ook nog Tesla, nog steeds de grootste speler, die de prijzen hele tijd blijft verlagen. Zelfs stiekem omwille van subsidies, zodat ze net in de subsidie regeling vallen.

Ricardo 10:55
afbeelding van Ricardo

Dezelfde oefening als in het verleden. Premies geven om over te stappen, herinner nog de stimulans om te dieselen, en daarna zal de elektriciteit wel terug duurder worden. We worden altijd gejost. Ik zal mijn HR-V sport wel oprijden tot de laatste km

Jos D. 17:35
afbeelding van Jos D.

Dat is het beste wat je kunt doen. De goedkoopste auto is die waar je het langst mee rijdt. Wel goed onderhouden natuurlijk.

this 08:22
afbeelding van this

Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige doel is om de mensen van de diesel en benzine af te krijgen richting elektrische wagens. Eenmaal dat doel bereikt is, is het de bedoeling dat de prijzen weer naar het oude gaan. Dit is heel normaal en niet bedoeld om je in het zak te zetten.

John 11:27
afbeelding van John

Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche (accijnzen, belastingen, BTW op aanschaf & onderdelen, ...) meer dan 20 miljard euro op. Stel dat we met z'n allen massaal overschakelen, dan loopt de overheid wel heel veel inkomsten mis (momenteel betaal je geen verkeersbelasting & BIV voor BEV's in Vlaanderen), de accijnzen op brandstof leveren dan ook opeens minder op. Dat elektrisch duurder zal worden, is dus een feit dat zeker is.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws