Exact 75 jaar nadat Jaguar de eerste sportwagen ter wereld bouwde, kapt het met verbrandingsmotoren. Een gepast afscheid vinden we in de vorm van deze F-Type R75 met V8. De laatste brul, of vergane glorie?
Zeg je premium, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan de Duitse Drie: Mercedes, BMW en Audi. Ook Jaguar speelt echter nog steeds mee, zij het met een enigszins verouderd gamma. Maakt dat hun modellen irrelevant? Wij zochten het uit achter het stuur van de plug-inhybride E-Pace P300e.
Met de snelle inburgeringscursus van Tesla zou je denken dat de Duitsers al lang een premium antwoord klaar zouden hebben op Model S en co. Toch is het Jaguar die met een eerste rechtstreekse rivaal op de proppen komt. Een revelatie in EV-land?
Met veel lawaai rolt de F-Type SVR door de straat. Hoofden draaien, hij is talk of the town. Maar is de "F SVR" een supercar, of gewoon wat spierballengerol van de Britse ingenieurs?
Waar de Jaguar F-Pace de intrede in het SUV-segment betekende voor Jaguar, zorgt deze E-Pace voor een sportieve inslag in een kleiner segment. Moet de kat daarom inboeten?
Het is drukbezet in het premium E-segment waar de strijd voor klanten er behoorlijk heftig aan toe gaat. Een gevecht dat grotendeels door de Duitsers wordt gevochten. Heeft deze Jag de juiste wapens aan boord om een Brits alternatief te bieden?
Hij gaat al even mee, die Jaguar XJ. Waardoor je nog bezwaarlijk van een technologische concurrent kan spreken voor de Duitse drie. Hoe je zo'n probleem oplost? Met bakken Britse charme en een al even grote grob pk's. Met de XJR 575 zeg maar.
Het was klaar en duidelijk halfweg vorig jaar; Jaguar zou geen stationwagens meer bouwen. Of toch niet helemaal een waarheid, want de XF Sportbrake is terug. Klaar om het Brits vuur aan Duitse schenen te leggen?
In 2013 verheugde Jaguar ons met de F-Type. Als designer Ian Callum toen geen standbeeld heeft gekregen weten wij het ook niet meer. Met de komst van de 400 Sport krabben we onszelf in de haren, het kan nog beter blijkbaar. Deze special edition kan misschien wel eens de leukste F-Type ooit zijn.
Ga maar eens na, het aantal SUV's in de autowereld is niet meer op twee handen te tellen. Toch denkt Jaguar dat zij het verschil kunnen gaan maken met deze F-Pace. Niet zomaar de zoveelste SUV?
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 8 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 12 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 13 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 18 uur geleden