Rijtest

Test: Volvo EX90 - het wachten waard? (2024)

Vergeet de Volvo XC90, of toch ongeveer. Terwijl die laatste namelijk nog één keer opgefrist werd, krijgt hij gezelschap van een zuiver elektrische EX90. Die pakt uit met een nagelnieuw platform en massa’s technologie maar zo’n zaken vragen natuurlijk tijd… Véél tijd, blijkbaar, dus rijst al snel de vraag: was deze EX90 het wachten waard?

De tijd vliegt; dat hoef je ze bij Volvo niet te vertellen. Zo onthulden ze op 9 november 2022 hun nieuwe EX90 maar als je dan dacht dat die een paar maanden later al in het straatbeeld zou verschijnen, dacht je verkeerd. Wel integendeel: tijdens de ontwikkeling van de software botste Volvo op zoveel moeilijkheden, dat de effectieve productie pas midden dit jaar op gang kwam. Dan waren de eerste exemplaren ook nog eens bestemd voor de VS — waar de auto gebouwd wordt — dus tegen de tijd dat de EX90 onze contreien bereikt, mag je ‘m nog wel “nieuw” noemen?

Zweeds (of Chinees) minimalisme

Van buitenaf alvast wel want laat ons eerlijk zijn: dit is en blijft een imposante verschijning. Zo heeft Volvo een aantal van de designelementen van zijn kleinste auto in jaren, de EX30, knap weten te combineren met het formaat van zijn grootste auto in jaren: de XC90… Al liegen we dan eigenlijk want de EX90 is nog groter dan een XC90 ooit was. Met zijn lengte van 5,03 meter is hij bijvoorbeeld 8 centimeter langer dan zijn verbrandingsbroeder en die lengte wordt nog eens geaccentueerd door het feit dat de nieuwkomer wel 3 centimeter lager is. Toch blijft hij onmiddellijk herkenbaar als zijnde een Volvo, mede dankzij die ‘Hamer van Thor’-koplampen en hoog doorlopende achterlichten.

Image
Test Volvo EX90 2024

Ook binnenin is het Volvo-DNA duidelijk aanwezig want jawel: zeg maar hallo tegen Scandinavisch minimalisme… Al zouden we stilletjesaan ook van Chinees minimalisme kunnen spreken, want zij kunnen er eveneens wat van in hun interieurs. Reken bijvoorbeeld op een groot, rechtopstaand aanraakscherm van 14,5 inch met geen enkele fysieke knop meer errond — is dat dus goed of slecht minimalisme? — al krijgt de EX90-koper in tegenstelling tot die van de EX30 wel nog een apart bestuurdersdisplay. Verder blinkt deze Volvo echter wel uit qua materiaalkeuze met stevige kunststoffen waar je ze wil, zachte textieltjes waar je ze aanraakt en natuurlijk uitstekend zitmeubilair.

Krachtigste Volvo ooit

Een knopje of twee meer dus, en je had hier ook een test over de (ver)nieuw(d)e XC90 kunnen lezen… Tot je natuurlijk begint te rijden. Daar wordt alles compleet anders want zoals het ‘E’-tje in de naam doet vermoeden, is de EX90 in al zijn versies elektrisch. Die versies zijn drievoudig: er is een EX90 Single Motor met één elektromotor en 279 pk, een Twin Motor met — je raadt het al — twee elektromotoren en 408 pk en een Twin Motor Performance met dezelfde twee elektromotoren, maar wel 517 pk aan performance op de vier wielen… En dat maakt die laatste de krachtigste Volvo ooit.

Image
Test Volvo EX90 2024

Het cijfertje dat er écht toe doet bij een EV, is natuurlijk de batterijcapaciteit. Ook op dat vlak pakken de Zweden groots uit want als Single Motor beschikt hij al over een accu van 104 kWh. De Twin Motor en Twin Motor Performance maken daar zelfs 111 kWh van, al halen ze daar amper meer rijbereik uit door hun hogere verbruik. Zo strandt de Single Motor op 580 kilometer theoretische range, de Twin Motor op 600 kilometer en de Twin Motor Performance op 590 kilometer. Allemaal kunnen ze nadien snelladen aan vermogens tot 250 kW, goed voor 10 naar 80 procent capaciteit in een half uurtje.

Welke buitenwereld?

Nu goed: we zeggen daar wel bewust “theoretische range” want met zo’n kolos van een EV is het zelfs moeilijk om in de buurt te blijven van de forse 21,1 kWh/100 km die Volvo als verbruik voorspelt. Ons gemiddelde schommelde bijvoorbeeld tussen de 22 en 23 kWh/100 km al moet gezegd dat we vooral veel snelwegkilometers aflegden met onze Twin Motor Performance. Dat vinden EV’s doorgaans niet fijn en zo hield onze boordcomputer het bij een volle accu op een rijbereik van slechts 450 kilometer… Wat stiekem nog steeds meer dan leefbaar is, of toch zolang je de stroom gratis en voor niks uit je zonnepanelen trekt.

Image
Test Volvo EX90 2024

Wat ons betreft zouden wij die Performance-versie echter laten voor wat hij is en de reden daarvoor is simpel: nooit ofte nimmer verleidt deze Volvo je om sportief te rijden. Dat zeggen we niet alleen omdat zijn leeggewicht van ruim 2,8 ton (!) je dan flink gaat tegenwerken, maar ook omdat dit zo’n ongelofelijk rustgevende auto is. Zo zijn EV’s natuurlijk altijd best stil maar binnenin deze Volvo hoor je vrijwel niets van de buitenwereld, vooral wanneer je hem in z’n ‘Ultra’-uitrusting bestelt want dan krijgt hij dubbele beglazing. Neem er dan meteen ook zijn luchtvering bij en het Belgische lappendeken wordt vakkundig weggefilterd voor enige oneffenheid je achterwerk bereikt. Kortom: veel beter kan je niet zitten als je lange afstanden wil afleggen.

Bålzåål

Dan kan je ook nog eens flink wat man en materieel meenemen op die lange afstanden. Achterin vind je bijvoorbeeld een achterbank die zo ruim is dat zelfs potige volwassenen er niet kunnen klagen en van het typische ‘knietjes omhoog’-effect waar EV’s soms last van hebben, is hier ook amper sprake. Die achterbank laat zich trouwens verschuiven in drie delen en dat kan handig zijn indien je plaats wil maken voor de twee dutsen op de derde zitrij, al is ook daar zoveel plek dat het amper een straf is om er te moeten zitten. Achter die derde zitrij is dan nog 310 liter kofferruimte over en met die extra stoeltjes neergeklapt wordt dat 655 liter. Vouw je de achterbank ook ineen, dan ontstaat er zelfs 1.915 liter… Of wat is het Zweedse woord voor ‘balzaal’?

Image
Test Volvo EX90 2024

Fijn toch, zo’n testverslag vol goed nieuws? Wel, klik dan nu maar weg want er zijn toch een paar dingetjes die de rust onderweg verstoren. Zo mag dat grote infotainmentscherm wel draaien op piekfijne software van Android Automotive maar stiekem had een knopje of twee meer deze auto echt geen kwaad gedaan. Zo moet je om sommige zaken te vinden veel te lang in de menu’s bladeren en dat terwijl de verplichte aandachtsassisent je natuurlijk de hele tijd op de vingers tikt omdat je niet voor je kijkt. Bovendien zijn de knoppen op het stuur niet verlicht dus ’s nachts tast je daar letterlijk in het duister. Dergelijke kwaaltjes zie je bij andere merken soms ook maar Volvo, met zijn lange geschiedenis van gebruiksvriendelijke ontwerpen, hoort zich hier niet aan schuldig te maken. Qua gebruiksgemak waan je je eigenlijk bijna in een Chinese auto en hoewel Volvo al langer onder Chinees bewind is, zouden we dat van een XC90 nooit gezegd hebben.

Zalm zonder neusje

Af en toe kwamen we zelf eens echte softwarefoutjes tegen zoals delen van het scherm die bleven hangen op het laatst gesloten venster of het geluid van de richtingaanwijzers dat een hele rit gewoon wegviel. Zo’n zaken zijn echter makkelijk opgelost met een over-the-airupdate maar dat is niet het enige dat op zo’n update zit te wachten. Zo doet de LiDAR onder die bult bovenaan de voorruit momenteel nog niks, terwijl die samen met alle andere camera’s en sensoren hoort te zorgen voor autonoom rijden tot level 3. Nu zit je daarop misschien niet te wachten maar ook de functionaliteit van de adaptieve cruisecontrol is voorlopig nog beperkt. Zo wordt de mogelijkheid om de afstand tot je voorligger in te stellen ook pas later toegevoegd… En anno 2024 is dàt nu toch niet zo veel gevraagd?

Image
Test Volvo EX90 2024

Dat laatste gevoel wordt des te meer versterkt door de prijs van deze Volvo EX90. Zo moet je voor een Single Motor al 86.320 euro over hebben en we weten het: dat is gewoon de prijs voor zo’n giga-EV in dit segment. Daarmee is de Volvo namelijk maar iets duurder dan een nochtans minder ruime Mercedes EQE SUV of BMW iX en zelfs goedkoper dan de basis-Audi Q8 e-tron. Voor dat geld verwacht je dan echter wel het neusje van de zalm en momenteel, zoals deze EX90 nu is, is dat nog niet wat je krijgt. Je krijgt al de rest van de zalm, en het neusje komt nog achter.

Conclusie

Begrijp ons niet verkeerd: deze Volvo vertoont ontiegelijk veel potentieel. Hij is mooi om naar te kijken, heerlijk om in te zitten, ongelofelijk comfortabel geveerd, piekfijn afgewerkt en indrukwekkend qua aandrijflijn. Momenteel moeten er gewoon nog een paar foutjes uit gehaald en een paar functies toegevoegd worden om te kunnen meespelen met de andere premium-EV’s. Dat zijn echter voornamelijk zaken die middels een over-the-air software-update aangepakt kunnen worden dus de kans is groot dat als je deze rijtest een jaar na publicatie leest, al onze klachten opgelost zijn. En dan is deze Volvo zonder twijfel één van de beste EV’s in zijn segment… Zie hem dus gerust als een investering.

 

 

Specificaties

Motor2 elektromotoren (voor- en achteraan)
Vermogen517 pk
Koppel910 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 818 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 108 620
Prijs basismodel€ 86 320
0 tot 100 km/u4.90 sec
Min. kofferinhoud310 L
Max. kofferinhoud1 915 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen