Uitlaat: Column

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

Vooreerst een portie zelfstoef die ik uiterst uitzonderlijk boven haal: Door mijn job bij Autofans rijd ik al elektrische auto's sinds de dag dat de Mitsubishi iMiEV hier voet aan wal zette. Enkel de Rimac Nevara ontbreekt op mijn "beschikbaar in Europa en al gereden" EV-lijstje. Daarenboven hebben we ten huize Wouters ook privé een elektrische auto op de oprit staan. Zonder arrogantie, maar puur door het geluk van de job, zou je dus kunnen stellen dat ik een expert ben op het vlak van EV's. Al zal je me dat zelf nooit horen zeggen.

Toch denk ik eindelijk door te hebben waarom de elektrische auto in de hoek zit waar de klappen vallen. En dat komt heus niet door zijn hoge aanschafprijs of schabouwelijke range. Het probleem van de EV is een ziekte van de moderne tijd, die bij de elektrische auto des te harder doordringt: De dag dat je een elektrische auto koopt... is hij eigenlijk al gedateerd. 

Image
Mitsubishi iMiEV
Met dit ding maakte ik nog niet zo lang geleden de straten van Duffel onveilig...

Dat is natuurlijk niet anders bij een smartphone, TV of koelkast, maar die hebben twee grote voordelen die de EV niet heeft. Ten eerste hebben een smartphone, TV en koelkast een prijs die vaak nog overbrugbaar is zonder lening. Ten tweede zal bijna niemand na X-aantal jaar zijn smartphone, TV of koelkast gebruiken om een overnamepremie af te dwingen bij de lokale Krëfel om korting te krijgen op een nieuw model.

De EV-lutie gaat dus zo snel, dat het meteen ook het grootste struikelblok vormt. Als ik je vertel welke technische revoluties er onder de kap van de nieuwe Mercedes CLA EV zitten - maar dat mag ik niet, wegens geheimhoudingsverklaring -, dan besef je dat de huidige Porsche Taycan plots een telefoon met draaischijf lijkt. Nog zo'n pijnlijk voorbeeld: vandaag ging ik met mijn 4 jaar oude MG ZS EV (een relatief zuinige EV) een gloednieuwe VW ID. Buzz ophalen (nota bene een Long Wheel Base) en die ID. Buzz  - met de dimensies van een kleine schiereiland - was zuiniger in verbruik.

Image
Mercedes CLA EV
De nieuwe CLA EV wordt een gamechanger... maar dat heb je niet van mij.

De EV die je vandaag de dag dus koopt, is morgen al oud nieuws. En dat zijn we niet gewoon in autoland. Want tot voor kort kon je perfect na 9 jaar Golf TDI een nieuwe Golf TDI kopen die technisch gezien nog niet de mijlensprong had genomen die het EV-landschap op één jaar neemt. Het goeie nieuws? We zijn stilaan op het punt dat élke elektrische auto van een dusdanige kwaliteit is (accu/range/laadsnelheid), dat je eigenlijk geen kat in een zak meer koopt.

Reacties

Daar haal je een goed punt aan. Maar langs de andere kant, de betere EV's van vandaag zijn nu ook wel haalbaar om op lange termijn te houden. Mijn grootste probleem met EV's is het aanbod. Van bijna elk ICE model dat ik mooi vind, is er wel een hybride te vinden. Terwijl bij EV's er bijna niets te vinden is. Het merendeel is dan ook echt lelijk. Kijk maar naar al die Mercedessen en BMW's (op de iX3 en i4 na dan) die de designers uitgebraakt hebben. Gelukkig beginnen ze het licht te zien en gaat Mercedes terug ICE-achtige designs gebruiken voor hun EV's.

door This That
27/02/2025, 08u47


Mijn grootste probleem is niet het waarde verlies, het is een leasewagen van het bedrijf. Maar je laad hem s'avonds vol voor de volgende dag om er een klant mee te bezoeken op 500km in
Duitsland hij geeft ook aan volgeladen 580km rijberijk en zet hem vervolgens buiten en s'morgens wil je vertrekken en je kunt er nog maar 320km mee rijden? Ik heb er al eens onder gekeken en hij lekt volgens mij geen stroom? Eerlijke juiste betrouwbare range is een heel groot probleem.

door Anoniem
02/03/2025, 11u26


Ik heb 2 jaar er over gedaan. Van vernieuwen van het dak tot pv met accu en laadpaal tot de aankoop van de EV. Grondig verdiept in de range/verbruik laadsnelheid enz. Nu wij bijna 1 jaar onze ev hebben kan ik met eerlijkheid zeggen dat je totaal geen EV vrees of al deze grote investeringen moet doen. Je kan gerust 100km laden via stopcontact over nacht. Wij hadden geluk en kochten een ruime gezinsEV met de premie voor 35.000€. Gingen verleden jaar naar Cochem en het verbruik was 11.8kWh/km bleven onder de 100km/u.

avatar
door Clipson Plextorlittlefield
04/03/2025, 18u50


Hou er wel rekening mee dat je laadverlies een stuk groter is als je via een gewoon stopcontact laadt. Maar eer je het prijsverschil met de installatie en aanschaf van een laadpaal er uit hebt, ga je ook wel al vele jaren verder zitten.

door This That
05/03/2025, 09u10


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23