Vooreerst een portie zelfstoef die ik uiterst uitzonderlijk boven haal: Door mijn job bij Autofans rijd ik al elektrische auto's sinds de dag dat de Mitsubishi iMiEV hier voet aan wal zette. Enkel de Rimac Nevara ontbreekt op mijn "beschikbaar in Europa en al gereden" EV-lijstje. Daarenboven hebben we ten huize Wouters ook privé een elektrische auto op de oprit staan. Zonder arrogantie, maar puur door het geluk van de job, zou je dus kunnen stellen dat ik een expert ben op het vlak van EV's. Al zal je me dat zelf nooit horen zeggen.
Toch denk ik eindelijk door te hebben waarom de elektrische auto in de hoek zit waar de klappen vallen. En dat komt heus niet door zijn hoge aanschafprijs of schabouwelijke range. Het probleem van de EV is een ziekte van de moderne tijd, die bij de elektrische auto des te harder doordringt: De dag dat je een elektrische auto koopt... is hij eigenlijk al gedateerd.

Dat is natuurlijk niet anders bij een smartphone, TV of koelkast, maar die hebben twee grote voordelen die de EV niet heeft. Ten eerste hebben een smartphone, TV en koelkast een prijs die vaak nog overbrugbaar is zonder lening. Ten tweede zal bijna niemand na X-aantal jaar zijn smartphone, TV of koelkast gebruiken om een overnamepremie af te dwingen bij de lokale Krëfel om korting te krijgen op een nieuw model.
De EV-lutie gaat dus zo snel, dat het meteen ook het grootste struikelblok vormt. Als ik je vertel welke technische revoluties er onder de kap van de nieuwe Mercedes CLA EV zitten - maar dat mag ik niet, wegens geheimhoudingsverklaring -, dan besef je dat de huidige Porsche Taycan plots een telefoon met draaischijf lijkt. Nog zo'n pijnlijk voorbeeld: vandaag ging ik met mijn 4 jaar oude MG ZS EV (een relatief zuinige EV) een gloednieuwe VW ID. Buzz ophalen (nota bene een Long Wheel Base) en die ID. Buzz - met de dimensies van een kleine schiereiland - was zuiniger in verbruik.

De EV die je vandaag de dag dus koopt, is morgen al oud nieuws. En dat zijn we niet gewoon in autoland. Want tot voor kort kon je perfect na 9 jaar Golf TDI een nieuwe Golf TDI kopen die technisch gezien nog niet de mijlensprong had genomen die het EV-landschap op één jaar neemt. Het goeie nieuws? We zijn stilaan op het punt dat élke elektrische auto van een dusdanige kwaliteit is (accu/range/laadsnelheid), dat je eigenlijk geen kat in een zak meer koopt.
Reacties
door This That
Mijn grootste probleem is niet het waarde verlies, het is een leasewagen van het bedrijf. Maar je laad hem s'avonds vol voor de volgende dag om er een klant mee te bezoeken op 500km in
Duitsland hij geeft ook aan volgeladen 580km rijberijk en zet hem vervolgens buiten en s'morgens wil je vertrekken en je kunt er nog maar 320km mee rijden? Ik heb er al eens onder gekeken en hij lekt volgens mij geen stroom? Eerlijke juiste betrouwbare range is een heel groot probleem.
door Anoniem
door Clipson Plextorlittlefield
door This That
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen