Uitlaat: Varia

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?
Image
joakimring Polestar
De Joakimring in Jokkmokk

Zweden?

Iedereen is vrij om Polestar een Chinees merk te noemen. Wat ons betreft zijn ze echter net zo Chinees als Jaguar-Land Rover Indisch is (JLR is in handen van het Indische TATA) of MINI een Duits paspoort heeft. Uiteraard wordt er vanuit Hangzhou meegekeken, maar Polestar vaart gewoon een eigen koers onder de Geely groep met een Europees R&D center. 

Image
De Polestar 2 in de sneeuw
Met "maar" 476 pk de minst krachtige hier

Dat was snel duidelijk toen we werden ontvangen door vier enthousiaste Zweedse ingenieurs. Een Zweed enthousiast krijgen is niet vanzelfsprekend, laat staat een Zweed met "ing." in zijn titel. De heren en dames hadden dan ook iets leuk in petto, iets waar ze (terecht, zo bleek) heel trots op waren. 

Porschestar

Polestar mag dan van bescheiden komaf zijn - ooit waren ze immers het tuningmerk van Volvo - hun ambities liggen misschien wel een stuk hoger dan de grote broer. Wanneer je vol zelfvertrouwen Porsche neemt als benchmark voor de rijdynamiek van je merk, dan kan je maar best de juiste mensen vinden. 

Papa Polestar

Wij spraken met Joakim Rydholm, "Head of Driving Dynamics". Joakim is een typische Zweed, m.a.w. een rustige ziel met een gezonde portie droge humor. Zet ing. Rydholm echter in één van zijn creaties op een bevroren meer, en de man transformeert in ADHD-Odin met een rallylicentie. Eén rit met de snelle Zweed had genoeg geweest om de boodschap over te maken. Toch was het aan ons om zelf een oordeel te vellen, in de daarvoor speciaal ingerichte "Joakimring" 

Image
Polestar Arctic Circle 2025
Niet te koop deze rakkers, helaas

2, 3, 4...go

Het is niet onze eerste keer op Laps ijs. Wel de eerste keer met een Polestar. Van de 3 weten we dat die een reputatie heeft als fijn sturende SUV.  Dat mag ook wel, want helaas heeft die laatste wat vertraging opgelopen bij de ontwikkeling, waardoor de 3 en de kleinere 4 quasi op hetzelfde tijdstip bij ons werden gelanceerd. Ook de Polestar 2 is van de partij. Die 2 is de oudgediende van het merk kreeg in 2023 een grondige update. Vanbuiten ziet hij er trouwens nog net zo futuristisch uit als in 2020. Ook de 3 en 4 hebben best een vooruitstrevend smoelwerk, al is het uiterlijk van de 4 veel meer in balans dan de 3. Binnen is het bij alle drie Scandinavisch design zoals het moet zijn. Minimalistisch, mooie materialen en toch functioneel. 

Smiles per slide

We zijn hier natuurlijk niet om het interieur te bewonderen. Wij zijn hier om te bewijzen dat de heer Joakim zijn werk goed heeft gedaan zodat ook mindere goden op het ijs kunnen rijden. De "minst" krachtige Polestar hier, de 2 Dual Motor Performance, heeft bijna 500 pk en 740 Nm koppel. Aan de andere kant is de 2, met twee ton, veruit de lichtste van de drie. In tegenstelling tot wat je zou denken, is het echter de 3 Dual Motor Performance die ons net dat tikkeltje meer smiles per slide geeft. Met meer dan 500 pk en 910 Nm heeft de grote SUV niet veel nodig om zijwaarts te gaan. Ook voor de 2 en 4 is er weinig aan. Gewoon het ESP is sportmodus zetten en alle drie de Polestars gaan heel gecontroleerd dwars. 

Image
Polestar 3 in de sneeuw
Ondanks zijn 2.627kg, stiekem onze favoriet

Na 4 komt?

In de sneeuw zijn de Polestars zonder meer fijn sturende, hyper snelle, luxe EVs. Hun Porsche claim is misschien nog niet zo vergezocht. Meer nog, onze gastheren hadden de grootste moeite om geheime info te verzwijgen rond hun nieuw vlaggenschip. De Polestar 5 wordt volgens hun dé auto die het meest hun merk uitdraagt. De 5 is een grote vierdeurs sedan/GT, een beetje zoals de Taycan dus. De preview drie jaar geleden zag er alvast veelbelovend uit. Na onze Laplandreis zijn we nu wel heel benieuwd. Lang gaan we niet moeten wachten, want zoals de naam aangeeft, komt hij uit in 2025.

Een belangrijk jaar dus voor het merk. Met de recente komst van de 3 én de 4 lijkt Polestar in onze contreien eindelijk helemaal vertrokken. In België komen er ook meer en meer verkooppunten bij. Dat gaat nodig zijn, als de nieuwe Polestar 5 de hoge verwachtingen weet in te lossen, aan Joakim zal het alvast niet liggen.

Image
Polestar 5 Polestar Day 2023
Met de 5 komt Polestar met een alternatief voor o.a. de Porsche Taycan

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23