Denk je aan een Volvo, dan denk je waarschijnlijk aan een ruime, praktische en veilige auto. Weet de nieuwe Volvo EX30 al die vereisten te verpakken in zijn uitermate compacte elektrische schulp? Autofans zocht het uit.
Wat is dit?
Kleine Volvo's, je komt ze niet vaak tegen. Want het is alweer sinds de C30 uit 2006 geleden dat Volvo zich waagde aan een compacte auto. Toen ging het nog over een sportief gelijnde hatchback, anno 2024 domineren crossovers het straatbeeld. Waardoor Volvo's nieuwste instapmodel - verrassing - een compacte crossover werd, met meteen ook een 100% elektrische aandrijflijn. Kortom: Dit is de kleinste Volvo die je vandaag de dag kan kopen.
CHECK DE VIDEO:
________Zo klein lijkt deze EX30 toch niet?
Aha! Daar heeft Volvo je bij je, euhm, pekelharing. Want hoewel deze EX30 zelfzeker op zijn ver naar de hoeken geduwde wielen staat, meet hij amper 4,23 meter. Daardoor is hij korter dan een Volkswagen Golf! Laat dat niet meteen een verwijt zijn, want het moet gezegd dat auto's tegenwoordig een slag té groot aan het worden zijn. Dit is dus Volvo's antwoord op klanten die liever zonder okselzweet willen parkeren in de stad.
Mini-gewijs wil dat niet zeggen dat deze kleine Volvo onder moet doen voor zijn grotere broeders. Want visueel is hij met evenveel passie in elkaar gestoken. De snuit krijgt trekjes van de helm van Boba Fett, standaard krijg je al stevige 18-duimers die kunnen groeien tot een vlotte 20-duim en de bips laat zich kenmerken door in twee gedeelde lichtclusters. Enkel het Volvo-logo loopt wat verloren in het grille-loze aangezicht. Als een soort van zwarte mee-eter die smeekt om uitgeknepen te worden. Kijk, dat beeld krijg je nu niet meer uit je hoofd. Graag gedaan!
Ieuw, vertel snel iets anders!
Wel, deze EX30 is niet enkel Volvo's kleinste EV, het moest ook de auto worden met de kleinste CO2-voetafdruk in de vloot. Nu lijkt dat een vanzelfsprekendheid gezien - en we zeggen het nog eens - dit de kleinste Volvo is in het aanbod en er daardoor minder materiaal nodig is. De Zweden gaan echter een stuk verder. Het interieur is namelijk de grootste piepschuimbak ter wereld! Al laten we het dan wat negatiever klinken dan zou moeten.
Die spikkels op het dashboard? Dat is kunststof uit gerecycleerde PVC-kozijnen en rolluiken. De vloermatjes? Gemaakt van uit het water gehaalde en gerecycleerde visnetten. De stoelen? Gemaakt van je grootmoeders gordijnen! Enfin, dat laatste is misschien wat overdreven. Al kan je desgewenst de stoelen wel uitrusten in jeans of herbruikbaar vlas. Het Zweedse vlaggetje op de passagiersstoel is nog steeds gratis, net zoals de comfortabele zit. Blijf gewoon weg van de achterbank. Die van de Mercedes-AMG GT is nog ruimer...
Ontbreekt daar trouwens niet iets op het dashboard?
Inderdaad! In de zoektocht naar minimalisme, gooit Volvo de instrumentencluster samen met het badwater buiten. Tesla-gewijs staat er dus één display centraal op het dashboard. Eentje van 12.3 duim dat alle info verdeelt over vijf lagen. Net zoals bij een Tesla werkt dat hypersnel, maar dan hebben we het wat gezegd. Het systeem oogt rommelig en is nodeloos complex in een zoektocht naar besparingen.
Je moet namelijk weten dat één digitale display goedkoper is dan 40 aparte knopjes om alles aan te sturen. Nu zijn we de laatste om te zeggen dat elke auto 40 knopjes nodig heeft, maar wanneer je het (centrale) handschoenkastje, zijspiegels én vier pinkers moet bedienen via het scherm... dan ben je misschien iets te ver gegaan in minimalisme. Temeer omdat enerzijds deze EX30 tot de nok vol zit met veiligheidsnufjes, maar hij anderzijds chauffeurs wel verplicht om opzij en lichtjes naar beneden te kijken om de huidige snelheid te weten. Een klein lichtpunt? De vier pinkers kan je ook aanzetten via een fysieke knop bovenin de dakhemel. Al is dat iets dat je eerder bij Lamborghini zou verwachten...
Gaat dit ding dan ook vooruit als een Lambo?
Wél als je voor de Twin Motor Performance gaat. Dan krijg je twee elektromotoren (deuheuh) die maar liefsts 428 pk en 543 Nm koppel naar de vier wielen sturen. Daardoor tik je in amper 3.6 seconden de honderd aan. Da's sneller dan een Lamborghini Gallardo! Probeer die tintel in je nederregionen echter te negeren en ga maar voor de Single Motor Extended Range. Dan krijg je nog steeds 272 pk (343 Nm) op de achteras en een sprinttijd van een respectabele 5.3 seconden via de accu van 64.0 kWh.
In de keuzelijst bestaat er een nog instapversie, maar die lijkt enkel te bestaan om een (optisch) lage prijs te kunnen kleven op deze EX30. Zo staat hij namelijk in de vitrine met een basisprijs van 38.990 euro. Koopje in EV-land, toch? Wel, enerzijds niet helemaal (ga maar eens bij MG en BYD kijken), anderzijds krijg je dan een - in huidige normen - vrij bescheiden accu van 49 kWh. Is het je echt niet om de range te doen? Dan wacht je misschien beter op pakweg de Renault 5 E-Tech die nog eens vlot 8.000 tot 10.000 euro goedkoper zal zijn.
Maar deze EX30 is wel Made in Belguim, toch?
Ja en nee. Momenteel rolt hij nog van de band in China, maar tegen 2025 zou er ook bij Volvo Gent plaats worden gevonden voor deze EX30. Ben je dus chauvinistisch gezind, dan wacht je misschien beter nog even met de aankoop. Zie je Europa liever sneller dan traag opgaan in lichterlaaie, dan kunnen we je niet tegenhouden! Al zijn wij het misschien niet die je tegen zullen houden, maar wel Volvo zelf.
Weet je die instapprijs van 38.990 euro nog (hopelijk wel, want anders heb je écht het geheugen van een goudvis)? Wel, die stijgt al richting de 44.260 euro als je voor de Extended Range gaat. Dan zit je nog steeds in de Core-basisversie. Graag een warmtepomp? Dan moet je met minstens 50.960 euro over de boeg komen voor niveau Ultra. Stel dat je dan nog een koetswerkkleur, kek interieurtintje en groter velgen aanvinkt, dan zit je aan een prijs van 53.135 euro. Da's Tesla Model 3 Performance-geld... voor een auto die in de koffer past van die Tesla.
Deze EX30 is waarschijnlijk wel stukken zuiniger?
Nou, nee. En hier komt een pijnpunt van Volvo's kleinste boven. Ons verbruik schipperde rond de 18.2 kWh/100 km. Dat is op het niveau van een Polestar 2. De EX30 is dus tegenover zijn rivalen zeker geen zuinige knaap. Of hij dat goed kan maken qua rijgedrag? Grotendeels wel. Het platform voelt solide aan en zelfs op 20-duimers boet hij niet in op comfort. Dit is bij voorsprong de best rijdende EV van het merk op dit moment.
De elektromotor op de achteras heeft er steevast zin in, de voorwielen volgen gedwee je input. Het stuurgevoel is vaag, maar dat kan je over zo goed als élke EV van dit segment zeggen. Net zoals bij broertje Zeekr X is het one-pedal-rijden evenwel vervelend. Het systeem is computergestuurd (uiteraard) maar lijkt enkel "aan" of "uit" te aanvaarden als input. Waardoor moduleren er niet echt in zit. Kortom, de hardware van deze EX30 zit goed, maar er is nog wat werk aan de software.
Conclusie
De Volvo EX30 is een auto die de hype-train niet wist te ontspringen. Hij ziet er geweldig uit, is doordrenkt van de praktische oplossingen en komt met een interessante aandrijflijn. Alleen is hij niet echt ruim voor de prijs en kamt hij nog met softwarematige gremlins. Toch voelen we dat hij het er zonder kleerscheuren vanaf zal brengen na zijn crash met de hype-train. Niet enkel omdat 'ie belachelijk veilig is, maar ook omdat hij binnenkort made in Belgium is. Dit wordt Volvo's verkoopstopper, noteer onze woorden.
Reacties
door Jan VBK
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen