Sinds de komst van de Tesla Model 3 facelift ontbrak er één variant in de prijslijst: krachtpatser Performance. De nieuwe Model 3 Performance is nu hier... en belooft meer dan enkel rechtdoorprestaties.
We moeten er niet flauw over doen, de Tesla Model 3 Performance zette de autosector op z'n kop zes jaar geleden. Want plots had je voor het geld van een banaal uitgeruste BMW 3 Reeks een auto die de BMW M3 het snot voor ogen reed. Althans in een rechte lijn. Want eenmaal op het circuit viel de rappe Model 3 vrijwel meteen door de mand door een gebrek aan remkracht en de broodnodige aanpassingen aan de ophanging. Twee keer raden welke fouten Tesla recht zet met de Model 3 Performance 2.0...
Het chassis
Laten we meteen eens onder de carrosserie kijken. Daar maken adaptieve dempers hun opwachting die worden aangestuurd door Tesla's eigen software die is geïntegreerd in de Tesla Vehicle Dynamics Controller (VDC). Aangepaste veren, stabilisatorstangen en rubbers zorgen er samen met verstevigingen aan het koetswerk voor dat de Model 3 Performance een stuk scherper in moet sturen dan zijn voorganger.
De 20-duims gesmede aluminium wielen worden omhuld in Pirelli P Zero's die vooraan 235/35 meten en achteraan 275/30. Door te opteren voor een verschillende breedte moet de Model 3 Performance een verbeterde voorspelbaarheid en meer tractie krijgen bij het uitkomen van bochten, zowel op de weg als op het circuit. Achter de velgen zitten rode remklauwen gehuld die uitgerust worden met High Performance-remblokken. Tenslotte is er ook nog de Track Mode v3 als nieuw rijmodi.
De motor
De Model 3 Performance blies 6 jaar geleden zowat alle concurrentie van de baan. Waardoor het geen verrassing is dat de nieuwe generatie niet onder hoeft te doen. Twee motoren zorgen voor een systeemvermogen van 460 pk, waardoor de Performance amper 3.1 seconden nodig heeft om de honderd aan te tikken. Toppen doet hij aan 262 km/u.
Daarmee is de Model 3 Performance Highland amper sneller dan zijn voorganger, maar ga er maar prat op dat Tesla de cijfers nogal onderverkoopt. Schrik dus niet dat zo'n Model 3 Performance in de realiteit vlot boven de 500 pk kruipt.
Het design
De Model 3 brengt ook een primeur mee naar Tesla-land, want voor het eerst krijgt een uitvoering van een model in de line-up afwijkende bumpers. De Model 3 Performance krijgt zijn eigen sportievere bumpers voor en achter en een koolstofvezel spoilertje achterop. Dat koolstofvezel zie je ook terug in het interieur waar voortaan ook sportstoelen huizen. Laat het duidelijk zijn, Tesla heeft goed geluisterd naar de kritiek die er kwam op de voorganger.
Met een range van 528 km komt de Performance mooi tussen de Standard Range en Long Range te liggen. Tegenover die Long Range laat je wel zo maar even 100 km liggen. Goed nadenken dus voor je toch voor de rappe versie gaat.
De prijs
Is de Model 3 Performance nog steeds zo'n, euhm, performance-koopje? Wel, misschien wel meer dan ooit. Zo kostte de Performance nog niet zo lang geleden meer dan 60.000 euro. De nieuwe? Die zet zich in de markt voor 56.970 euro. Om je een idee te geven, concurrent BMW i4 M40 start pas aan 79.750 euro. Moeder, Elon flikt het 'm weer!
Recente reacties
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Het gevoel te hebben van meer overzicht te hebben? Is dat ook niet zowat de drogreden waarom de...
Door Adriaan 21 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
De auto weet natuurlijk niet dat hij op een eindpunt zit maar als je langzaam rijd wordt...
Door Jan 22 uur geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Als je veel in een grootstad rijd,kun je geen camera's genoeg hebben. Want daar rijden wel wat...
Door mike 1 dag geleden
Dit is waarom de kofferklep van een moderne Mercedes open staat op een rotonde
Deze houd achterliggende auto's in de gate. Als er 1tje opknalt maakt die foto's van alles rondom...
Door St 1 dag geleden