Het is zover: Renault heeft zijn reïncarnatie van de R5 klaar. Onder de noemer 5 E-Tech pakt die uit met heerlijke retro-looks, een gamma aan zuiver elektrische aandrijflijnen waar je tot wel 400 kilometer ver mee moet komen én de belofte van een aanvaardbare prijs… En dat terwijl hij gewoon in Frankrijk gebouwd wordt!
Renault gaat helemaal rétro. Zo blazen ze binnenkort de iconische R4 nieuw leven in en mogen we binnen een paar jaar zelfs rekenen op een nieuwe Twingo die er net zo schattig zal uitzien als de eerste generatie. Beginnen doen ze echter met een elektrische R5-opvolger en heel verrassend is dat intussen al niet meer. Al zo vroeg als 2021 toonden ze ons namelijk de Renault 5 Prototype en die kwam met de belofte dat er later een productiemodel zou komen. Nu is het eindelijk zover, dus blijft er na al die jaren nog wat over van het design van die conceptcar?
Conceptcar in productievorm
Volmondig: JA! Dit is namelijk de nieuwe Renault 5 E-Tech en wist je niet beter, dan zou je zweren gewoon naar nieuwe beelden van dat studiemodel te kijken. Vrijwel alles aan het oorspronkelijke design wordt namelijk klakkeloos overgenomen, van die vrolijk dichtgeknepen koplampjes tot de LED-vierkantjes in de bumpers en de zwarte power bulge op de motorkap. Die moet doen denken aan de luchthapper die de R5 Turbo daar destijds had, al kreeg die voor de 5 E-Tech een nieuw leven als display waarin een batterij-indicator verwerkt zit… Minder stoer, maar wel zo handig.
In zijaanzicht valt vooral de enorme wielbasis van de 5 E-Tech op, of toch in vergelijking met zijn lengte. De twee assen staan namelijk de volle 2,54 meter uit elkaar, niet slecht voor een autootje met een totale lengte van slechts 3,92 meter. Bijgevolg lijken de wielen wel op de hoeken van deze Renault te zitten, wat niet alleen de wendbaarheid maar ook de interieurruimte ten goede moet komen… En inderdaad: met 326 liter is de koffer alvast niet verkeerd voor zijn formaat. Daarnaast helpt die grote wielbasis ook de dynamische proporties een handje en om diezelfde reden geven de Fransen standaard 18-inchwielen mee. De goedkoopste versies zullen daarbij over stalen exemplaren met wieldoppen beschikken en de duurdere over lichtmetalen velgen.
Tot 400 kilometer range
Wat voor versies komen er dan van de nieuwe 5 E-Tech? Renault gaat hem aanbieden met de keuze uit drie vermogens. Zo beschikt de hatchback steeds over een elektromotor op de vooras en in de standaardversie produceert die 95 pk en 215 Nm koppel. Daarboven staat een exemplaar met 120 pk en 225 Nm koppel, en helemaal bovenaan het gamma vind je een motor met 150 pk en 245 Nm koppel. Die brengt Renault als eerste op de markt en de 1.450 kilogram wegende EV moet ermee naar de 100 km/u gaan in minder dan 7 seconden. Daarmee is hij al even snel als een Renault 5 Turbo van weleer en dan moet Alpine’s versie van deze EV, de A290, nog komen!
De grootte van de accu evolueert mee met het vermogen dat je kiest. Zowel de 95 pk sterke versie als die met 120 pk worden namelijk geleverd met een batterijpakket van 40 kWh, en onder de bodem van de 5 E-Tech met 150 pk vind je 52 kWh aan cellen. Die zitten ietwat anders georganiseerd zodat de accu zo’n 20 kilogram minder weegt dan die van een Renault Zoe, ondanks zijn gelijkaardige capaciteit. Dankzij een laag verbruik moet de 40 kWh-batterij trouwens goed zijn voor 300 kilometer rijbereik en die van 52 kWh voor 400 kilometer, en nadien kan de eerste snelladen tot 80 kW en de tweede tot 100 kW. In beide gevallen tik je zo de 80 procent aan in een half uurtje.
Helemaal made in France
Terwijl je daar dan op zit te wachten, kan je een babbeltje slaan met de nieuwe AI-assistent van het merk: Reno. Die leeft achter de twee 10-inchschermen bovenop het dashboard, die trouwens gebruik maken van een infotainmentsysteem van Google’s Android Automotive. Ook los van die schermen valt er echter flink wat te bewonderen in dit interieur, kijk maar eens naar dat knappe design. Zo kiest Renault voor een dashboard in twee verdiepingen, en wordt ook vrijwel alles dat je aanraakt bekleed met zachte materialen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau kan het daarbij zelfs gaan om een gerecycleerde jeans-stof die naar wens in een grappig kleurtje steekt.
Klinkt dat allemaal duur, dan zou je wel eens verrast kunnen worden. Renault geeft namelijk nog geen exacte prijzen mee maar ze zeggen wel al sinds jaar en dag dat het eindresultaat voor minder dan 25.000 euro op de markt zou komen. Als ze dat voor elkaar krijgen, is dat een knappe verwezenlijking vooral wanneer je weet dat deze EV straks volledig in Frankrijk wordt gebouwd. Die productie komt op gang in september van dit jaar en een klein jaartje later moet zelfs de accuproductie verhuizen naar de Renault-fabriek in Douai.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen