Autonieuws: Officieel

De Citroën C3 verkoopt als een tierelier (ook als EV)

De nieuwe Citroën C3 lijkt het succes van zijn voorganger verder te zetten. Vorige maand was het de tweede meest ingeschreven auto van Europa. Saillant detail: bijna 30% van die inschrijving staan op het conto van de elektrische ë-C3.

Jato Dynamics heeft weerom zijn cijfers van de maand gelost (nu ja: van vorige maand) en die geven een duidelijk beeld van wat voor auto's Europeanen kopen. Wat blijkt? De Europeaan koopt vooral klein en betaalbaar, waardoor de dikke leasingauto's die de Belgische markt domineren eerder uitzondering dan regel zijn. Vooral de opkomst van de nieuwe generatie Citroën C3 is een belangrijke.

Gewaagde keuze

Citroën nam namelijk een gok met de nieuwe generatie C3. De vorige verkocht nog als zoete broodjes en de nieuwe die nam een eerder ander imago aan. Daardoor bestaat natuurlijk altijd de kans dat klanten de auto compleet links laten liggen. Om het nog pikanter te maken besloot Citroën naast de benzineversie ook een elektrische variant naar voren te schuiven, de ë-C3.

Image
Citroen C3 verkoop
Bron: Jato

Kijk je even naar de cijfers hierboven van Jato Dynamics voor de maand februari 2025, dan zie je dat Citroën maar al te blij is met zijn gok. De ongenaakbare Dacia Sandero (de goedkoopste auto van Europa) moet de C3 nog voor zich dulden, maar met 18.540 inschrijvingen kroont hij zich tot de zilveren koning (is dat een ding?). Daarnaast mag Citroën zich nog verder op de borst kloppen, want 28% van die inschrijvingen (5.191 ex.) waren van het elektrische type. Waardoor bijna één op de drie bestelde C3's een EV is.

Beter dan een Volvo EX30

Gaan we kijken naar de EV-inschrijvingen voor februari in Europa, dan zien we dat de ë-C3 zich prompt op een 8ste plaats nestelt, boven grote jongens zoals de Skoda Enyaq, BMW iX1 en Volvo EX30. Zelfs de Renault 5 E-Tech weet amper afstand te houden met 5.659 inschrijvingen.

Image
Citroen C3 verkoop
Bron: Jato

Het succes van de Citroën C3? Zonder twijfel zijn basisprijs van 15.959 euro (België). Waardoor hij zich bij goedkoopste nieuwe auto's van België mag plaatsen. Ook de elektrische ë-C3 is met een basisprijs van 23.309 opvallend scherp geprijsd. Kijk, wie had dat gedacht, dat een betaalbare auto het goed zou doen... Luister je mee Volkswagen en co?

Kopen of slopen? | Citroën ë-C3 Getest 2025

Reacties

Dit verbaasd me sterk. Ik zag pas nog zo'n nieuwe C3 rijden, en toen bedacht ik mij dat het een enorme flop moet zijn voor Citroen, aangezien ik deze nieuwe C3's ze nooit tegenkom. Maar blijkbaar rijden er ergens in Europa wel veel rond?

door FLP
28/03/2025, 12u06


Frankrijk, je hoeft alleen maar bij je buren op bezoek. De C 3 Picasso rijdt hier ontzettend veel, en die nieuwe C3 ziet er goed uit. Overigens is ook een lage C3 die het ook ontzettend goed doet. Maar met de nieuwe zit gelijk in het mini SUV segment. Wat heel populair is.

avatar
door Ralph V
29/03/2025, 06u37


U weet dat het een aantal "maanden" kost voordat de auto's daadwerkelijk op de weg rijden NAdat ze gekocht zijn? De mijne in Februari besteld en helaas kan ik er nog niet in rijden....levertijd ligt gemiddeld op 4mnd'en. Dus....over een paar maanden zal je er wel meerdere zien 👍🏻

avatar
door Desiree v.
30/03/2025, 00u23


Mijn bericht was gericht op de reactie van ...FLP...

avatar
door Desiree v.
30/03/2025, 00u24


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen