Rijtest

Renault 5 E-Tech getest - Marketingval? (2025)

De Renault 5 E-Tech rijgt de awards aan elkaar. Naast Europese Auto van het Jaar, schopte hij het vorig jaar ook nog tot Autofans Auto van het Jaar. Zijn we echter in een marketingval van Renault getrapt? Tijd om dat eens uitvoerig uit te zoeken...

Wat is dit?

De Renault 5 E-Tech is het laatste succesmodel uit Frankrijk. Een moderne knipoog naar de iconische R5 van weleer, maar dan met elektrische aandrijflijn onder de kap. Compleet gebouwd in Europa én met een aanvaardbare instapprijs. What's not to love?

Pros

  • Heerlijke looks
  • Pittige aandrijflijnen
  • Interessante instapprijs...

Cons

  • ...Maar prijs loopt snel op
  • Beperkte range
  • Kleine ergonomische missers

 

IS DIT EEN MARKETINGVAL? | Renault 5 E-Tech getest (2025)

De prijzen zijn uitgedeeld, de storm is gaan liggen. De Renault 5 E-Tech was vorig jaar de ab-so-lu-te winnaar in autoland. Niet moeilijk, want de marketingmachine van Renault draaide volle toeren om de hype rond de retro-EV hoog te houden. Is het echter een auto waar je dagelijks mee kan leven? Want kijk je eenmaal voorbij de looks, dan kijk je naar een relatief kleine auto met een - godbetert - elektrische aandrijflijn!

Juist, elektrisch. Hoe zit dat juist?

Simpel, Renault neemt de originele R5 en gooit 'm in de arena van de compacte elektroknapen. Dat doet 'ie met een riant aanbod aan aandrijfvarianten. Al zijn ze niet complex, want op het einde van de dag heb je 2 batterijen en 5 motorvermogens. Zo heb je een accu van 40 kWh (netto) die samen werkt met een elektromotor van 95 of 120 pk op de vooras of een accu van 52 kWh (netto) die spart met een elektromotor van 150, 180 of 220 pk op de vooras.

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

Die laatste twee motorvermogens zijn trouwens exclusief voor de Alpine A290, het sportieve broertje van de Renault 5. Tenslotte zal Renault ook nog 1.980 exemplaren bouwen van de 5 Turbo 3E die 540 pk naar zijn achterwielen stuurt via twee elektromotoren. Kalm aan, Renault...

Klinkt beestig! Maar heb je ook iets aan de gewone Renault 5 E-Tech?

Natuurlijk! Al gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we vooralsnog vooral de "R5" met grote batterij en 150 pk hebben getest. De "Long Range" van het gezelschap zeg maar. Die dweept met pittige hernemingen dankzij zijn elektromotor en stoeft met zijn gocart-achtige afstelling van het onderstel. Op veel manieren doet 'ie denken aan een Mini, voor Mini's de afmetingen van een klein schiereiland kregen. Je merkt dan ook dat Renault geen half werk heeft geleverd met deze 5 E-Tech. De aandrijflijn, het chassis en de carrosserie voelen heel solide (wat vaak niet het geval is bij auto's in zijn prijsklasse), waardoor je je spontaan 10 jaar jonger voelt achter het stuur.

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

De keerzijde van die medaille? Hoewel de originele Renault 5 een bijna cartooneske zachte afstelling kreeg, is dat niet het geval bij deze elektrische Renault 5 E-Tech. Met 1.5 ton is het bezwaarlijk een zware EV, maar de dempers zijn duidelijk afgesteld om het gewicht te ondersteunen. Zeker over verkeersdrempels durft de Fransoos wel eens droog uit de hoek komen, al probeert de relatief lange wielbasis van 2.5 meter de boel zo goed mogelijk op te vangen. Nu goed, een Mini hatchback is daar ook niet vreemd aan.

Hoe valt het interieur mee van de Renault 5 E-Tech?

We moeten er niet flauw over doen, design verkoopt. En gezien het uiterlijk van de Renault 5 E-Tech een designstatement is, kon Renault moeilijk generische panelen in het interieur vijzen. Ook binnenin straalt de Renault Franse gezelligheid uit. Van de Zuid-Franse soort en niet van het Parijse hoofdstad-type. Lekkere stoffen stoeltjes, een eigenzinnig dashboard en zelfs een mooie afwerking tegen het plafond.

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

Nu vergeet Renault natuurlijk niet dat we tegenwoordig de godganse dag naar schermpjes staren. Daardoor krijgt ook de R5 twee schermen aan boord. Bij de instapversie krijgen de instrumentencluster van 7 duim en het infotainmentscherm van 10 duim eerder brave software (Android Auto en Apple Carplay zijn evenwel standaard), vanaf de tweede uitvoering draait Android Automotive op twee 10 duim schermen met een cyberpunk-achtige interface. Leg je dan nog eens 600 euro extra neer voor het uitmuntende Harman Kardon-audiosysteem en je hebt een opvallend compleet pakket.

Leuk en aardig, maar is de Renault 5 E-Tech ook... ruim genoeg?

Met een lengte van 3,9 meter is de Renault 5 E-Tech in het huidige landschap niet veel groter dan een pak eieren. Al is dat nog steeds bijna 30 cm langer (!) dan de eerste "nieuwe" Mini die in 2001 het levenslicht zag. Je kan deze compacte hatchback dus bezwaarlijk... compact noemen.

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

Toch durven we niet van een ruimtewonder spreken. Het is te zeggen: Zowel voorin als op koffervlak (326l) voldoet de R5 E-Tech aan je noden. Pleur echter geen volwassenen op de achterbank, want die zullen het na 20 minuutjes wel gehad hebben. Nu zou je denken dat de Renault 4 E-Tech de oplossing is in dit geval, maar die vergroot eigenlijk vooral de koffer en niet zozeer de ruimte achterin.

Wat kost die geinig karretje nu?

Met een startprijs van 25.000 euro begeeft de R5 E-Tech zich in het goedkopere segment van EV-land. TOP! Alleen, moet je wel een kat een kat noemen: die instapversie heeft bijvoorbeeld geen DC-snellaadmogelijkheden, amper 95 pk en 300 km range (in de beste gevallen). Wil je dus een beetje gebruikscomfort, dan ben je minimaal 28.000 euro kwijt.

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

Met de grotere accu van 52 kWh kijk je al naar een prijs van 32.900 euro en ons testexemplaar klokt af op 38.000 euro. Da's geld waar je bijvoorbeeld bij MG een veel grotere EV met fors meer range voor kan kopen. Het grote voordeel dat deze R5 heeft, is dat de nieuwe elektrische Mini start aan 30.600 euro en na opties over de 40.000 euro gaat. zonder echt een voordeel te bieden qua ruimte, range of oplaadsnelheden.

Zijn we in de marketingval getrapt? (Conclusie)

De nieuwe Renault 5 E-Tech is een statement op wielen die qua joligheid misschien wel de fakkel van Mini over neemt. Weet wel dat je net zoals bij Mini ergens anders meer ruimte en range voor je geld gaat vinden. Maar evenveel charme? Da’s bijna onmogelijk…

Image
Renault 5 E-Tech test review belgie info video

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2025 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen