Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?
Laat ons eerlijk zijn. Hoewel de designs van de recente line-up terecht gesmaakt worden, stap je toch vooral een Dacia-showroom binnen omdat je voor het profijt wilt gaan. Dan kijk je uiteraard ook naar de kost van het rijden zelf, ergo naar het verbruik. Naar diesels moet je niet langer zoeken bij Dacia en de hybrideversies zijn best kostelijk naar Dacia-normen. En dan is er nog de LPG-optie.
Betrouwbaar?
Neem nu de razend populaire Dacia Sandero. Die kan je kiezen als TCe 90 op benzine, of als ECO-G 100 met bifuelmotor die ook op LPG rijdt. Je krijgt dan 10 pk meer, 10 Nm meer koppel (iets betere prestaties dus) maar ook een lagere CO2 en maar liefst 90% minder fijn stof. De meerprijs voor de LPG-versie bedraagt slechts 600 euro. Het verbruik zal wel een fractie hoger liggen, maar aan de pomp is LPG ongeveer een euro goedkoper dan benzine. Dat haal je er dus snel uit.
Zeker het doelpubliek van respectabele leeftijd zal misschien nog worstelen met het twijfelachtig imago dat rond de LPG-technologie hangt. Dat idee mag je gelukkig wel overboord gooien. De ECO-G 100-motor is een technologie die Dacia al veertien jaar beheerst en toont zich even robuust en betrouwbaar als een benzinemotor. En het beeld van die joekel van een tank die in de koffer ligt, is ook verleden tijd: de LPG-tank neemt de plaats van het reservewiel in, zonder daarbij het volume van de benzinetank of de koffer aan te tasten. De betrouwbaarheid tot slot? Wel, de Dacia-modellen die op LPG rijden krijgen net als alle andere Dacia’s drie jaar of 100.000 km garantie. Gemoedrust: check!
Rijdt dat ook een beetje prettig?
Eerlijk? We moeten je het antwoord schuldig blijven aangezien er nog nooit een Dacia met LPG-installatie op onze redactie heeft gelogeerd. Wel weten we dat de werking eenvoudig is: de omschakeling van benzine naar LPG of omgekeerd gebeurt manueel op verzoek van de bestuurder of automatisch door over te schakelen op benzine wanneer de LPG-tank leeg is. En dat zou helemaal onmerkbaar gebeuren.
Dus, is zo’n Dacia LPG nu een aanrader? Puur objectief is er alvast geen reden om het niet te overwegen. Het hangt wellicht nog het meest af van je mindset. Misschien word je niet bepaald warm van het idee om met een rijdende gastank onderweg te zijn, en ook het tanken zelf is net iets omslachtiger. Maar het scheelt dus wel in je portemonnee. En was dat niet de eerste bekommernis toen je de Dacia-toonzaal binnen stapte?
Reacties
door Els Groeneweg
Ik heb een Sandero op lpg 2023 nu motorrijbelasting om hoog gaat en ik rij 11000 km per jaar wil ik die lpg installatie er uit hebben
door Anoniem
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen