Uitlaat: Varia

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

Laat ons eerlijk zijn. Hoewel de designs van de recente line-up terecht gesmaakt worden, stap je toch vooral een Dacia-showroom binnen omdat je voor het profijt wilt gaan. Dan kijk je uiteraard ook naar de kost van het rijden zelf, ergo naar het verbruik. Naar diesels moet je niet langer zoeken bij Dacia en de hybrideversies zijn best kostelijk naar Dacia-normen. En dan is er nog de LPG-optie.

Image
Dacia LPG

Betrouwbaar?

Neem nu de razend populaire Dacia Sandero. Die kan je kiezen als TCe 90 op benzine, of als ECO-G 100 met bifuelmotor die ook op LPG rijdt. Je krijgt dan 10 pk meer, 10 Nm meer koppel (iets betere prestaties dus) maar ook een lagere CO2 en maar liefst 90% minder fijn stof. De meerprijs voor de LPG-versie bedraagt slechts 600 euro. Het verbruik zal wel een fractie hoger liggen, maar aan de pomp is LPG ongeveer een euro goedkoper dan benzine. Dat haal je er dus snel uit.

Image
Dacia Sandero 2024

Zeker het doelpubliek van respectabele leeftijd zal misschien nog worstelen met het twijfelachtig imago dat rond de LPG-technologie hangt. Dat idee mag je gelukkig wel overboord gooien. De ECO-G 100-motor is een technologie die Dacia al veertien jaar beheerst en toont zich even robuust en betrouwbaar als een benzinemotor. En het beeld van die joekel van een tank die in de koffer ligt, is ook verleden tijd: de LPG-tank neemt de plaats van het reservewiel in, zonder daarbij het volume van de benzinetank of de koffer aan te tasten. De betrouwbaarheid tot slot? Wel, de Dacia-modellen die op LPG rijden krijgen net als alle andere Dacia’s drie jaar of 100.000 km garantie. Gemoedrust: check!

Rijdt dat ook een beetje prettig?

Eerlijk? We moeten je het antwoord schuldig blijven aangezien er nog nooit een Dacia met LPG-installatie op onze redactie heeft gelogeerd. Wel weten we dat de werking eenvoudig is: de omschakeling van benzine naar LPG of omgekeerd gebeurt manueel op verzoek van de bestuurder of automatisch door over te schakelen op benzine wanneer de LPG-tank leeg is. En dat zou helemaal onmerkbaar gebeuren.

Image
Dacia LPG

Dus, is zo’n Dacia LPG nu een aanrader? Puur objectief is er alvast geen reden om het niet te overwegen. Het hangt wellicht nog het meest af van je mindset. Misschien word je niet bepaald warm van het idee om met een rijdende gastank onderweg te zijn, en ook het tanken zelf is net iets omslachtiger. Maar het scheelt dus wel in je portemonnee. En was dat niet de eerste bekommernis toen je de Dacia-toonzaal binnen stapte?

Reacties

Wij hebben geen Dacia Sandero maar sinds April van dit jaar een Dacia Jogger op LPG en het scheelt veel in prijs met tanken van LPG. We willen niks anders meer

avatar
door Els Groeneweg
01/10/2024, 16u45


Ik heb een Sandero op lpg 2023 nu motorrijbelasting om hoog gaat en ik rij 11000 km per jaar wil ik die lpg installatie er uit hebben

door Anoniem
02/10/2024, 01u35


Ik rij sinds 4,5jaar met de sandero stepway op lpg. Jaarlijks rij ik zo'n 20.000km en dat vooral heel goedkoop, hoewel de lpg-prijs de laatste tijd wat gestegen is (rond de 0,85€/l). Op al die tijd heb ik geen enkel probleem gehad met de motor of lpg installatie. Verbruik ligt rond de 7,5l lpg/100km. De motor draait stiller en zachter op lpg, dan op benzine en er is, zoals gezegd, een fractie meer kracht.

door erik Van Stappen
25/01/2025, 09u26


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Waarom keren Chinese automerken en masse naar Europa?

Tipje van de sluier: Het heeft te maken met onze portemonnee...

avatar
door Yves Wouters
19/06/2025, 14u16

Ruim op tijd naar de autokeuring gaan is blijkbaar niet altijd een goed idee

Ben je een beetje een brave automobilist, dan ga je steeds mooi op tijd naar de keuring. Dat mag je namelijk al doen vanaf twee maanden voor de uiterste keuringsdatum, maar misschien doe je dat toch maar beter niet te snel… Of om precies te zijn: misschien wacht je beter tot de laatste twee weken van je geldigheidsperiode.

avatar
door Joram Van Acker
04/06/2025, 16u09

Achter de schermen bij Porsche tijdens de WEC 6 Uur van Spa 2025: Bloed, zweet en uitlaatgassen

Mensen, wat een weekend! Terwijl half België lag te zonnen op het strand, stonden wij met onze neus tegen het hekwerk van de Porsche-pitbox. De TotalEnergies 6 Heures de Spa-Francorchamps bracht ons backstage bij een van de grootste circusspektakels in de autosport. Dankzij Porsche kregen we toegang tot het hart van Porsche Penske Motorsport. Welkom in de wereld van enorme budgetten, technologische innovatie en razendsnelle pitstops.

avatar
door Sven Huijbrechts
15/05/2025, 11u00

Wij reden Mini JCW’s op Circuit Zolder (en ook jij kan dat doen!)

Zin om eens aan den lijve te ondervinden hoe een Mini zich gedraagt op een racecircuit? Dan is dit je geluksdag… Of meer specifiek: de Mini Fan & Track Day is je geluksdag want dan verzamelt de Mini-community op het circuit van Zolder. Wij gingen alvast even proeven van wat te verwachten!

avatar
door Joram Van Acker
14/05/2025, 13u42

Opinie: Nieuwe auto’s lijken steeds vaker op 10 jaar oude Citroëns

Heb je soms het gevoel dat nieuwe auto’s wel eens op elkaar lijken? Dan is dat geen toeval, want er is één designtrend waar tegenwoordig het ene na het andere merk voor overstag gaat. Stiekem is Citroën er echter al ruim 10 jaar mee bezig… waardoor nieuwe auto’s eigenlijk steeds vaker lijken op oude Citroëns.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2025, 14u01

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02