Uitlaat: Column

Opinie: Vergeet auto's, dit is Elon Musk écht van plan met zijn fabriek in Duitsland

't Is gebeurd: Tesla is als automerk op sterven na dood. En dat ligt niet aan het gebrek aan belangstelling door klanten of door een gebrek aan ambitie. Nee, het is een uitgekiende strategie van opperhoofd Elon Musk.

Geloof het of niet, maar vandaag is de vierde dominosteen gevallen in het ultieme Teslaplan. Hoor je het nu in Keulen (of beter, Berlijn) donderen? Volg even mee...

Triljonair

Wie namelijk dacht dat Tesla in 2003 werd opgericht om elektrische auto's te gaan bouwen... heeft grotendeels gelijk. Echter, gaandeweg kreeg opperhoofd Elon Musk (die het merk trouwens niet oprichtte, maar wel overkocht) een ander geweldig idee: robots.

Image
Tesla robots Elon Musk plan Opinie Autofans

I know, in 2010 klonk dat nog als sciencefiction, maar wie de voorbije week afzakte naar het Autosalon zag 'm staan, de Tesla robot - Optimus voor de vrienden. Het rechtstreekse ticket voor Musk om maar liefst 862 miljard euro te verdienen. Wat 'm niet enkel met ruime afstand de rijkste man ter wereld, maar potentieel ook de eerste triljonair maakt. Een woord zo van de pot gerukt, dat zelfs mijn autocorrect het weigert te aanvaarden.

Tesla's autonome hivemind

Nu goed, we wijken af. Wat heeft dat met de Gigafactory in Duitsland en met die dominostenen te maken? Wel, hoewel ik het niet kan confirmeren, durf ik geloven dat Elon Musk in zijn hoofd een uitgekiend plan had sinds het begin van Tesla. Domino 1: Tesla laten doorbreken als hét vooraanstaande EV-merk. Domino 2: overal ter wereld fabrieken bouwen. Domino 3: een sh*tload aan auto's bouwen. Domino 4: de full self driving tech (FSD) op élke nieuwe Tesla installeren.

Image
Tesla robots Elon Musk plan Opinie Autofans
Hoewel er een Cybercab "bestaat", kan natuurlijk ook een Model 3, Y, S, X of Cybertruck met FSD dienen

Die vierde domino is vandaag gevallen, want wie halfweg februari een nieuwe Tesla bestelt, zal altijd de FSD-optie van 7.500 euro aangevinkt krijgen. Niet dat Tesla dit standaard zal doorreken aan zijn klanten. Nee, vanaf dan zal je gewoonweg een maandprijs betalen om er gebruik van te mogen maken. Een abonnement als het ware. Waarom Elon dit plots doet? Simpel. Om kans te maken op zijn 862 miljard euro moet hij minstens één miljoen robotaxis op de weg krijgen. Niemand heeft echter gezegd dat dit een apart model moet zijn. Jouw Tesla kan dus in de toekomst wel gewoon deel van Tesla's autonome hivemind worden. Met 8.5 miljoen Tesla's nu al op de weg (toegegeven, niet allemaal met de FSD-software) kan je stellen dat er eigenlijk al genoeg Tesla's rondrijden om te voldoen aan al onze autonome noden.

Bij de miljoenen

Insert de Gigafactories over de gehele wereld. Als er eigenlijk al genoeg Tesla's op de weg zijn om persoonlijke taxi te spelen, waarom heeft het bedrijf dan zoveel fabrieken wereldwijd? Wel, om - weerom - zijn 862 miljard euro in de zak te steken, moet Elon Musk ook op jaarbasis 1 miljoen Tesla-robots bouwen met AI-technologie. Omdat Musk niet van gisteren is (en voelt dat geopolitieke spanningen tarieven in de hand kunnen werken) kan hij dankzij de Gigafactories op elk continent (of belangrijke werelddelen) robots bouwen in fabrieken die een ongelooflijk volume kunnen uitbraken.

Image
Tesla robots Elon Musk plan Opinie Autofans
Momenteel nog auto's, binnenkort robots?

Het zit er dus dik in dat de Gigafactories wereldwijd de komende jaren steeds minder auto's gaan bouwen, maar zullen overschakelen naar het bouwen van robots. Waardoor we een herhaling zullen krijgen van 2009. Toen was Tesla de énige die het bouwen van technisch geavanceerde EV's in grote volumes door had, nu zit de kans er dik in dat Tesla hetzelfde zal doen als robotmerk.

Dat, of de man gaat eindelijk in een actieve vulkaan wonen om de wereld te terroriseren via haaien met lazers op hun hoofd. Met Elon weet je nooit...

Reacties

Ja mss kan volume het redden. Maar momenteel staat optimus flink achter tov zijn betere soortgenoten. Ik sta al klaar om te kopen.

avatar
door Clipson Plextorlittlefield
20/01/2026, 02u36


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Getest: zo makkelijk (of moeilijk) werkt de driftmodus van de Hyundai Ioniq 6 N

Steeds meer fabrikanten integreren het in hun sportieve modellen: een driftmodus. Die zou je als leek in staat moeten stellen om te driften op ‘Fast & Furious’-niveau, alleen: wie durft zoiets te proberen? Wij dus, en wel met een Hyundai Ioniq 6 N onder onze derrière.

avatar
door Joram Van Acker
03/06/2026, 13u05

Opinie: Terwijl VS en China technologische revoluties lanceren, dwingt Europa ons in petieterige "K-cars"

De Europese auto-industrie heeft niet gefaald, de Europese auto-industrie is kapot gemaakt door... Europa zelf.

avatar
door Yves Wouters
19/05/2026, 15u00

Het goede voorbeeld? Zo bestrijden ze de oliecrisis in het buitenland

Laten we eerlijk zijn: het is niet leuk om vandaag de dag naar het tankstation te rijden. Maar wanhoop niet! Terwijl jij je afvraagt of een week “beeld maar geen klank” van je partner opweegt tegen het geld dat je krijgt voor het verkopen van je schoonmoeder, zijn ze in regeringskringen druk aan het debatteren over mogelijke hulpmaatregelen. Al klinken de geluiden uit de Wetstraat wel unisono: op die steun wordt het nog even wachten.

door Mika Tuyaerts
20/04/2026, 15u38

"De Raval is een sportieve GTI, punt.": 5 vragen aan Cupra-directeur Thierry De Vleeschouwer

Cupra heeft met de Raval een nieuweling boven de doopvont gehouden. Tijdens de introductie op Belgische bodem sloegen we een praatje met Thierry De Vleeschouwer, de Belgische Cupra-baas en échte Autofan: "Hoe de Raval rijdt... dit is een échte GTI!"

avatar
door Yves Wouters
17/04/2026, 12u56

Autofans sprak met Jozef Kaban, hoofddesigner bij MG en designer achter Bugatti Veyron

De man die ooit de Bugatti Veyron vorm gaf en mee pende aan de eerste generatie Audi A5 staat sinds 2024 aan het roer van de designafdeling van MG. Autofans sprak met Jozef Kaban over het design van de huidige modellen en de designtoekomst van het Britse merk in Chinese handen.

avatar
door Yves Wouters
27/03/2026, 11u30

Opinie: Ctrl C, Ctrl V... de autosector heeft een kopieerprobleem

Heb je ook het gevoel dat auto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken? Je bent niet alleen. Daar zit een zeer - interessante - reden achter, het is heus geen geldbesparing en Tesla legde misschien wel de basis hiervoor.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2026, 13u46

Opinie: Een moderne sportwagen wordt niet beter met handbak

Dat ligt niet aan de handbak, maar wel aan de sportwagen...

avatar
door Yves Wouters
20/02/2026, 12u00

BYD's luxe-offensief: Yangwang en Denza mikken op de Duitse Premium-Garde

BYD gooit met Yangwang en Denza twee premium merken de ring in tegen Mercedes, BMW en Land Rover—met 1.200 pk-monsters die drijven, draaien en in 2,9 seconden sprinten. Maar halen deze Chinese nieuwkomers ook het afwerkingsniveau en de betrouwbaarheid van de Duitse garde, of koop je vooral indrukwekkende specs met een vraagteken erachter?

avatar
door Sven Huijbrechts
15/02/2026, 11u00

BYD's Heilige Driehoek: Blade Battery, e⁴ Platform en DiSus

BYD pronkt met Blade Battery, e⁴ Platform en DiSus — drie technologieën die tanks laten draaien, auto's laten dansen en nagels door batterijen laten jagen zonder dat die vuur vatten. Maar is het écht revolutionair, of gewoon solide tech verpakt in Chinese schaal?

avatar
door Sven Huijbrechts
12/02/2026, 18u44

Opinie: Citroën heeft nog één kans... en dat is de terugkeer van de C4 Cactus

Denk je Citroën, dan denk je aan... Inderdaad, niets! Waarmee je meteen hét huidige probleem van het Franse merk hebt te pakken. Valt Citroën nog te redden? Laat het ons hopen...

avatar
door Yves Wouters
06/02/2026, 15u00