Rijtest

Eerste test: Opel Grandland & Grandland Electric (2024)

De Opel Grandland steekt in ’t nieuw, en nog geen klein beetje. Zo groeit de SUV aanzienlijk terwijl hij voortaan niet alleen met benzinemotoren en plug-inhybride aandrijflijnen, maar ook in zuiver elektrische vorm verkrijgbaar is. Daarvoor gaat hij spieken bij de Peugeot E-3008 en E-5008… Dus hoe onderscheidt de Opel zich van dat duo?

Het is officieel: Opel heeft zijn deadline gehaald. Het merk wilde tegen eind dit jaar namelijk van elk model een zuiver elektrische versie gaan aanbieden dus volg even mee, van klein naar groot graag. Zo is de Corsa er al even als Corsa Electric en hetzelfde geldt voor de Mokka, die gewoon op hetzelfde platform staat. Tegenwoordig krijgt die laatste gezelschap van de Frontera en ook die is er meteen als EV. Daarnaast kan de Astra eveneens over elektromotoren beschikken, ongeacht of je die als hatchback of als break bestelt… Rest dan enkel nog de grootste der Opel-personenwagens: de Grandland.

17 centimeter gegroeid

En groot mag je die tegenwoordig zeker noemen want in zijn tweede generatie krijgt de Grandland een flinke groeischeut. Zo is hij de volle 17 centimeter langer dan zijn voorganger dus valt dat er een beetje aan te zien? Wel, ja want hoe hard Opels designers ook hun best gedaan hebben om hem “visueel te verlagen” met een dak in contrastkleur en “massa weg te nemen” door zwarte wielkastranden, het eindresultaat oogt als een mastodont van een SUV. Met zijn lengte van 4,65 meter is de Grandland dan ook groter dan de Peugeot 3008 op hetzelfde platform, maar wel iets kleiner dan de 5008.

Image
Test Opel Grandland 2024

Verder spreekt ook deze Grandland vloeiend Opels nieuwe designtaal, maar dan met een nog hippere tongval. De inmiddels bekende ‘Visor’-snuit is bijvoorbeeld terug van de partij maar die is nu helemaal transparant. Het stukje tussen de koplampen is dus even doorzichtig als de koplampen zelf en bestel je de GS-versie, dan lopen de dagrijlichten daarin helemaal door tot aan een verlicht Opel-logo. Achteraan is van dat logo zelfs geen sprake meer want daar wordt het vervangen door een voluitgeschtreven merknaam in de LED-balk. De modelnaam zit dan weer in de achterklep gestampt, wat volgens Opel toch weer wat milieu-impact uitspaart ten opzichte van die verchroomde lettertjes van vroeger.

Tussen 3008 en 5008

Ook vanbinnen gaat de Grandland trouwens helemaal zijn eigen weg, of toch in vergelijking met dat duo van Peugeots die we daarstraks nog vermeldden. Waar die namelijk uitpakten met futuristisch vormgegeven interieurs, houdt de Grandland het op z’n Opels bescheidener… Zo bescheiden zelfs, dat het merk zijn ‘Pure Panel’ buitenwipt. Dat was in pakweg de Astra een doorlopende plaat waarin het bestuurdersdisplay en het infotainmentscherm verwerkt zaten, maar die staan nu gewoon los van elkaar. Dat infotainmentscherm is wel tot 16 inch groot op de topversie, al blijft het bestuurdersdisplay opmerkelijk compact. Dat doet Opel naar eigen zeggen om afleiding te beperken en daarom krijgt de Grandland ook een ‘Pure Mode’ die Saab-gewijs overbodige informatie verduistert wanneer je dat wil.

Image
Test Opel Grandland 2024

Verder laat dat nieuwe infotainmentsysteem zich personaliseren met widgets maar zegt dat je allemaal niks, weet dan dat Opel nog steeds een resem handige sneltoetsen onder het scherm monteert. Die zijn echter wel deels aanraakgevoelig en hetzelfde geldt tegenwoordig voor de knoppen op het stuur. Daartegenover staat wel dat het interieur op alle vlakken beter afgewerkt en zelfs wat steviger aanvoelt dan in de vorige Grandland maar daar blijft het niet bij. Zo is er ook meer plek op de achterbank en groeit de koffer met de volle 96 liter naar 610 liter, ongeacht de aandrijflijn… En jawel: ook daarmee plaatst de Grandland zich precies tussen de Peugeot 3008 en 5008 in.

Keuzestress

Op motorisch vlak vallen we echter iets meer in herhaling, want daar kon je zowel naar een Peugeot staan kijken. Zo krijg je ook hier de keuze uit drie verschillende aandrijfvormen: een mildhybride, een plug-inhybride en een EV. Die eerste combineert een 1.2-liter driecilinder benzinemotor met een elektromotortje, goed voor 136 pk en 230 Nm koppel op de voorwielen. De plug-inhybride haalt dan weer 195 pk en 350 Nm koppel uit een 1.6-benzineblok en een elektromotor terwijl de stroom komt van een 17,8 kWh-accu. Daar moet je tot 87 kilometer elektrisch rijbereik uit halen, al konden we die versie deze keer nog niet testen.

Image
Test Opel Grandland 2024

Over elektrisch rijbereik gesproken: daarnaast is de Grandland er voor het eerst ook als zuiver elektrische SUV. Die komt er op zich weer in drie smaakjes: met een accu van 73 kWh, van 82 kWh of van maar liefst 97 kWh. Die laatste moet wel 700 kilometer kunnen halen, al is er verder nog niet veel over bekend. De 73 kWh- en 82 kWh-versies houden het op respectievelijk 523 en 585 kilometer rijbereik en allebei beschikken ze over een enkele elektromotor op de vooras met 213 pk en 345 Nm koppel. Snelladen kunnen ze dan weer tot 150 kW en hoewel dat bij de twee kleinere accu’s genoeg is om in een half uur naar 80 procent capaciteit te laden, hopen we voor de versie met 97 kWh toch op een iets groter snellaadvermogen.

Autobahn-proof… tot 170 km/u

Dat snellaadvermogen konden we niet testen en over het verbruik gaan we ons deze keer eveneens niet uitspreken. Onze testrit bevatte namelijk flink wat stukken onbegrensde Duitse snelweg waardoor de kWh’s genadeloos uit de accu geslurpt werden. Wat Opel daarmee dan wel wou bewijzen, is dat het dit nieuwe platform een stuk meer Autobahn-proof gemaakt heeft dan pakweg Peugeot… En inderdaad: de Grandland gedroeg zich opmerkelijk stabiel aan hogere snelheden. Daar hoort echter één kanttekening bij want de topsnelheid van de Electric-versie is beperkt tot 170 km/u. Daarmee zitten we in ons Belgenlandje natuurlijk al diep in de rijbewijs-kwijtzone, maar een beetje Duitser verwacht vermoedelijk wel wat meer voor een auto die gebouwd is voor de Autobahn.

Image
Test Opel Grandland 2024

De mildhybride Grandland Hybrid — lekker verwarrend — haalt dan weer wél de 200 en gaat daar zelfs iets over, goed voor een top van 202 km/u. Toch voelt hij zich iets minder thuis aan zo’n tempo want terwijl de Grandland Electric heuse multilink-ophanging krijgt, doet de Hybrid het achteraan met een klassieke torsieas. Met z’n 136 pk’tjes is hij bovendien een stuk minder krachtig en stiekem, héél stiekem is dat maar net genoeg om een auto van dit formaat vlot in beweging te krijgen. Zo doet de mildhybride 10,2 seconden over een 0-naar-100-sprintje ten opzichte van 9 seconden voor de EV’s.

Zuiniger én soepeler

Dat gezegd zijnde is de kans klein dat je als Grandland-koper een bloedsnelle auto verwacht, en dan is die 136 pk vast wel voldoende voor de alledag. Dat trouwens niet alleen want het hybridesysteem maakt hem niet alleen zuiniger maar ook een stuk soepeler dan een 1.2’tje zonder elektro ooit was. In tegenstelling tot de meeste mildhybrides beschikt deze Grandland namelijk over een elektromotor die in de versnellingsbak gemonteerd zit, en dus de wielen kan aandrijven. Verwacht er niet te veel van met ocharme 20 pk aan elektrisch vermogen maar dat is genoeg om in de stad zuiver elektrisch te manoeuvreren, én de schakelmomenten van de automatische zesversnellingsbak naadloos op te vullen.

Image
Test Opel Grandland 2024

Bovendien is zo’n Grandland Hybrid ook de goedkoopste van het gamma, al ligt de tijd nu wel achter ons waarin we zo’n Grandland “goedkoop” kunnen noemen. In zijn basisvorm betaal je er namelijk 36.200 euro voor, al krijg je dan wel een Edition-versie die meteen flink wat uitrusting bevat. De plug-inhybride kost je vervolgens 43.950 euro en de zuiver elektrische Grandland Electric begint aan 46.650 euro. Voor dat geld krijg je een 73 kWh-accu en voor de versie met 82 kWh betaal je minstens 50.950 euro, al steekt die dan wel in het stoerdere GS-uitrustingsniveau. Ook die prijzen bevinden zich stuk voor stuk mooi tussen die van een Peugeot (E-)3008 en (E-)5008.

Conclusie

Deze Opel Grandland mag dus wel zijn basis delen met een paar Peugeots, maar toch heeft hij duidelijk zijn eigen plekje. Zo zit hij niet alleen qua formaat en qua prijs tussen de twee in maar beschikt hij ook over een compleet ander design én een compleet ander interieur. Dat pakt uit met een iets conventionelere lay-out waardoor je misschien wat minder tierlantijntjes, maar wel wat meer knoppen krijgt. Combineer dat met een resem moderne aandrijflijnen en ongeacht of je een Grandland Hybrid of een Grandland Electric koopt, haal je een competente SUV in huis.

 

 

Specificaties

MotorElektromotor
Vermogen213 pk
Koppel345 Nm
OverbrengingAutomaat (vaste verhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht2 132 kg
Topsnelheid170 km/u
Prijs basismodel€ 46 650
0 tot 100 km/u9.00 sec
Min. kofferinhoud610 L
Max. kofferinhoud1 950 L
Rijtaks0

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen