Opel heeft zijn Mokka vernieuwd en dat zeggen we er toch maar even bij. Zo herken je hem binnenin misschien wel aan een ander stuurtje, grotere schermen en nieuw infotainment maar van buitenaf blijven de aanpassingen bijna onzichtbaar. De reden daarvoor is simpel: de Mokka heeft het gewoonweg niet nodig.
De Opel Mokka gaat intussen mee sinds 2020 maar eerlijk is eerlijk: dat zou je er niet aan zeggen. Zo was de compacte crossover vier jaar geleden de eerste om uit te pakken met Opels nieuwe ‘Vizor’-snuit die de koplampen verstopte in een doorlopend, glanzend zwart paneel. Sindsdien kreeg het ene na het andere model dit designfoefje mee middels een facelift, dus wat moet Opel dan doen bij de facelift van die Mokka?
Nieuwe logo’s, meer AI
Niets dus, of toch bijna. De Mokka zag er namelijk nog zo bij de tijd uit dat de Duitsers het houden bij een aantal uiterst subtiele aanpassingen. Zo steken de ‘Blitz’-logo’s stiekem in het nieuw terwijl de onderste beentjes van de LED-dagrijlichten nu onderbroken worden door streepjes. Verder naar onder verdwijnen de mistlichten dan weer — want hoe 2020 is dat? — terwijl het stukje grille daarboven wat smaller wordt. Helemaal onderaan de bumper steekt de stootplaat dan weer in carrosseriekleur en hetzelfde geldt achteraan, waar de verschillen zo mogelijk nog moeilijker te spotten zijn.
Binnenin is er echter wat meer nieuws te melden, te beginnen met het stuurwiel. Dat is helemaal nieuw en de Mokka leent het van de pas onthulde Frontera en Grandland. Daarachter krijg je tegenwoordig standaard een 10- in plaats van een 7-inch digitaal instrumentarium mee en ook het infotainmentscherm groeit van 7 naar 10 duim in de basisversie. Achter die schermen schuilt trouwens nieuwe software waarvan de spraakassistent gebruik maakt van ChatGPT om je tussentaaltje wat beter te kunnen begrijpen. Ook de navigatie krijgt tegenwoordig AI geïntegreerd, waardoor je Mokka je bestemmingen en routes gaat voorstellen op basis van je gewoontes.
Ruim 400 kilometer elektrisch
Onderhuids blijft alles dan weer bij het oude dus de compacte crossover is er nog steeds met de keuze uit drie aandrijflijnen. Zo begint het aanbod met een 1.2-liter driecilinder benzinemotortje met 100 pk, gevolgd door een hybride aandrijflijn op basis van datzelfde blok. Daaruit haal je 136 pk terwijl een elektromotor van 28 pk en een compacte accu moeten zorgen voor een sporadisch kilometertje zonder verbruik of uitstoot. Het kan echte nog elektrischer dan dat want ook de Mokka Electric is er nog steeds. Die combineert een 156 pk sterke elektromotor met een accu van 54 kWh, goed voor tot 403 kilometer rijbereik.
Opel kleeft meteen ook al prijskaartjes op die vernieuwde versies. Zo haal je een Mokka op benzine in huis vanaf 25.800 euro en een hybride vanaf 29.400 euro. De Mokka Electric blijft de duurste: die kost je minstens 36.490 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen