Autonieuws: Concept cars

Nieuwe Lexus LFA Concept doet het zonder huilende benzinemotor (2025)

Het is zover: Lexus heeft een nieuwe LFA! De iconische supercar krijgt een vervolg op basis van de Toyota GR GT, al gaat het hier voorlopig wel om een conceptcar. Op één belangrijk vlak onderscheidt die conceptcar zich echter van zijn Toyota-neef: hij doet het zonder de 4.0-liter biturbo-V8.

Toyota geeft autoliefhebbers vandaag spek naar hun bek, en nog geen klein beetje. De autofabrikant trok pas namelijk het doek van de nieuwe GR GT en dat is, we hebben er geen andere woorden voor, een supercar met een lekker ouderwetse V8. Over die Toyota GR GT kon je alles echter al lezen in dit artikel want die blijft niet alleen.

Gladde coupé met steer-by-wire?

Lexus stelt tegelijkertijd zijn eigen alternatief voor en dat alternatief luistert naar een klinkende naam. Maak dus kennis met de nieuwe Lexus LFA, al hoort daar voor de volledigheid wel nog het woordje ‘Concept’ achter. Voorlopig gaat het dus om een conceptcar maar Lexus steekt niet onder stoelen of banken dat we op een productieversie mogen rekenen. De kans is ook groot dat die trouw blijft aan het design dat we hier zien dus reken op een aalgladde GT met knotsgekke LED-koplampen en een doorlopende balk achteraan.

Image
Lexus LFA Concept 2025

Het interieur ziet er zo mogelijk nog futuristischer uit, zelfs al zijn de beelden zo duister dat we eigenlijk niet heel veel zien. Wat wel opvalt, is dat de nieuwe LFA een soort flap tussen bestuurder en bijrijder krijgt die de cockpit als het ware insluit — net als de vorige LFA en natuurlijk de LC. Die cockpit wordt gedomineerd door een soort race-stuur dat vermoedelijk steer-by-wire-technologie krijgt aangezien Lexus zegt dat je de handen nooit moet verplaatsen om te manoeuvreren. Die technologie kennen de Japanners trouwens al want ook de RZ heeft optioneel zo’n stuur.

Geen V10, ook geen V8

Deze LFA Concept deelt trouwens nog iets met die RZ: hij is volledig elektrisch. Zo steekt Lexus niet weg dat dit studiemodel zijn aluminium platform deelt met de Toyota GR GT maar de aandrijflijn wordt eruit gegooid, compleet met diens biturbo-V8. Wat voor elektro we daar precies voor in de plek krijgen, verklapt Lexus nog niet want over motoren of batterijen wordt met geen woord gerept. We mogen alleen weten dat de LFA dezelfde ideale zitpositie als de GR GT krijgt en ondanks zijn elektrische aandrijflijn toch de nadruk legt op lichtheid.

Image
Lexus LFA Concept 2025

Hoe dan ook heeft deze LFA grote schoenen te vullen want zijn voorganger is wereldberoemd onder autofans. Dat was hij niet in het minst om zijn geluid want met een hoogtoerige V10 op zak was de LFA misschien wel één van de makkelijkst te herkennen auto’s puur op het gehoor. Hoe Lexus daarvoor gaat compenseren met een volledig elektrische aandrijflijn, leren we hopelijk in aanloop naar een productieversie van deze LFA Concept. Wanneer die op de markt moet komen, is nog niet bekend.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen