Wat is er nieuw?
Het modellengamma van de Lexus RZ werd grondig herschikt: de 300e FWD (204 pk) en 450e AWD (313 pk) verdwijnen en maken plaats voor de 350e FWD met 224 pk en de 500e AWD met 380 pk. Als nieuwkomer aan de top is er dan weer de sportieve 550e F Sport, goed voor 408 pk en een afwijkende, sportievere styling, met onder meer een opvallende achterspoiler, aangepast bumperwerk en 20-duims aerovelgen.

Daarnaast nam de accucapaciteit, net als bij broertje Toyota bZ4X, bij alle uitvoeringen toe. In het geval van de Lexus RZ betekent dat een flinke sprong van 71,4 naar 77 kWh. Die grotere accu, in combinatie met een efficiëntere aandrijftechniek, zorgt bovendien voor een grotere actieradius. Zo komt de basisversie (FWD) nu 568 km ver, tegenover 480 km voor de facelift. Iets wat we aan den lijven mochten ondervinden tijdens onze testrit in het heuvelachtige Faro, waar de Japanner uitpakte met een puik praktijkverbruik van 17 kWh/100km. En ook aan de laadpaal toont de RZ zich een stuk efficiënter. Dankzij de nieuwe boordlader "tank" je aan een vermogen van 22 kW aan een AC-lader (voorheen 11 kW), terwijl DC-snelladen gaat aan 150 kW, een piekbelasting die de RZ bovendien langer kan volhouden door een verbeterd koelsysteem.
F Sport met M-modus
Onze aandacht werd uiteraard getrokken door de 550e F Sport, het nieuwe vlaggenschip van de RZ-serie, die we tijdens de perspresenatie aan de tand mochten voelen. Hij beschikt over twee elektromotoren van elk 227 pk, samen goed voor een piekvermogen van 408 pk. De sprint naar 100 km/h gaat in 4,4 seconden. Snel dus, maar in EV-tijden niet per se indrukwekkend. Al haalt de RZ wel een trucje boven om sneller aan te voelen dan hij is.

De tweede grootste gimmick van de RZ - inderdaad, we houden nog een troef achter de hand - is immers de "Interactive Manual Drive". Deze activeer je via een druk op de M-knop (best verwarrend voor BMW-rijders), waarna je een virtuele versnellingsbak tot je beschikking hebt. Schakelen doe je met de flippers achter het stuur, waarbij de software het gedrag van een benzinemotor in combinatie met een achttraps verrassend overtuigend simuleert. Duizelingwekkend rap voelt de F Sport wel nooit, al is dat misschien eerder te wijten aan de op comfort gerichte koppelcurve. Bovendien zijn de flippers achter het stuur aan de kleine kant, maar dat heeft wel een heel uitzonderlijke reden.
Deze yoke is geen joke
En daarmee zijn we bij het tweede stukje speelgoed in de RZ beland. Deze RZ 550e F Sport krijgt namelijk standaard steer-by-wire technologie aan boord. Er zit met andere woorden geen fysieke verbinding meer tussen het stuur en de voorste wielen. Sturen wordt helemaal softwarematig geregeld. Om dat extra in de verf te zetten, beschikt deze RZ over een yokestuur, in de volksmond beter bekend als het pilotenstuur. Een knap staaltje technologie, want onze gezonde dosis yoke-sceptisisme verdween al na enkele minuten sturen als sneeuw voor de zon. Lexus heeft duidelijk veel geleerd van het vele testwerk, want sturen met het pilotenstuur komt heel natuurlijk over.

Je gaat het zelf moeten ervaren om te geloven, maar we zijn er van overtuigd dat niemand een probleem gaat hebben met de steer-by-wire noch het yokestuur. Het is best een vooruitstrevende technologie, al kan je jezelf afvragen wat het nut in om deze te introduceren in de RZ. Als volledig autonoom rijden ooit een ding wordt, dan is steer-by-wire uiteraard een logische stap en op termijn zal het wel wat gewichten en dus kosten besparen voor het merk.
Wat extra saus, alsjeblieft!
Al is de vraag natuurlijk hoeveel "piloten" een RZ zullen besturen. In België kiest het merendeel van de RZ-rijders immers voor de 350e, die standaard gewoon met een rond stuurwiel wordt aangeboden. Ook dat model konden we trouwens testen en we durven zonder verpinken zeggen dat die Japanse EV aanvoelt als een echte Lexus. Dat vertaalt zich vooral in een comfortabel en voorspelbaar weggedrag en een fluisterstille cabine.

Binnenin zien we dan weer de mooie materialen die we van de Japanners kennen, met nog voldoende fysieke knoppen (waarvoor dank, Lexus!). Ook het centrale infotainmentsysteem is best oké, al is het jammer dat het scherm voor je neus wel heel hard op dat van Toyota lijkt. Dat hadden ze toch een premium sausje mogen geven.
Conclusie
Met zijn facelift krijgt de Lexus RZ eindelijk het rijbereik dat hij verdiende. Bovendien weten de Japanners heel wat nieuwe technologie aan boord van hun elektrische SUV te hijsen. Avant-gardistisch voor de ene, onnodige gimmicks voor de ander, maar wij zijn vooral blij dat Lexus resoluut kiest voor een eigen smoel en stijl, waarmee hij zich afzet tegen concurrenten als de Audi Q6 e-Tron, DS N°8 of de BMW iX3 die binnenkort gelanceerd wordt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen