Voor elke succesvolle elektrische SUV, zijn er modellen die wat in de vergeethoek zijn beland. Dat is niet anders bij de Toyota bZ4X die zijn start in 2022 wat mistte en bijkomstig te kampen had met eerder matige EV-prestaties. Enkele van die fouten wil Toyota nu recht zetten.
Hamerhaai op de snuit
Visueel laat Toyota de opgefriste bZ4X alvast meer in tred lopen met de huidige line-up van het merk. Daardoor maakt de originele voorkant plaats voor Toyota's hamerhaaisnuit. Buiten dat de bZ4X daardoor een meer futuristisch voorkomen krijgt, zorgt de snuit ook voor een betere stroomlijn - en dat is uiteraard goed voor de range.

Binnenin gaat Toyota met de grove borstel over de middentunnel. Voordien was dat een gigantische plaat van blinkende zwarte plastic die naadloos overliep richting het centrale infotainmentscherm. Imposant, maar minder praktisch in de omgang. Daardoor staat het 14-duims infotainmentscherm tegenwoordig vrij en laat de middenconsole het toe om twee smartphones draadloos op te laden. Ook de blinkende plastic wordt ingeruild voor een matte afwerking (gelukkig).
Grotere batterij
Nu goed, eigenlijk wil je vooral weten wat de technische updates zijn onder de kap van de bZ4X. Bij zijn lancering waren we namelijk eerder matig enthousiast. Zuinig was de bZ4X niet en moest je eenmaal gaan laden, dan leek je wel naar drogende verf te staren. Zonde, want in de basis had/heeft de bZ4X zeker zijn kwaliteiten.

Bij Toyota beseften ze dat maar ook al te goed, waardoor ze de voorbije jaren naarstig hebben gewerkt aan deze update. Laten we beginnen bij de accu-afdeling: voortaan kan je de bZ4X krijgen met een accu van 57.7 kWh of 73.1 kWh. Let wel dat het hier over bruto-cijfers gaat. Het pre-facelift model had bijvoorbeeld een accu van 71.4 kWh waarvan amper 64 kWh over bleef. Nu goed, door nieuwe elektromotoren zou de grote batterij met voorwielaandrijving het toch een stuk verder moeten schoppen. Tot 573 km volgens Toyota (+57km), al moet dat nog bevestigd worden in de WLTP-cyclus.
Sneller laden... maar
De elektromotoren onder de bZ4X - door Toyota stoer de eAxles genaamd - maken nu gebruik van siliciumcarbide halfgeleiders. Daardoor is een hoger vermogen mogelijk. Zo wordt de accu van 57.7 kWh gekoppeld aan een elektromotor van 167 pk op de vooras, terwijl de 73.1 kWh-accu een elektromotor van 224 pk op de vooras krijgt. Voordien kreeg die "Long Range" een elektromotor van 204 pk. Tenslotte is er ook nog een versie met twee elektromotoren die een stevige 343 pk krijgt, voordien was dat 218 pk.

Ook qua laden voorziet Toyota een update. In het geval van DC-laden gaat het vooral over softwarematige aanpassingen, want de maximale laadsnelheid blijft 150 kW DC. De boordlader krijgt wel een technisch update, want die kan naast de standaard 11 kW AC opgewaardeerd worden naar 22 kW AC. Na de zomer lanceert Toyota de opgefriste bZ4X in ons Belgenland.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen