Rijtest

Audi Q6 e-tron Quattro getest - Heb je de vierwielaandrijving nodig? (2024)

Zeg je Audi, dan zeg je bijna onlosmakelijk Quattro. Is het echter de moeite om de nagelnieuwe Q6 e-tron uit te rusten met twee elektromotoren? Want zonder twijfel hebben die een impact op de range. Autofans zocht het uit!

Pros

  • Hypermodern platform
  • Geluidscomfort
  • Hoog laadvermogen

Cons

  • Rommelig design
  • Banale afwerking interieur
  • Meerwaarde Quattro voor België?

Wat is dit?

Audi's derde elektro-SUV die - zoals zijn naam pretendeert - mooi tussen Q4 e-tron en Q8 e-tron valt. Daarenboven is dit de versie met de Quattro-vierwielaandrijving. Hoewel hij dezelfde megalomane accu van 94.9 kWh (netto) aan boord heeft als de Q6 Performance, betaal je wel vlot 7.000 euro meer voor die vierwielaandrijving.

"Performance"? "Quattro"? Leg uit!

Ben je even vreemd gegaan met een andere Duitser, dan is de kans groot dat je totaal niet meer weet hoe Audi zijn motorisaties benoemt. Eerlijk? We verdenken ook Audi er van het niet meer te weten. Want na alle ambigue 35 TDI's en 55 TFSI's is er weerom een nieuwe nomenclatuur ontstaan. Ook de Q6 is daar het "slachtoffer" van. Volg even mee: Audi noemt de instap Q6 de Q6 e-tron. Die krijgt een elektromotor van 292 pk op de achteras en een accu van 75.8 kWh netto.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Een trapje hoger staat de Q6 e-tron Performance. Dat is niet het sportmodel (daarvoor heeft Audi de SQ6), wel een soort van Q6 "Long Range" met een 326 pk sterke motor op de achteras en een grotere accu van 94,9 kWh netto. Tenslotte is er ook nog de Q6 e-tron Quattro die de accu van de Performance over neemt maar beschikt over twee elektromotoren (een op elke as) om zo 387 pk los te laten over de vier wielen. Capiche?

Oké, duidelijk! Wat moeten we nog weten over de Q6 e-tron?

Zonder twijfel wat er onder de carrosserie zit. Want dit is een elektrische Audi van een nieuwe generatie. Met dank aan het PPE (Premium Platform Electric) dat samen werd ontwikkeld met Porsche. Jep, eigenlijk is deze Q6 e-tron een Porsche Macan electric met vier ringen op de snuit - al mogen we dat van Audi niet zo maar zeggen. we begrijpen ook waarom, want deze Q6 e-tron bewandelt een meer comfortabel pad.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Nu goed, terug naar PPE. Buiten dat het riante accu's toelaat zoals onder deze Q6 e-tron, krijgt ook het laden een serieuze boost. Om je een idee te geven: de grotere Q8 e-tron nam genoegen met maximaal 168 kW DC aan laadvermogen, terwijl deze Q6 e-tron een piek laadvermogen heeft van 270 kW DC als Quattro. Zelfs de instapversie doet het met 225 kW DC. Dat zijn cijfers waarmee Audi plots vooraan in de klas zit.

Dat is goed nieuws! Maar rijdt deze Q6 e-tron een beetje?

Zeker! Meer nog, dit is eigenlijk hoe de Q8 e-tron vanaf het begin had moeten rijden. Als een imposante Duitser met een focus op comfort. Audi voorzag ons testexemplaar van isolerend glas voor de zijruiten - een optie van amper 180 euro - maar eerlijk? Iets zegt ons dat je dat niet eens nodig hebt. De manier hoe deze Q6 het geluid van wind, banden en omgeving weet te dempen is van een hoog niveau.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Omschreven we vorig jaar nog de opgefriste Q8 e-tron als de "grote vriendelijke(re) reus", dan moeten we deze Q6 e-tron wel omschrijven als de "kleine vriendelijke reus". Door zijn lengte van nét geen 4,8 meter kan je de Q6 bezwaarlijk een kleintje noemen, maar hij valt zo veel aangenamer te plaatsen in het verkeer. Enkel bij snelle koerswisselingen valt hij wat door de mand, maar dat zijn de wetten van de fysica die dan opspelen. 2.4 ton laat zich niet op een dubbeltje van richting veranderen, ook al zit ruwweg 590 kg daarvan onderaan verstopt als batterij.

Eerder comfortabel dan sportief dus? Goed! En het interieur?

Hier zijn de meningen op de redactie eerder verdeeld. Audi was ooit heer en meester als het aankwam op interieurs, maar hoewel ze die vlag nog steeds met trots mogen dragen, beginnen er zich wel scheuren te vertonen. De Duitsers springen mee op de kar van schermenpraal (met tot 3 schermen op het dashboard) maar vergeten daarbij dat ook Dacia 20 schermen in een interieur kan pleuren.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Nee, waar Audi het verschil moet maken met Dacia is op vlak van gebruikte materialen. We moeten echter grif toegeven dat de Q6 e-tron maar harde plastics aan boord heeft dan we van een Audi zouden willen. Al zeker voor eentje met een startprijs boven de 60.000 euro. Puur op vlak van zitcomfort hebben we geen slecht woord over deze Q6 e-tron en ook de koffer van 526 liter is meer dan praktisch.

Terug naar de essentie van deze test: heb je Quattro nodig?

Hoewel we hiermee tegen de schenen van Audi's historie stampen: neen. Het is te zeggen, in ons Belgenland voegt de Quattro-aandrijving weinig toe aan het geheel. Toch zeker als je gaat vergelijken met de Q6 e-tron Performance. Oké, wat zijn de voordelen?: Niet veel meer vermogen (326 pk vs 387 pk) maar wel fors meer koppel (485 Nm vs 855 Nm), daardoor een snellere sprinttijd (van amper 0,7 seconden) en een hoger sleepvermogen van 2.4 ton (in tegenstelling tot 2 ton). Of anders gezegd: de Q6 e-tron Quattro kán nuttig zijn, als je wekelijks met de paardentrailer op pad moet.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Wel opmerkelijk is het verschil in efficiëntie tussen Performance en Quattro. In die zin dat er eigenlijk amper een verschil valt te meten. Ook met de Q6 e-tron Quattro kregen we het verbruik onder de 20 kWh/100 km, waardoor je hoogstwaarschijnlijk amper enkele km's range toe moet geven op die van de Q6 e-tron Performance. Dat merk je ook aan de WLTP-cijfers: 641 km range vs 625 km range. Weet wel dat je met ons testverbruik van 19,5 kWh/100 km eerder aan 486 km range zit. Dat is in lijn met de concurrentie, maar een heel 'end af van de WLTP-cijfers.

Dus wél een Q6, maar geen Quattro?

Als je het warm krijgt op rare plaatsen van een SUV, dan is dat inderdaad de conclusie. Want ga je gewoon voor de Q6 e-tron Performance, dan bespaar je zo maar even 7.000 euro uit die je stuk kan slaan op bijvoorbeeld het pack "Business Plus" of neem simpelweg een hogere uitrusting.

Image
Audi Q6 e-tron Quattro test review belgie autofans

Noteer trouwens dat je toch best wat budget voorziet voor opties. Dat snelladen aan 270 KW DC bijvoorbeeld? Dat is een optie van 960 euro. Zelfs een wegrijdhulp op een heuvel kost je bij Audi 99,99 euro. Ons testexemplaar met een basisprijs van 77.899,99 euro droeg na opties een stickerprijs van 100.649 euro. Fjieuw.

Besluit

De Q8 e-tron mag dan wel op pensioen zijn, deze Q6 e-tron neemt met trots, kunde en technische voorsprong zijn plaats in. Dit is misschien wel de béste SUV die Audi op dit moment maakt. Laat de Quattro op het schap liggen, ga voor de Performance en bespaar je een hoop geld om stuk te slaan op de optielijst. Of... bestel een Audi A6 Avant e-tron.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen