De Opel Corsa kreeg zonet een facelift maar voor zijn elektrische versie bleef het niet bij een nieuwe bril. Zo gingen vooral zijn extra vermogen en groter rijbereik met onze aandacht lopen, naast het feit dat Opels kleinste EV nu onder een andere naam door het leven gaat. Vergeet dus de Opel Corsa-e; dit is de Opel Corsa Electric.
Vijf jaar geleden begon de Opel Corsa aan een nieuw hoofdstuk, en dat hoofdstuk was elektrisch. Met de Corsa-e ging Opels B-segmenter toen namelijk voor het eerst aan de stekker, waarvoor hij gretig gebruik mocht maken van het E-CMP-platform van kersverse moederkloek Stellantis. Dat dit platform er echter al flink wat dienstjaren op zitten heeft, wil niet zeggen dat het niet meer bij de tijd is — wel integendeel: Opels zustermerken lanceren er ook nu nog gloednieuwe modellen op. Middels een paar kleine ingrepen kan ook de elektrische Corsa dus weer helemaal modern worden.
Zelfde knoppen, meer scherm
Die ingrepen beperken zich trouwens niet tot het onderhuidse want ook van buitenaf zal je een oude ‘Corsa-e’ niet snel verwarren met deze ‘Corsa Electric’ — zoals we die tegenwoordig moeten noemen. Opel heeft hem bij de facelift namelijk getrakteerd op zijn inmiddels typische ‘Vizor’-front, die dus bestaat uit een zwarte kunststofplaat die de complete breedte van de neus inneemt… Of tenminste bij zijn andere modellen. In het geval van de Corsa gaat het vooral om de illusie van een ‘Vizor’ waarbij een nieuw setje koplampen toenadering zoekt tot de grille, zonder dat de rest van het plaatwerk moet wijken. Best budgetbewust aangepakt dus, en het resultaat mag er evengoed zijn.
Verder blijven de looks van de Corsa op zijn zachtst gezegd herkenbaar en dat geldt ook voor het interieur. Reken dus op hetzelfde stuurtje en hetzelfde dashboard als voorheen, al krijgen topversies nu wel een aanraakscherm van 10 inch met daarachter een nieuw infotainmentsysteem. Dat laat frivoliteiten zoals over-the-airupdates en draadloze smartphoneconnectiviteit toe, maar de sporadisch nogal goedkope afwerking van het interieur blijft dus wel onveranderd. Anderzijds is dat ook precies wat er gebeurt met bijvoorbeeld de fysieke draaiknopjes voor de klimaatregeling dus jawel: zelfs onderweg valt er nog wat te bedienen in deze Opel!
Krachtiger én zuiniger
Nu we het toch over de bediening hebben: in de middenconsole moet de uit de kluiten gewassen pook wijken voor het petieterige tuimelschakelaartje dat wel al kennen uit pakweg de Peugeots E-308 en E-2008. Daar deelt deze Corsa Electric dan ook zijn aandrijflijn mee, of toch grotendeels. Zo is er nog steeds een instapmodel met de oude 136 pk sterke elektromotor maar daarboven krijg je tegenwoordig een exemplaar mee met 156 pk en 260 Nm koppel op de voorwieltjes. Daarmee snelt de nieuwkomer naar de 100 km/u in 8,1 seconden, wat hem 0,6 tellen sneller maakt dan de versie met 136 pk… Maar dat is nog niet zijn belangrijkste voordeel.
Zo noemt Opel deze sterkere versie vol trots ‘Long Range’ en dat ligt niet zozeer aan het feit dat die naast een andere elektromotor ook een ander accupakket meekrijgt. Dat accupakket is namelijk maar 1 kWh groter dan voorheen maar het is vooral de motor die het rijbereik een boost geeft. Het 156 pk sterke exemplaar springt wat efficiënter om met zijn stroom, waardoor de Corsa Electric maar liefst 402 WLTP-kilometers uit een accuutje van ocharme 51 kWh moet halen. Dankzij die beperkte inhoud heb je aan een snellaadvermogen van 100 kW ook nog eens genoeg om het boeltje binnen het half uur van 20 naar 80 procent laadtoestand te pompen.
402 kilometer uit 51 kWh?
Een dikke 400 kilometer uit een accu van 51 kWh is natuurlijk een flinke belofte, dus houdt de Corsa Electric zich daar ook aan? Wel, nee maar het scheelt stiekem niet zoveel als je zou denken. Zo haalden wij een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km waardoor de boordcomputer bij een volle accu een realistisch rijbereik van zo’n 330 kilometer aangaf. Weet dan echter wel dat daar flink wat snelwegkilometers tussen zaten en daar verbruikt de Corsa Electric — net als elke EV — beduidend meer dan op binnenwegen. Staan er dus vooral klassieke steenwegen op je dagelijkse menu, dan mag je op een nog lager verbruik en dus een nog groter rijbereik rekenen.
In dat geval staat je trouwens ook lekker laagdrempelig rijplezier te wachten want met 156 pk op de vooras, is de Corsa een best vinnig autootje. Hij blijft namelijk te allen tijde stabiel zoals het een Autobahngeprüfte Duitser — met een topsnelheid van 150 km/u dan wel — betaamt. Daar staat dan wel tegenover dat zijn ophanging niet de meest vergevingsgezinde op de markt is, al valt er best mee te leven. Dat laatste geldt ook voor zijn ruimte: voorin zit je als volwassene goed, achterin een beetje minder goed en de koffer is met zijn 267 liter één van de krappere in het huidige B-segment. Kies je bijvoorbeeld een Corsa op benzine, dan groeit de bagageruimte meteen al naar 302 liter.
Duits geprijsd
Dat is natuurlijk niet de enige toegeving die je moet doen in de overgang van verbranding naar elektro want jawel: hier zijn we met de prijzen. Een basis-Corsaatje kost je namelijk 20.900 euro maar moet het een Corsa Electric zijn, dan kijk je aan tegen minstens 36.700 euro… En dan heb je nog niet de EV die je wil want voor dat geld krijg je de Corsa Electric mee met z’n oude aandrijflijn, dus de elektromotor met 136 pk en de accu met 50 kWh. Wil je in de plaats daarvan de nieuwe motor met 156 pk en de 51 kWh-accu zoals wij hem hier getest hebben, dan kost zo'n Corsa Electric ‘Long Range’ je minstens 38.850 euro. Da’s dus flink wat geld voor een kleine auto en dat zeggen niet alleen wij, maar ook Opel-moederkloek Stellantis zelf.
Concerngenoot Fiat biedt bijvoorbeeld een gloednieuwe 600e aan voor minder dan de prijs van die verouderde basis-Corsa Electric en die biedt meer ruimte en modernere technologie. Dat laatste wordt wel goed gemaakt door voor deze nieuwe ‘Long Range’-versie te kiezen maar dan wordt die zelfs al duurder dan een Jeep Avenger, die eveneens meer plek biedt op basis van dezelfde bouwstenen. Het moet gezegd dat de Corsa Electric als ‘Long Range’ wel steeds standaard in het GS-uitrustingsniveau steekt maar voor een warmtepomp of smartphoneconnectiviteit moet je nog steeds bijbetalen. Kortom: Stellantis of niet, Opel blijft een Duits merk.
Conclusie
De Opel Corsa-e is dood, leve de Opel Corsa Electric… Of toch indien je hem als ‘Long Range’ bestelt. In zijn basisvorm behoudt bij namelijk zijn oude aandrijflijn waardoor je wat moet bijleggen om te mogen genieten van de efficiëntere motor en de grotere accu. Die zijn de investering echter wel waard, al is het maar omdat de Corsa Electric in geen enkele vorm echt een goedkope EV is. Als je er dus toch eentje koopt, dan kan je beter meteen de juiste kopen.
Specificaties
Vermogen | 156 pk |
---|---|
Overbrenging | Automaat (vaste verhouding) |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 469 kg |
Topsnelheid | 150 km/u |
Prijs testwagen | € 38 850 |
Prijs basismodel | € 36 700 |
0 tot 100 km/u | 8.10 sec |
Min. kofferinhoud | 267 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen