Autonieuws: Cijfers

Europese verkoop van bestelwagens piekt, maar elektrisch aandeel tuimelt naar beneden

ACEA, de Europese vereniging van automerken, heeft de Europese verkoopcijfers van de bedrijfswagens vrijgegeven over de eerste 9 maanden van dit jaar. Daarin zit zowel goed als slecht nieuws.

In het persbericht laten we even bussen en vrachtwagens voor wat ze zijn en we focussen ons op de bestelwagens. Het goede nieuws hier is de opmerkelijke groei van het segment; over de eerste 9 maanden werden liefst 1.170.310 bestelwagens ingeschreven, een stijging van zo maar even 8,5%.

Diesel of (zelfs) benzine

De markt van bestelwagens zit wel degelijk in de lift. Waar ACEA in september nog een terugval rapporteerde van de personenwagenverkoop (-6,1%), kunnen de bestelwagens uitpakken met een significante stijging in de verkoop. Dat is goed nieuws voor de constructeurs, want het is een publiek geheim dat het merendeel van de merken een pak meer kunnen verdienen op een LCV dan op een personenwagen. Die extra marge wordt natuurlijk vaak meteen weer ingezet in R&D middelen, want de transitie naar elektrische LCV-mobiliteit is hier lang nog niet op het niveau van de personenwagens. 

Image
Renault Master

De elektrische bestelwagen slaagt er momenteel nog niet in om de grote fleets te overtuigen. Er werden in Europa maar liefst 12,8% minder LCV’s op stroom ingeschreven dit jaar, waardoor het marktaandeel van de e-LCV van 7,1% in 2023, naar een trieste 5,7% in 2024 tuimelt. Diesel  blijft hier veruit de meest populaire aandrijfvorm, en zelfs de benzineversies doen het steeds beter (+7,5%).

Fiscale ondersteuning nodig

Waar wringt dan het schoentje? Hoewel een bestelwagen door zijn vorm (grote, vlakke laadvloer) uiterst geschikt is om een grote batterij te herbergen, slagen de meeste constructeurs er nog niet in om een rijbereik van meer dan 500 km te garanderen. En natuurlijk is in de realiteit een autonomie van 300 km per dag vaak voldoende, maar waarom zou je als aankoper een aanzienlijke meerprijs tot wel +45% betalen zonder uitgesproken voordelen (los van de ecologische voetafdruk natuurlijk)? En dan hebben we het nog niet gehad over de investering in laadinfrastructuur die je als bedrijf moet maken. Neen, zonder duidelijke fiscale stimuli, zien we het tij voor de elektrische bestelwagen nog niet meteen keren.

Image
LCV cijfers

Reacties

Waarom zou ik een kleine bestelwagen op elektriciteit kopen... fiscaal net hetzelfde, veel duurder, en heel beperkte range. Een grote bestelwagen koop je om veel te vervoeren maar dan zie je ook nog eens het laadvermogen dalen...

avatar
door David Derdaele
29/10/2024, 15u21


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen