Rijtest

Met de elektrische Maserati GranTurismo Folgore op roadtrip (2024)

Maserati wedt momenteel op twee paarden. Enerzijds blijft het rijke klanten bedienen met exclusieve sportwagens op benzine, anderzijds wil het diezelfde klanten in elektrisch auto's krijgen. Daardoor is ook de GranTurismo tegenwoordig met stekker te verkrijgen. Is die GranTurismo Folgore EV een échte "GranTourer"? We zochten het uit met een roadtrip...

De rijken der aarde hebben nog nooit zoveel keuze gehad als vandaag als ze onnoemelijk veel geld willen stuk slaan op automobiel goed. Bugatti, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari, Pagani, Koenigsegg,... stuk voor stuk willen ze de 1% verleiden. Zelfs als je jezelf een groen imago wil aanmeten kan je terecht bij Porsche of Rimac en nu ook... Maserati.

Van blauw naar groen

Amper een paar jaar geleden was het Italiaanse Maserati op sterven na dood. Met een line-up van verouderde modellen en een compleet opgedroogde bankrekening. Dat was echter voor moedergroep Stellantis werd gevormd en diezelfde groep meteen besloot het merk de nodige ademruimte te geven. Maserati moest hét premium merk worden van het gezien dat onder andere ook bestaat uit Jeep, Citroën en Opel. Met een kleine clausule... want Maserati moest elektrisch worden.

 

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

Geen paniek, momenteel vind je nog de heerlijke V6 Nettuno onder de motorkap van de MC20, GranTurismo, GranCabrio en Grecale SUV. Echter hebben die laatste drie Massers tegenwoordig een elektrisch derivaat. Als platform gebruiken ze daarvoor de fundamenten van de Alfa Romeo Guilia en Stelvio en wordt daarop een structuur gebouwd die een T-vormige accu toelaat en meerdere elektromotoren. Het merk dat dat voordien steevast geassocieerd werd met een blauwe kleur... lijkt nu groen te zijn geworden!

Ecologisch... maar sportief in de eerste plaats

Trouwe lezers weten dat we al eerder achter het stuur van zo'n elektrische Maserati kropen. Dat was toen de GranCabrio Folgore. Deze keer testen we het coupébroertje, de - zo simpel kan het zijn - GranTurismo Folgore. Beide auto's hebben uiteraard veel gemeen en in dit geval zijn we daar niet heel rouwig om...

 

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

De GranTurismo Folgore wordt namelijk aangedreven door drie elektromotoren. Eentje op de vooras en twee op de achteras. Daardoor krijgt de elektrische coupé van Maserati een gezonde 761 pk en - jawadde! - 1.350 Nm koppel. Dat is niet enkel genoeg om de lijvige Gran Tourer van 2.2 ton in 2,7 seconden naar de honderd te brengen vanuit stilstand. Het is ook genoeg om kasseien uit de grond te trekken.

Groots (in batterij)

Dat die drie motoren wel een slok lusten hadden ze bij Maserati ook wel door. Waardoor zowat de gehele GranTurismo vol gestompt zit met batterijen. Zelfs onder de achterbank en in de middenconsole. Het resultaat is een nettevolume van 83 kWh (92.5 kWh brutto) waardoor de GranTurismo Folgore nog steeds 447 km ver moet kunnen op één lading.

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

Het plezier zit 'm echter in de staart (of hoe gaat dat spreekwoord). Want hoewel zijn range - en verbruik - niet grensverleggend zijn, maakt Maserati niet de fout door van snelladen een euvel te maken. Zo kunnen de Folgores (Folgori?) aan maximaal 270 kW DC laden. Da's Tesla-snel, waardoor je volgens de wetten van de tijd amper 18 minuten nodig hebt om de accu te laden van 10 tot 80%. Net genoeg dus om even de beentjes te strekken en een sanitair stop te plegen.

Van Parijs...

Genoeg over de technische meuk van deze GranTurismo Folgore, tijd voor de roadtrip! Die startte gek genoeg niet in eigen land, maar wel in Parijs. De stad van liefde, licht en... files. Onnoemelijk veel files. Het vertrekpunt waren de kades aan de Seine, los in de avondspits (al was dat eerder onze organisatorische schuld). Het eerste uur achter het stuur van de Maserati GranTurismo Folgore werd dus doorgebracht aan een gemiddelde van... 2 km/u. Daar sta je dan met je +700 pk.

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

Enfin, het gaf ons gelukkig wel de tijd om (opnieuw) vertrouw te raken met de warrige ergonomie in de cabine. Met behulp van de twee touchscreens installeerden we onze smartphone, pasten we de verlichting aan en zochten we zelfs een tijdlang naar de stoelverwarming. Wat een mens doet om de tijd te doden.

... tot Brussel! (bijna)

Als we Parijs verlaten, gaan we de snelweg op. Aangezien we in een elektrische auto zitten, zou je geneigd zijn om zuinig te rijden. Maar we zitten natuurlijk in een Maserati! Dus we maken van de gelegenheid gebruik om hier en daar wat vort te maken. De actieradiusmeter brengt ons echter snel terug naar de realiteit...

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

Bij het vertrek in Parijs had 'onze' GranTurismo Folgore nog een actieradius van 395 km op een volle accu. De 299 km naar Brussel leken kinderspel. Maar na 100 km - en ons baldadig rijgedrag - was de accu al bijna leeg. Dus moesten we het rustiger aan doen en, slik, 110 km/u rijden.

Noodzakelijk laad

Voordat we de grens oversteken is één ding duidelijk: zonder laden zullen we onze bestemming nooit bereiken. We hebben na het tempo terug te schroeven nog 110 km actieradius en nog 95 km te gaan. Dat is precies goed. Gelukkig heeft Frankrijk zijn oplaadnetwerk de laatste jaren goed ontwikkeld (veel beter dan Wallonië) en vinden we zonder problemen een snellader. Tegen de tijd dat we een koffie en een (droog) snelwegbroodje hebben gegeten, zijn we weer terug "en route".

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024



Ik kan je net zo goed vertellen dat deze reis niet de meest opwindende was. De snelweg, de regen, de angst dat onze actieradius als sneeuw voor de zon zou smelten, enzovoort. Maar afgezien van dit laatste punt bewijst de Maserati GranTurismo Folgore een goede Grand Tourer te zijn. Comfortabel, stil en krachtig.

Italiaanse dorst

Nooit gedacht dat we zelf ook de vraag zouden stellen maar... wat verbruikte onze Maserati tijdens het ritje Parijs - Brussel? Wel, bij 110 km/u zouden we gestrand zijn op een verbruik van zo'n 24.5 kWh/ 100 km, bij 130 km/u zaten we aan 27 kWh/ 100 km. Waardoor we in een ideale situatie zouden strandden op een 338 realistische snelwegkilometers. Ondanks zijn coupé-koetswerk en - naar onze gedachten - daarbij horende gunstige aerodynamica... is deze GranTurismo Folgore niet de meest zuinige EV.

 

Image
Maserati GranTurismo Folgore 2024

Op het einde van de rit bleven we wat perplex achter. Aan de ene kant zit deze elektrische GT vol kwaliteiten die je zoekt op lang reizen (stilte, comfort, koffergemak), aan de andere kant legde deze oefening een pijnlijk zeer bloot. Want ondanks een grote accu, zorgt het hoge verbruik voor een relatief kleine actieradius. En hoewel ook wij weten dat om de 300 km gaan laden niet het einde van de wereld is... voelt dat voor de rijken der aarde niet heel premium aan.

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen