Rijtest

Eerste test: Mazda CX-80 (2024)

Je hebt het vast ook al gemerkt: Mazda doet de dingen graag anders. Toch passen de Japanners nu een vertrouwd recept doe op hun nieuwe CX-80. Dat is namelijk gewoon een zevenzits versie van de CX-60 die we al langer kennen… Of is er toch iets meer aan de hand?

Wat is dit?

De nieuwe Mazda CX-80 is de tweede auto voor Europa die gebaseerd is op het nieuwe achterwielaangedreven platform. Het is een platform waaruit — wat ons betreft — een hele reeks modellen had mogen ontstaan, maar vooralsnog is het voorbehouden aan SUV's. Deze nieuwkomer is de ruimste, meest luxueuze en grootste van de twee, én van het hele Mazda-gamma.

Een beetje déjà-vu

Bij het zien van de nieuwe CX-80 zou je kunnen zeggen dat de Mazda-teams niet erg hun best hebben gedaan. Daar is niets mis mee, het recept is immers bekend: neem een gemiddelde SUV, voeg twee stoelen toe in de bagageruimte en voilà, je hebt een grote SUV met zeven zitplaatsen. Er is echter meer aan de hand dan je op het eerste gezicht zou denken. Aan de voorkant is het verschil tussen de CX-80 en de CX-60 bijna niet te zien. Er is nog steeds dat grote radiatorrooster, die twee slanke LED-lampen met de visuele signatuur die terugkeert naar het radiatorrooster en die lange motorkap.

Image
First drive : Mazda CX-80

Aan de zijkanten is het echter een andere zaak. De algemene lijnen die kenmerkend zijn voor de nieuwste Mazda-modellen — ontworpen door de Belg Jo Stenuit — zijn nog steeds aanwezig, maar de CX-80 is maar liefst 25 centimeter langer dan zijn kleinere broer. Dat is een indrukwekkende groei, en die zit helemaal in de wielbasis. Voor de rest is de auto een fractie hoger (2,5 centimeter, om precies te zijn) en heeft hij een iets rechtere achterruit.

Van 5 tot 7

Laten we eerlijk zijn: de groei van de CX-80 ten opzichte van de CX-60 heeft maar één doel: de passagierscapaciteit vergroten. Zo is in deze bijna 5 meter lange SUV standaard plaats voor zeven passagiers… Tenzij je er maar zes wilt. Mazda neemt namelijk geen genoegen met het aanbieden van een grote SUV voor het gezin, maar rust hem ook uit met een zeszits variant die de bank inruilt voor twee captain chairs. Die optie is niet alleen gratis maar ook praktisch, want kleine kinderen kunnen gewoon tussen de stoelen door om de derde zitrij te bereiken.

Image
First drive : Mazda CX-80

Die twee kinderen achterin moeten dan wel écht klein zijn. Het moet gezegd dat, ondanks de groei, de beenruimte op de derde rij krap blijft omwille van de hoge vloer. Toch is Mazda er nog steeds in geslaagd om 258 liter bagageruimte over te houden als alle stoelen omhoog staan. Dat is genoeg voor twee of drie reiskoffers. Door de twee extra stoelen op te bergen, komt er een royale 687 liter aan ruimte vrij.

Stof of leer

Naast de toegenomen ruimte achterin valt het niet te ontkennen: de CX-80 maakt gebruik van hetzelfde boordmeubilair als zijn kleine broertje. Het resultaat is een aangename afwerking en een goede montage. Bovendien is het horizontale dashboard in de Takumi-uitvoering nog steeds bekleed met een aantrekkelijke stof met Japanse, open stiksels. Wel wel nieuw is: in de Homura-uitrusting is dit element vervangen door een strook fijn zwart leder.

Image
First drive : Mazda CX-80

Een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm van hetzelfde formaat zijn standaard. Hoewel het scherm aanraakgevoelig is, kan het infotainmentsysteem nog steeds bediend worden via de centrale draaiknop. Dat is veel gemakkelijker tijdens het rijden!

Als plug-inhybride…

Aangezien hij zijn genen deelt met de CX-60, gebruikt de nieuwe CX-80 natuurlijk dezelfde motoren. Hij heeft dus ook een oplaadbare hybride aandrijflijn. Dit was bij de lancering van de CX-60 iets nieuws voor Mazda… En dat is enigszins te zien aan de technische specificaties.

Image
First drive : Mazda CX-80

Deze motor combineert de vertrouwde 2.5-liter viercilinder benzinemotor van het merk met een 175 pk sterke elektromotor die in de automatische versnellingsbak is ondergebracht. Samen produceren ze 327 pk en 500 Nm koppel. De elektromotor haalt zijn stroom uit een 17,8 kWh-batterij — een beetje beperkt vergeleken met de concurrentie — die de CX-80 PHEV een elektrische actieradius van 60 kilometer geeft. Het brandstofverbruik is vastgesteld op 1,6 liter/100 km, met een CO2-uitstoot van 35 g/km (WLTP).

… of diesel!

Wil je echter géén plug-inhybride, dan merk je dat de enige andere motor er eentje van de typische Mazda-school is. Dat is er namelijk eentje op diesel, maar dat op zich is nog niet het meest opmerkelijke. Terwijl al de rest namelijk bezig is met het downsizen van zijn motoren, plant Mazda een heus 3.3-literblok in zijn CX-80. Dat is er ook nog eens eentje met zes cilinders in lijn, net als bij de CX-60 dus.

Image
First drive : Mazda CX-80

In tegenstelling tot wat de zes verbrandingskamers doen vermoeden, is hij niet ontworpen om te presteren maar om zuinig te rijden. Hij produceert 254 pk en 550 Nm koppel maar het gemiddelde brandstofverbruik is vastgesteld op 5,7 liter/100 km en 148 g/km CO2 (WLTP)… En dat alles met standaard vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak!

Ergens tussen zacht en dynamisch

We hebben je verteld dat de CX-80 meer is dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Natuurlijk hebben we al gekeken naar de binnenruimte, maar de Japanners drukken nog een ander punt naar voren: het chassis. Voor deze nieuwkomer claimen ze de jeugdfouten van de CX-60 te hebben gecorrigeerd. De achteras is herzien en de ophanging is aangepast om het comfort te verbeteren.

Image
First drive : Mazda CX-80

Werpt dit werk vruchten af? Ja... en nee! Laten we eerlijk zijn: de CX-80 is géén grote SUV met dat typische, boterzachte comfort. Hij doet het inderdaad beter dan zijn kleine broertje en de diesel is soepeler dan de hybride — ongetwijfeld vanwege het gewichtsverschil — maar dit grote beest heeft nog steeds last van elke hobbel in de weg, hoe klein ook.

Mussendorst

Aan de positieve kant is het een zeer dynamische auto qua onderstel, maar dus niet qua motoren. Die laatsten mikken eerder op zuinigheid en nog geen klein beetje. Zo verbruikte ons dieseltestmodel amper 5,8 liter/100 km, zelfs zonder een rustige rijstijl aan te nemen. Je vraagt je dus echt af waarom Mazda deze CX-80 dan toch blijft afstemmen op sportiviteit in plaats van voor souplesse... Vooral in een SUV met zeven zitplaatsen en een gewicht van 2,2 ton!

Image
First drive : Mazda CX-80

Conclusie

De nieuwe Mazda CX-80 mag dan een recept toepassen dat bekend is in de autowereld, maar dat maakt hem niet minder intrigerend. Hij is niet helemaal premium maar met zijn zescilindermotor en piekfijne afwerking steekt hij met kop en schouders uit boven bijvoorbeeld de Kia Sorento en Hyundai Santa Fe. Bovendien is hij aan €59.190 voor de diesel en €59.290 voor de PHEV zowel beter uitgerust als betaalbaarder dan die laatste twee! Niet slecht voor een grote SUV met flink wat binnenruimte en zuinige motoren.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen