Laat ons je even een spoedcursus in Europese regelgeving geven: elk jaar verwacht de Europese Unie dat een automerk voldoet aan een bepaalde gemiddelde CO2-uitstoot. Per 2025 ligt die 15% lager dan in 2021. Waardoor een merk vlot 20% pure EV-verkopen moet draaien om monsterboetes te ontwijken. Europa zou echter niet Europa zijn als het geen "kiertjes" in die wet voorzag. Zo is het perfect legaal om met meerdere automerken in één CO2-pool te gaan. Handig natuurlijk voor grote concerns zoals de Volkswagen Group, al kijken meerdere automerken met een grote zak geld in de hand richting één ander merk: Tesla.
Wat als Tesla niet genoeg verkoopt?
Tesla verkoopt namelijk volumes in Europa én doet dat nog eens met 100% elektrische auto's. Kortom: het merk heeft riant veel marge om te voldoen aan de Europese CO2-regels? Hoeveel marge? Dit jaar kruipt Tesla in een groep met Stellantis, Ford, Toyota, Mazda, Subaru, Honda en Suzuki. Stuk voor stuk merken die in 2025 fors geld zullen betalen aan Tesla om hun aflaten te betalen. Uit eerder nieuws bleek dat Tesla dit jaar zo maar even 1 miljard euro kan verdienen aan het uitreiken van CO2-certifcaten.

Voor je nu moord en brand schreeuwt dat dit al geweten info is: het was nog niet duidelijk welke merken dit jaar in de pool zouden zitten met Tesla, voor Honda en Suzuki is het zelfs compleet nieuw. Zo zat Suzuki vorig jaar nog in "team Volvo". Volvo verkast dit jaar echter naar een groepje dat ook nog bestaat uit Mercedes, Polestar, Geely en smart.
En dan is er nog een interessant feitje aan dit nieuws: Toen Stellantis, Ford, Toyota, Mazda, Subaru, Honda en Suzuki aan de deur klopten van Tesla, was dat natuurlijk op een moment dat Tesla nog giganto-veel auto's verkocht in Europa. In februari van dit jaar stuikte de verkoop echter in elkaar met zo'n 44% bij Tesla, waardoor merken goed moeten opletten dat Tesla nog wel genoeg auto's verkoopt om hun CO2-handicap op te vangen in Europa. Benieuwd hoe dit verhaal zal aflopen...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen