Autonieuws: Officieel

Tesla kan dit jaar 1 miljard verdienen aan CO2 van andere automerken. Wacht, wat?!

Volgens analisten kan Tesla dit jaar tot 1 miljard euro verdienen aan andere automerken die mee in een CO2-pool willen om Europese boetes te omzeilen.

Vraag het opperhoofd Elon Musk maar: de man gelooft er halsstarrig in dat in de toekomst Tesla niet het grove geld zal verdienen met de verkoop van auto's. Eigenaardig voor een automerk - dat weten we -, maar de man zet de infrastructuur rondom en software op een hoger schavotje. Dat... en aflaten van andere automerken om de CO2-boetes in Europa te omzeilen natuurlijk.

Optie twee, graag

Volg even mee; vanaf dit jaar moeten automerken die in Europa auto's verkopen voldoen aan striktere uitstootregels voor de gehele vloot. Lukt ze dat niet, dan hangen er gigantisch miljardenboetes boven het hoofd (lees er HIER meer over). Een oplossing is natuurlijk door volop op elektrische auto's te mikken. Eerlijk is echter eerlijk, klassieke autobouwers hebben natuurlijk ook nog een grote afzetmarkt in de benzinewereld, waardoor ze niet plots zo maar kunnen schakelen.

Image
Europa CO2 target autosector

Dan maar optie twee! Europa geeft merken namelijk de kans om samen een "CO2-pool" te vormen. Daardoor kijkt de Europese Unie niet enkel naar de gemiddelde CO2 van de gehele vloot van één merk, maar naar het gemiddelde van de vloten van de samenwerkende merken opgeteld. Mercedes en Volvo vormen bijvoorbeeld een vloot en ook alle merken van de VW Group zitten natuurlijk in één pool (net zoals die van Stellantis).

Tesla's verdienmodel

Oké, terug naar Tesla's verdienmodel. Want moest je de memo hebben gemist, Tesla verkoopt vooralsnog alleen maar elektrische auto's. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot van een Tesla, tja, 0 g/CO2 km bedraagt. Het Amerikaanse merk is dus gegeerd goed om mee in een pool te krijgen. Dat is al enkele jaren het geval, waardoor Tesla vaak miljarden verdient aan merken die hun CO2-boetes via Tesla afkopen.

Image
Tesla verkoopcijfers 2025

Dat zal dit jaar niet anders zijn, want Toyota, Stellantis, Ford, Mazda en Subaru hebben aangeklopt bij Tesla om mee in een CO2-groepje te stappen. Volgens analisten kan Tesla daardoor dit jaar tot 1 miljard euro opstrijken. Bedankt, Europa!

Reacties

Wacht, Yves, welke EU-diplomaat heeft u de pas afgesneden op de autosnelweg? Want rationeel zie ik geen andere reden voor deze clickbaitbagger. Ik hoop oprecht dat je weet dat deze regelgeving al ouder is dan vandaag. Het is niet omdat de normen verstrengd worden dat daardoor moord en brand moet worden geschreeuwd. Het handelen in CO2-certificaten is echt niet beperkt tot de auto-industrie...

door Adriaan
09/01/2025, 09u40


Wat bedoel je met in de toekomst het grove geld verdienen met de CO2 rechten? Dit is al vanaf het begin de reden dat Tesla winst maakte. Tegenwoordig maken ze ook winst met de verkoop van hun auto's, aangezien hun productieproces nu echt zeer efficiënt is. Maar in het begin kwam alle winst van de CO2 rechten verkoop. En dat gaat enkel maar verminderen, aangezien de CO2 uitstoot van de andere automerken ook steeds verlaagt.

door This That
13/01/2025, 09u11


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen