De Europese autosector staat aan de vooravond van zijn grootste uitdaging sinds... tja... ooit. Want vanaf 2025 treedt er een serieuze emissieverstrenging in voege onder het waakzame oog van de Europese Unie. Voldoen constructeurs hier niet aan, dan hangen er miljardenboetes boven het hoofd.
CO2, niet oké!
Europa maakt jacht op vervuiling, dat is al langer duidelijk. Dankzij de "EU CO2 emission performance standards" heeft ook de autosector zijn spelregels gekregen om in tred te lopen. Het zijn die regels die stipuleren dat automerken per 2035 alleen nog maar 100% emissievrije voertuigen mogen verkopen in Europa. Volgend jaar, 2025, volgt er echter al een belangrijke tussenstap. Op dit moment moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte auto's van een merk of concern nog 118 g/km (WLTP) bedragen. Vanaf volgend jaar duikt dat gemiddelde fors naar beneden.
Europa zou echter niet Europa zijn als het de spelregels niet vol zou hangen met ambigue uitzondering. Zo is er geen eenduidige lagere CO2-waarde waar merken aan moeten voldoen. Nee, net zoals bij de Chinese EV-taksen is die reductie anders per merk (en in dit geval gebaseerd op het volume dat een merk draait). In mensentaal: De Volkswagen Group moet zijn gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte vloot verlagen van 118 g/km naar 95 g/km, terwijl Volvo zelfs 90 g/km CO2 moet behalen. Kijken we naar de 10 grootste constructeurs in Europa en hoe ze er voor staan, dan krijg je zowat onderstaande grafiek:
Merk meteen op dat Tesla niet in deze lijst staat (hoewel het in Europa ook in de top 10 staat qua verkopen). De reden daarachter hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen, want de Amerikaanse constructeur verkoopt al 100% emissievrije voertuigen. Merk ook op dat Europa merken de kans geeft om in een "poule" te kruipen. Zo moeten bijvoorbeeld Citroën en Fiat niet apart voldoen aan een CO2-target, maar mogen ze dat binnen Stellantis doen. Idem voor de VW Group en Renault-Nissan-Mitsubishi.
Volvo kan op z'n lauweren rusten, paniek bij VW
Duiken we nog wat verder in de grafiek van hierboven, dan zal je meteen opvallen dat Volvo de interessante uitzondering is. Volgens The International Council on clean transportation (ICCT) zal het merk in 2025 vlot onder het opgelegde CO2-target geraken met een gemiddelde vlootwaarde van 70 g/km CO2. Hetzelfde goede nieuws kunnen we echter niet brengen voor Ford en de Volkswagen Group. Beide giganten zullen hun gemiddelde CO2-uitstoot met maar liefst 21% moeten verlagen om het target van 2025 te behalen. Dat is een gigantische opgave die niet tot een goed einde komt zonder te sturen wat de klant kan kopen...
Dat brengt ons naadloos bij de titel van dit artikel. Want zonder het limiteren van modellen met een relatief hoge CO2-uitstoot en het opsolferen van modellen met een lage CO2-uistoot (lees: plug-in's en EV's) zal het gros van de automerken er niet komen. Waardoor het niet valt uit te sluiten dat je volgend jaar niet zo maar koopt waar je zin in hebt. Constructeurs gaan - al dan niet met riante kortingen - bepaalde modellen voordragen. Hoewel je dus niet per sé een Dacia Duster Hybrid wil, zal het volgend jaar hoogstwaarschijnlijk toch ééntje worden. Nooit gedacht een plug-in te rijden particulier? Volgend jaar zal de dealer je zonder twijfel overtuigen waarom dit dé beste oplossing is.
Gaat het écht zo extreem worden?
Euhm, ja. Nu, we hebben geen glazen bol natuurlijk, maar automerken gaan er écht alles aan doen om het door Europa opgelegde CO2-target te behalen. Waarom? Geld. De Europese Unie legt namelijk een boete op van 95 euro pér verkochte auto pér g/km CO2 dat een merk boven zijn target zit. Even in mensentaal: Stel dat een automerk eind 2025 zijn target mist met 5 g/km, terwijl het 100.000 auto's heeft verkocht. Wel, dan krijgt het merk een boete van ((95x5)x100.000 =) 47,5 miljoen euro.
Echter... de grootste constructeurs in Europa verkopen vlot meer dan 100.000 euro. Neem nu de Volkswagen Group, die verkoopt jaarlijks ongeveer 3 miljoen auto's in Europa. Zou de VW Group volgend jaar zijn target missen met die 5 g/km CO2? Dan moet het een monsterboete van 1,4 miljard euro betalen aan Europa. 2025 wordt dus zonder twijfel een dubbeltje op z'n kant. Enerzijds wordt het misschien hét jaar waarin de particulier met riante kortingen hybrides en plug-inhybrides kan kopen, anderzijds berg je misschien maar beter die droom op dat je in 2025 een Ford Mustang V8 op de kop zal kunnen tikken.
Reacties
door Adriaan
door Yves Wouters
door Adriaan
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen