Uitlaat: Column

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

Vandaag was een sombere dag. Niet zozeer door de politieke beslissing in de VS - ik weerhoud me van enige politieke inmenging -, wel omdat 's werelds beste navigatieapp (volgens mezelve, niet volgens harde data) te maken had met een wereldwijde storing. Jep, Waze was wonderwel warhoofdig vandaag. En dat bracht een pijnlijke waarheid over mezelf aan het licht.

Hebreeuws

Voor wie gespaard is gebleven van de chaos, verschillende Waze-gebruikers kregen deze namiddag te maken met een nogal nukkige Waze. Zo gooide de app al je opgeslagen instellingen overboord en koos het er voor om zich te identificeren als Hebreeuws. Ook ik bleef niet gespaard en had het pas door toen ik de parking van Autofans-kantoor verliet. Pas toen mijn rijtijd vergezeld werd met de letters "פּרוֹטוֹקוֹל", voelde ik dat er iets niet helemaal koosjer werd.

Waze besloot zich te identificeren als Hebreeuws

De wispelturige Waze bracht meteen twee pijnlijke realiteiten naar boven: 1) al mijn goede intenties ten spijt ben ik blijkbaar té koppig om even 5 minuten halt te houden aan de kant van de weg om het probleem op te lossen - waardoor ik zonder twijfel op dat moment minder bewust deelnam aan het verkeer dan mijn tweejarige dochter aan haar eerste herfstoptreden in de kleuterklas - en 2) hoe afhankelijk ik ben geworden van het waanzinnige wonderbaarlijke Waze.

Vooral dat laatste baart me zorgen.

Want amper 9 jaar geleden lachte ik nog luidop de ingenieurs van Skoda uit tijdens de presentatie van de Fabia Combi facelift. Ze hadden namelijk besloten om - stel je voor - geen navigatie in de Fabia te installeren, maar wel de mogelijkheid om het scherm van je telefoon te delen. Om de bijna 10 jaar jongere Yves te steunen: tijdens die presentatie viel de MirrorLink-GPS genaamde smartphoneverbinding meermaals weg, waardoor er tot de dag van vandaag nog journalisten met een Fabia worden gezocht in de regio van Nice. Blijvende rancune was er trouwens ook niet tussen Skoda ingenieurs en mezelf, want die avond waren we zo stevig in de gin tonics gevlogen, dat ik de dag erna de inhoud van mijn maag nader heb laten kennismaken met de toiletten van de luchthaven. Het was de eerste en énige keer, dat ik content was dat onze vlucht een uur vertraging had. Want elke minuut was er eentje van - letterlijke - ontnuchtering. Maar we wijken af...

Image
Waze
Op sociale media werden de problemen gretig gedeeld...

Het punt dat ik wil maken is het feit dat ik 9 jaar geleden nog compleet tegen de "hipster-navigatie-app's" op de telefoon was, maar nu zelf zo verknocht ben aan Waze. Tot op het punt dat ik zo geconditioneerd ben om de snelheidsinfo van Waze te geloven, dat ik nog amper in staat ben om zelf verkeersborden te lezen. Mijn excuses dus voor de omwonenden van Oevel (jep, ook in het Hebreeuws stuurt Waze je via de meest onbekende dorpen) voor de chauffeur die tergend traag 50 km/u reed in een zone 70 en waarschijnlijk nog trager reed in een zone 50. Dat was ik.

Ik zou je nu graag willen vertellen dat ik een wijze les heb geleerd uit mijn ontwrichte namiddag en dat ik terug met de landkaart in de hand actief ga deelnemen aan het verkeer... maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Het enige wat ik mezelf voor heb genomen, is dat ik voor vertrek best check of Waze niet in het Hebreeuws staat. En misschien moet ik de ingenieurs van Skoda eens een mailtje sturen, om te zeggen dat ze niet eens zo verkeerd waren 9 jaar geleden. Simply clever, die mannen...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
04/09/2024, 16u37

Ik kocht een tweedehands EV met Vlaamse Premie (het was een nachtmerrie)

In de zoektocht naar een nieuwe privéwagen voor het gezin besloot ik de rationele toer op te gaan en een elektrische tweedehandswagen te kopen om de Vlaamse EV-premie op de kop te tikken. Het werd een complete nachtmerrie... maar niet om de reden die jij denkt.

avatar
door Yves Wouters
03/09/2024, 19u00

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 14u42

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 12u27