De autosector zit in een heuse transitie. Tot op het punt dat het stuurwiel opnieuw wordt uitgevonden. Letterlijk! Zo liet Lexus onlangs nog weten dat de opgefriste RZ uitgerust wordt met een "steer by wire"-systeem. Het kan echter nog een stap verder... wat te denken van brake by wire"?
Hoe werkt het?
Zowel ZF als Brembo (twee grote toeleveranciers voor de autosector) zijn zo goed als klaar met het ontwikkelen van een nieuwe generatie remtechnologie. Die nieuwe "brake by wire"-remmen vervangen het klassieke systeem waarbij hydraulica de remklauwen bij elkaar drukt en gebruikt een krachtige elektromotor die de klauwen sluit.
De voordelen van dit systeem zijn legio: een elektronische rem kan rechtstreeks info communiceren met het centrale brein van de auto waardoor het de remweg kan verminderen, de stabiliteit kan verbeteren én verouderde vloeistof vormt geen zwakke schakel meer. Ook kan een sensor voelen wanneer een rem sleept en de klauw daarop aanpassen, wat weer beter is voor het verbruik (en fijnstof).
Wanneer op de markt?
Hoewel Bosch, ZF en Brembo allemaal werken aan de "elektrische rem", doen ze dat op een andere manier. Bosch blijft bijvoorbeeld vast hangen aan de klassieke remmen met hydraulica, maar voegt een elektrische actuator toe op de hoofdremcilinder. ZF speelt dan weer op veilig en ontwikkelt een systeem met hydraulische remmen vooraan en elektronische remmen achteraan. Dat systeem zou tegen 2028 op de markt komen.

Brembo gaat dan weer all the way met elektronische remklauwen op de vier wielen. Dat Sensify-genaamd systeem zou dit jaar nog op de markt komen. Al weten we niet welk automerk de primeur krijgt. Gezien de complexiteit van het systeem (en de hogere kostprijs) moet je dit nog niet meteen op een budget-auto verwachten.
Reacties
door John
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen