Wacht wat?
Spring even mee in het recente verleden. Sinds het begin van de eeuw zitten Rolls-Royce en Mini in de portefeuille van BMW. Twee Britse merken met een rijke geschiedenis. Het Duitse BMW zag dan ook het potentieel en besloot beide merken samen op retraite te sturen om terug te komen met een model. Het resultaat zag het levenslicht tijdens de Shanghai autoshow in 2012 en leek op het eerste gezicht op een doodnormale Mini R55 die lekker in de opties zat. Niets is echter minder waar...

De Mini Inspired by Goodwood is namelijk een bij Rolls-Royce gebouwde tot 1.000 stuks gelimiteerde auto. Nu zeggen we wel gebouwd, maar Mini leverde bij Rolls-Royce een afgewerkte Cooper S aan in Diamond Black, waarna Rolls aan het werk ging. Om te beginnen ging de opzichtige motorkap met hoodscoop op de schop en werd ze vervangen door een klassieke motorkap. Specifieke meerspakige velgen werden gemonteerd en chroom nam een prominente rol aan de buitenkant. De buitenkant valt echter in het niets als je naar het interieur kijkt.
Rolls-afwerking
Binnenin gingen de vaklieden van Rolls-Royce pas echt aan het werk. Het geheel interieur werd opnieuw bekleed met hoogwaardig "Cornsilk" beige leder en zwart Nappaleer voor de details. Het dashboard kreeg inserts van écht walnoot en de vloermatten waren van zo'n dik schapenwol dat je er een poedel in verloren kon geraken.

Wie verder goed kijkt zal opmerken dat de centrale snelheidsmeter voortaan de snelheid toont via het Rolls-Royce-schrift in plaats van de zwierige Mini-typografie. Met een kostprijs van zo'n 50.000 euro (het dubbele van wat je toen betaalde voor een kale Mini Cooper S) was de Mini Inspired by Goodwood een prijzig baasje, maar het was de goedkoopste manier om je in een Rolls te wanen. Er tegenwoordig eentje vinden is zo goed als onmogelijk, waardoor ze maar sporadisch opduiken tijdens veilingen.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen