Rijtest

Test Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Cabriolet: Brutus gaat voor fluwelen aanpak (2024)

Goed nieuws als je zat te wachten op de AMG-versie van de nieuwe Mercedes CLE Cabrio want hier is, even diep ademen nu: de Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ Cabriolet. Minder goed nieuws echter als je hoopte op een brullende V8 want deze AMG 53 moet het met een zes-in-lijn stellen. Al bleek dat na een eerste test geen handicap te zijn.

Voor we in de rijervaring duiken, even terug naar de oorsprong van de nieuwe CLE Coupé en Cabrio. Die moest namelijk een samensmelting worden van de C Coupé/Cabrio en de E Coupé/Cabrio. Als trotse bezitter van de laatste echte E-Cabrio vind ik dat Mercedes niet helemaal in het opzet is geslaagd. De CLE Cabrio voelt namelijk meer als een opgepompte C dan een lichtjes gekrompen E. De oude E voelt naar onze mening massiever aan, maar je mag dat subjectief oordeel gerust naast je neer leggen. De nieuwe CLE Cabrio is namelijk een pak eleganter geworden, en bovendien zijn de verschillen zo klein dat het werkelijk nergens over gaat.

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Beauty and the beast

Blinken de gewone versies van de CLE Cabrio vooral uit in elegantie, dan is één blik voldoende om te begrijpen dat je hier met een vette AMG te maken hebt. De fles pikante saus die de ontwerpers over de CLE hebben gegoten resulteert in een aantal AMG-specifieke designkenmerken zoals de specifieke grille en de smalle, scherp gesneden full-led-koplampen, de markante schorten rondom, de grotere luchtinlaat en uiteraard de onvermijdelijke rode remklauwen en de dubbele uitlaatsierstukken. Dankzij de grotere spoorbreedte (+58 mm voor, +75 mm achter ten opzichte van de normale versies) voelt de CLE AMG als een fitness-boy die z’n biceps opspant, en als je dan toch wil uitpakken met je spierballen dan ga je maar beter ineens all the way door de standaard 19 inch velgen op te geven voor de optionele 20-duimers.

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Daar hoeft het trouwens niet bij te blijven want er is nog het optionele AMG-optiekpakket (dus een AMG pakket op een AMG, inderdaad!) dat extra sportieve accenten toevoegt. Het omvat flics op de voor- en achterskirt, een spoilerrand op de achterklep in hoogglanzend zwart en een diffusorpaneel tussen de uitlaatsierstukken. Maar zelfs zonder dat pakket is de CLE Cabrio AMG 53 een uitgesproken knappe verschijning die ondanks als het spierballengerol, toch nog elegant en stijlvol blijft. Een beetje een combinatie van beauty and the beast, als het ware.

2+2 is niet altijd 4

Binnenin de CLE Cabrio AMG blijft het allemaal net iets bescheidener, tenzij je kiest voor de optionele Performance-stoelen. Misschien is dat wel een aanrader, want voorts moet je al een kenner zijn om de verschillen te vinden met de gewone versies. Of met andere modellen tout court, want de interieurs van Mercedes lijken tegenwoordig wel heel erg op elkaar. Misschien kan je dat geen moer schelen, maar we kunnen ons ook inbeelden dat sommige mensen liever een groter interieur-onderscheid willen tussen pakweg een C- of CLE-Klasse. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de afwerking piekfijn in orde is en het premium-gevoel altijd aanwezig. En dat is zeker het geval als je voor het Nappaleder kiest. Die keuzemogelijkheid alleen al is lovenswaardig in tijden dat de bekleding van vegan- of quinoa-oorsprong moet zijn.

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Het interieur zelf is trouwens voldoende gerieflijk met flink wat opbergvakken en voorin zit je net zo lekker als in pakweg (daar gaan we weer) een lichtjes gekrompen E-Klasse. Hoewel je deze CLE Cabrio gerust een vierzitter mag  noemen, schuilt daar toch enige beperking. Als de voorste inzittenden lange benen hebben, dan gaat dat echt wel ten koste van de beschikbare beenruimte achterin. Wij zouden het dus eerder een 2+2 noemen, maar voor twee tieners is er zeker voldoende plaats. Toch wil je vooral vooraan zitten, waar je dankzij de standaard Airscarf (een warme haardroger die in je nek blaast) en Aircap (een winddeflector voor- en achteraan) zelfs in de tussenseizoenen uit de wind blijft. Dat maakt de CLE Cabrio natuurlijk optimaal bruikbaar om open te rijden.

Bescheiden gebrul

Hoog tijd om de startknop in te duwen en daar merk je meteen de downsizing van de motor. De 3-liter zescilinder is nog wel luid, maar duidelijk beschaafder dan bijvoorbeeld een C63 S AMG. Zeker bij een normale rijstijl is deze 53 AMG voldoende bescheiden, maar als je ‘m op de staart trapt dan laat ie zich nog lekker horen (zeker als de kap open is). Het echte die hard brutus-kantje is er wel echt af, en wat ons betreft is dat prima want tussen al het tegenwoordige EV-geweld maakt de sound van deze 53 AMG nog altijd het (leuke !) verschil.

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Wat moet je op technisch vlak verder nog weten van de CLE AMG? Wel, de 4Matic+ in de benaming betekent dat je een variabele vierwielaandrijving en zelfs vierwielbesturing (max 2,5 graden) krijgt. De krachtverdeling wordt daarbij gedifferentieerd toegepast. Anders gezegd: bij rustig rijden, waarbij vierwielaandrijving niet nodig is, wordt de vooras volledig ontkoppeld. Maar als je vanop het stuurwiel de stand ESP Sport kiest, dan is het rijgedrag meer op de achterwielen gericht. En als je niet wakker ligt van je verzekeringspremie dan kan je ook kiezen voor de driftmodus waarbij uiteraard enkel en alleen de achterwielen worden aangedreven.

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Nog een paar cijfertjes misschien? De drieliter krijgt een turbo én een elektrische compressor, waardoor hij piekt op een vermogen van 449 pk en een koppel van 560 Nm. Dankzij een korte overboost (max 10 seconden) kan dat zelfs 600 Nm worden. Een spurtje naar de 100 duurt 4,2 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Als je echt last hebt van een minderwaardigheidscomplex dan kan je optioneel de begrenzing laten weghalen waardoor de auto piekt aan 270 km/u.

Rijdt hij nu lekker, of niet?

Dat moet bijna een retorische vraag zijn. Natuurlijk rijdt hij verdomde lekker. We zijn weliswaar geen Schumachers die het potentieel helemaal wisten te benutten, maar dat zijn 99% van de klanten wellicht ook niet. Tegelijk twijfelen we er niet aan dat deze CLE 53 AMG zich ook op Francorchamps meer dan behoorlijk uit de slag zou trekken, al voel je bij een snelle rijstijl wel zijn licht obees kantje. Door de noodzakelijke verstevigingen (de auto voelt echt heel stijf aan) zet deze ‘dikke’ CLE ruim 2,1 ton op de weegschaal, en dat kun je nu eenmaal nooit helemaal camoufleren. Dat is dan ook meteen het enige puntje van kritiek dat we na lang zoeken hebben gevonden. 

Image
Mercedes CLE Cabrio AMG 53

Is deze 53 AMG dan de ultieme CLE Cabrio? Dat hangt er maar van af wat je wilt natuurlijk want de CLE 450 4Matic AMG-Line is nauwelijks trager en kost pakweg 7.000 euro minder die je dan aan opties zou kunnen besteden (de CLE 53 AMG Cabrio kost trouwens 97.163 €). Maar met die 450 AMG-Line heb je toch ‘maar’ de wannebe-AMG in huis gehaald; en wie wil nu niet het echte werk op de oprit? Juist ja, laat die 53 AMG maar komen! Tenzij je toch wilt wachten op de 8-cilinder, want in de wandelgangen wordt wel gefluisterd dat die er alsnog zit aan te komen…

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen