Mercedes heeft een nieuwe topversie toegevoegd aan het al uitgebreide gamma van de AMG GT. Dat Mercedes ons met de 63 AMG Pro op een technisch moeilijk circuit onze gang liet gaan, zegt veel over zijn ambities. We duwden het gaspedaal stevig richting vloer en kwamen tot een verrassend besluit.
De AMG GT is het Mercedes-antwoord op de Porsche 911 en het mag dus niet verbazen dat (net als bij Porsche) het gamma zo is opgebouwd om elk type klant de juiste configuratie te kunnen aanbieden. Aan de top van het gamma stond al de GT63 met potente V8 biturbomotor van 585 pk en 800 Nm. Die krijgt nu ook een Pro versie die toch een beetje kampt met een identiteitscrisis, zo blijkt na onze circuittest. Nochtans is het model specifiek ontwikkeld met circuitgebruik op het lastenboek, want volgens Mercedes zijn er wel degelijk klanten die hun weekends graag spenderen aan het oproken van het brede rubber op de curbstones van één of ander circuit. Wie zich dus graag al eens inschrijft op een trackday, haalt met de AMG GT 63 PRO een goed wapen in huis.
Meer meer meer!
De AMG ingenieurs uit Affalterbach (de thuisbasis van AMG) hebben op vijf domeinen gewerkt om van de GT 63 de GT 63 Pro te maken: de motor, de aerodynamica, de koeling, de remmen en het design. Dat valt allemaal onder het ‘meer’ principe, om zo de GT 63 Pro te zegenen met meer vermogen, meer koeling, meer bijtkracht en meer visuele aantrekkingskracht. Wie trouwens denkt ook betere prestaties te krijgen in de strikte zin is eraan voor de moeite, want de Pro accelereert namelijk even snel als de ‘gewone’ GT 63, al hoeft hij zich met een spurt naar 100 in 3,2 seconden niet te schamen. Maar het extra vermogen en koppel (de Pro krijgt er 27 pk en 50 Nm bij) zorgt vooral voor een betere souplesse die moet resulteren in strakkere rondetijden, waar tienden van seconden soms wel het verschil maken voor wedstrijd- of ego-winst.
We willen ons hier niet verliezen in details, maar toch even een greep uit enkele aanpassingen die de GT 63 Pro helemaal circuitwaardig maken: er is een aëro-package voor een betere luchtstroom onder en door het koetswerk en dat dat zorgt meteen ook voor een verbeterde koeling van de ceramische remmen én van de drie differentiëlen. Er is ook een verbeterde downforce van 30 kilo en dankzij het standaard carbon-pakket en het ontbreken van de twee noodzitjes achterin en het panoramisch dak, komt de GT 63 Pro ook net iets lichter aan de startgrid. De klant die trouwens toch twee noodzitjes wenst om er terug een 2+2 coupé van te maken, kan daar in optie 1.936 euro voor betalen.
The Stig
Mercedes vertrouwde ons een Patagonierood exemplaar toe om enkele rondjes af te werken op het zeer technische circuit van Ascari, nabij het Spaanse Ronda. Je krijgt er relatief weinig lange rechte stukken voorgeschoteld (de topsnelheid van 317 km/u gaan we dus niet halen), maar des te meer moeilijke bochten die verraderlijke lastwissels kunnen uitlokken. Gelukkig hebben we bij wijze van voorbereiding genoeg naar The Stig gekeken op Top Gear, dus dat kan allemaal niet zo moeilijk zijn in de praktijk.
De GT 63 Pro krijgt wat aangepaste schorten, specifieke velgen en natuurlijk een vaste spoiler op de achterklep die ons meteen goesting doen krijgen om met het mes tussen de tanden genadeloos het asfalt te bestormen. Het eerste wat daarbij meteen opvalt is het, weliswaar relatieve, brave motorgeluid van de 63 Pro. Natuurlijk hoor je meteen dat je niet met je doorsnee V8 te maken krijgt, maar de nieuwe generatie 63 AMG is lang niet meer zo vuil gebekt als ie vroeger was. Zit er dan toch een braaf kantje aan deze circuit-auto?
Het antwoord op die vraag is overtuigend ja. Want hoewel we geen greintje twijfel hebben over de circuitwaardigheid en de race-eigenschappen van de GT 63 Pro, viel ons toch vooral de algemene bruikbaarheid op van deze sportwagen. Natuurlijk is hij qua besturing uiterst precies (mede dankzij de vierwielbesturing trouwens) en geeft de auto werkelijk geen krimp als je aan 220 per uur hard in de ankers gaat, maar het blijft allemaal heel beschaafd en onverwacht comfortabel voor een straatboef van dit kaliber. Deze AMG GT Pro boezemt bakken vertrouwen in, iets wat voor een wannabe-Stig zoals ondergetekende een extra boost geeft qua trots als je toch een degelijke tijd kunt neerzetten zonder een echte autopiloot te zijn. Ook de krachtontplooiing van de V8 is vrij lineair en nooit overdreven brutaal zodat je makkelijk de controle kunt behouden als je vanaf de apex uit-accelereert.
Circuit of supermarkt?
Laat de AMG GT 63 Pro dan op geen enkel moment een steek vallen op circuit? Alvast niet vanuit ons perspectief als amateur piloot. Hoewel puristen wel zouden kunnen beweren dat hij net iets te braaf en geciviliseerd is waardoor hij zich misschien iets te weinig onderscheidt van de ‘gewone’ GT 63. Hij zou met andere woorden best wat luider, stouter of compromislozer mogen zijn. De positieve kant van de medaille is natuurlijk wel dat zelfs deze circuitversie ook perfect kan dienen voor alledaags gebruik. Met een comfortniveau dat gewoon prima is en een uitrusting die premium is leent de Pro zich ook perfect voor uw wekelijks bezoek aan de supermarkt, waar je ook nog eens kunt profiteren van de verrassend grote koffer.
Maar goed, als hij even civiel is als de gewone GT63, waarom zou je dan 30.000 euro meer uitgeven aan de Pro die aan 226.270 euro in de prijslijst staat? We kunnen daarbij twee valabele redenen bedenken; allereerst omdat je de Pro effectief wilt gaan gebruiken op het circuit waar zijn rijgedrag echt wel een pak efficiënter uitpakt. Of twee: omdat je gewoon het nec plus ultra in huis wilt halen en kickt op de extra Pro-badge op de kofferklep. In beide scenario’s hoef je alvast niet te twijfelen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen