Rijtest

Test Dacia Duster TCe 130: aantrekkelijk, maar kies toch maar een andere versie (2024)

Wie doet Dacia iets? We hebben ons de vraag al eerder gesteld. Want ondanks valabele pogingen van andere merken om de onvermoeibare opmars van het merk te counteren, blijft Dacia vooral de particuliere klanten om de vinger winden. Dat is ook de missie van de nagelnieuwe Duster. We zochten uit of dat lukt.

Laat ons al meteen starten met een spoiler alert: de kakelverse Duster kon ons niet op alle vlakken helemaal overtuigen. Een nieuwe Dacia ontwikkelen is voor de ingenieurs dan ook geen makkelijke opdracht want bij elke aspect in de ontwikkeling moet ze op de kosten letten (kwestie van de prijs betaalbaar te houden). En tegelijk moet je als constructeur wel investeren in veiligheid en CO2 optimalisatie, met dank aan de steeds strenger wordende regels van de EU. Een moeilijke spreidstand dus in de ontwikkeling van deze populaire SUV. Maar aan alle Duster-fans die nu al een negatief eindoordeel vrezen: lees vooral verder want er volgt goed nieuws. 

Stoere kerel

Eén van de duidelijke troeven van Dacia de laatste jaren, is ontegensprekelijk het design. De nieuwe designtaal die werd gelanceerd bij de laatste generatie Sandero slaat aan en we hebben ook niemand tijdens onze testweek met de nieuwe Duster horen zeggen dat de auto er goedkoop, lelijk of saai uitziet. De Duster pakt dan ook uit met een avontuurlijk en zelfs stoer design, zeker met de bronzen spiegelkappen en accenten die her en der opduiken (afhankelijk van het uitrustingsniveau). Wel kan voor sommigen het lijnenspel misschien een beetje druk zijn, de uitgaande generatie was op dat vlak net een beetje meer generalistisch en rustiger. Maar ook saaier, en dat is de nieuwe Duster in geen geval. Hij draagt ook met trots het nieuwe Dacia logo, het enige wat het plaatje compleet zou maken zijn stoere uitlaatsierstukken. Die ontbreken helaas. Hoe dan ook, op het vlak van design scoort de nieuwe Duster alvast goede punten!

Image
Dacia Duster

Ook binnenin borduurden de ontwerpers verder op het thema met een stoere aanblik waarbij opnieuw de bronzen designelementen terugkeren (in de verluchtingsroosters en logo op de stoelen bijvoorbeeld). Centraal prijkt nu ook een 10,1 inch infotainment scherm, dat uitblinkt qua bedieningsgemak en veel mooier oogt dan bij zijn voorganger. Natuurlijk merk je veel harde plastics doorheen het interieur, maar het is en blijft natuurlijk wel een budgetauto, dus dat vergeven we ‘m graag. Zeker omdat je her en der leuke accenten in verschillend reliëf terugvindt, en de zwarte dakhemel op onze testwagen voelde zelfs behoorlijk chique aan. 

Is hij voldoende ruim en gerieflijk?

Zeker en vast. Voorin zit je in prima meubilair en dankzij het SUV-concept is er ook meer dan voldoende hoofdruimte voor alle passagiers. Op de achterbank heb je evenmin klagen, ook al zou je misschien nog net iets meer beenruimte verwachten als je de grootte van de auto aan de buitenkant monstert (voor meer beenruimte achterin kan je nu wel bij de Bigster terecht). Wel vind je tal van slimme interieuroplossingen zoals ruime bekerhouders, een haakje voor de handtas van mevrouw, USB-c aansluitingen en een GSM-houder waar we echt fan van waren en die je heel wat boetes kan besparen. Tot slot beschik je over een heel ruime koffer van 472, die nog uitbreidbaar is tot 1.373 liter. Het enige wat mist, is een elektrische achterklep, wat natuurlijk niet past in het zuinige karakter van het merk. Misschien zijn we stilaan te verwend geworden?

Image
Dacia Duster

Om dit hoofdstuk af te sluiten toch nog een klein puntje van kritiek, hoewel het misschien eerder over smaakt gaat. De nieuwe Duster krijgt namelijk voor het eerst een digitale tellerpartij, maar die oogt, wat ons betreft, nogal goedkoop. Je kan weliswaar (beperkt) een beetje goochelen met de informatie die je wilt afficheren op het 7 inch scherm, maar het geheel oogt gewoon een beetje cheap. Doe ons dan maar de analoge boordplank van de vorige Duster, die was mooi gestileerd en heel overzichtelijk. Wel niets dan lof over de werking van alle functionaliteiten, inclusief de multimedia die heel logisch is opgebouwd En onze Android Auto (Apple Car Play is ook beschikbaar) koppelde bij elke rit netjes als vanzelf zonder draad. 

Hoe rijdt die Duster?

Voor onze testweek schoof Dacia de Duster 1.2  TCe 130 4x4 manueel met 48V milde hybridetechnologie onder onze billen, en dat bleek niet de beste keuze te zijn. Want als de nieuwe Duster ons op één punt niet kon overtuigen, dan is het wel over de driecilinder turbomotor die zich uit de naad moet werken om de 1,5 ton zware koets in beweging te houden. Het typische driecilinder koffiemolengeluid gaat dan ook bepaald overheersen, wat het gevoel van ondergemotoriseerd te zijn nog versterkt. Nochtans is er niets mis met de prestaties op papier want met een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,9 seconden presteert de Duster TCe 130 netjes in de middelmaat. Alleen voelt het allemaal nogal geforceerd, zeker in combinatie met de manuele 6-bak die zich eerder droog van verzet laat wisselen. Kortom:  als je er graag een vlotte rijstijl op nahoudt dan kies je beter voor een andere motorisatie. Maar ben je een uitgesproken rustige chauffeur, dan mag je alle bovenstaande kritiek gerust wegwuiven.

Image
Dacia Duster

Wat de andere dynamische eigenschappen betreft kon de Duster ons absoluut overtuigen. Het onderstel en de vering bieden een prima evenwicht tussen comfort enerzijds, terwijl de auto toch voldoende strak blijft aanvoelen. Het is natuurlijk wel allemaal heel braaf, maar de Duster blijft natuurlijk een gezinswagen en een echte allemansvriend die een heel breed scala aan potentiële klanten moet kunnen bekoren. En dat doet hij ook.

Image
Dacia Duster

Ook nog positief: we hanteerden een vlotte, maar niet sportieve rijstijl en sloten onze testweek af met een gemiddeld verbruik van 7,1 liter. Dat is rekening houdend met de vierwielaandrijving van onze testwagen een zeer mooi resultaat voor dit formaat van auto. Ga je voor een 2WD (wat het merendeel van de klanten zullen doen, want waar heb je die vierwielaandrijving eigenlijk voor nodig?) dan pits je daar wellicht nog met gemak een litertje af.

Hoe zit het met de uitrusting?

Zoals altijd voorziet Dacia een basisversie die vooral wil uitpakken met een geweldig aantrekkelijke startprijs. Zo staat er al een Duster Essential in de prijslijst van 18.990 euro, wat voor dit formaat van auto eigenlijk belachelijke goedkoop is. In Essential-trim mist de Duster wel alu velgen, maar voor de rest is hij eigenlijk al behoorlijk uitgerust met onder andere manuele airco, cruise control, verwarmde spiegels, centrale vergrendeling, enz…

Image
Dacia Duster

Onze Extreme testwagen doet een pak beter met knap 17-duims alu schoeisel, bronzen accenten, automatische klimaatregeling, keyless go en het aan te raden centrale multimediascherm. Als je het ons vraagt is de Expression (de uitvoering tussen de Essential en de Extreme) een mooie versie die wellicht de beste keuze is als je toch een beetje op het budget wilt letten.

Conclusie: koop een andere Duster

OK, we zijn misschien een beetje streng voor de Duster 130 TCe, maar dat heeft alles te maken met het feit dat we recent nog met zijn voorganger met viercilindermotor op pad waren en dat zo goed was bevallen dat we torenhoge verwachtingen hadden van z’n opvolger. Die verwachtingen lost de combinatie driecilinder met de stevige SUV-koets, niet helemaal  in. Het goede nieuws is wel dat de rest van het rapport van de nieuwe Duster alweer heel erg positief uitvalt én dat je ook kan kiezen voor de 1.6 hybrideversie. Dan krijg je een meer volwassen viercilindermotor die in combinatie met de hybride aandrijflijn ook nog eens zuiniger is én standaard met een automaat wordt afgeleverd.

Dus, de conclusie, ja de nieuwe Dacia Duster is en blijft een aanrader die nauwelijks concurrentie heeft vandaag (al liggen er heel wat Chinese merken op vinkenslag). Maar kies dan wel voor de viercilinderversies. Wij zouden gaan voor de 1.6 Hybrid Expression die 26.740 euro kost, en dat blijft een aanbod dat je niet links kunt laten liggen.

Image
Dacia Duster

 

Specificaties

MotorDriecilinder turbo
Vermogen131 pk
Koppel230 Nm
OverbrengingManuele 6-bak
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 895 kg
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 28 640
Prijs basismodel€ 18 990
0 tot 100 km/u9.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.10L/100km
Min. kofferinhoud472 L
Max. kofferinhoud1 373 L
CO2-uitstoot137 g/km
BIV€ 380
Rijtaks194

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen