Rijtest

Skoda Enyaq facelift getest - succesnummer bijgepunt (2025)

Vijf jaar na zijn lancering voert Skoda een uitgebreide update door op zijn Enyaq. Is de Enyaq facelift echter nog een frisse verschijning, of eerder een saai hok geworden? We doen de test.

Wat is dit?

De Skoda Enyaq zit in zijn midlifecrisis. En zoals het een goede midlifecrisis betaamt, meet hij zich daardoor een nieuwe look aan, denkt hij nog eens goed na over zijn impact op de wereld én komt hij met meer standaard trucjes. Kortom: de Skoda Enyaq facelift voert een verjongingskuur door.

Pros

  • Look
  • Binnenruimte
  • Opgewaardeerd infotainment

Cons

  • Nog steeds niet moeders zuinigste
  • (Té) neutrale afstelling onderstel
  • Beste versie heeft... laagste laadsnelheid

Wacht even, is de Enyaq al 5 jaar oud?!

Ja, ook wij moesten dat even dubbelchecken. De Skoda Enyaq is inderdaad vijf jaar oud en mag zich daardoor in EV-land bij de grondvaders van de moderne EV's zetten. Nu moeten we er niet flauw over doen; bij zijn lancering in 2020 was het ontvangst eerder lauw. Dat kwam niet door het design, de ruimte of het gemak, maar wel omdat de Enyaq de technische basis van dat moment moest gebruiken binnen de VW-groep. Of anders gezegd: een eerder matig verbruik, nog matiger opladen, brave prestaties en een infotainment zo geflopt, dat de toenmalige VW Group CEO zijn boeltje mocht pakken.

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

Op vijf jaar kan er echter veel veranderen - vraag dat maar aan een geheelonthouder. Waardoor de Enyaq doorheen de jaren al enkele interessante technische updates kreeg. Die culmineren zich nu in deze facelift om ook visueel duidelijk te maken dat de Enyaq een interessante keuze is in het segment van de elektrische SUV's.

Niet Duck, maar wel Tech-Deck Face

De grote verandering valt natuurlijk meteen aan de voorkant op. De snuit met BMW-achtige grille en giganto-koplampen wordt vervangen door een futuristisch voorsteven met haarfijne led-dagrijverlichting waartussen een fijne "grille" zit. Skoda noemt het alvast z'n Tech-Deck Face - al zijn er geen gelijkenissen met de gelijknamige skateboarden.

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

De snuit zit er trouwens niet enkel om de Enyaq meer in lijn te brengen met kleinere Elroq. Ook de stroomlijn wordt er beter door. Al lijkt ons één keer volledig het stroompedaal intrappen tijdens je rit genoeg om dat voordeel teniet te doen. Tenslotte is er ook nog een nieuwe lakkleur - Olibo Green - en een ruim velgengamma van 19 tot 21 duim. Om klanten de kosten in te jagen, wordt de Enyaq voortaan ook standaard uitgerust met - eerder opzichtige - grijze accenten in het bumperwerk en op de flank. Die kan je enkel kwijtschelden als je voor de Sportline-uitvoering gaat. Slim gespeeld... Skoda.

Zijn er ook nieuwigheden in het interieur?

Niet dat het interieur de zwakke plek was van de Enyaq. Want de Enyaq is een vijfsterrenhotel als je gaat vergelijken met de binnenzijde van broeder Volkswagen ID.4 (dat eerder op de binnenkant van een industriële koelkast lijkt). Ruimte blijft dus de zonzijde van de Enyaq. Zowel op de voor- als achterbank en in de koffer die maar liefst 585 liter meet en tot 1.710 liter groeit als je de achterbank plat zwiert. Daarnaast denkt Skoda ook aan zijn ecologische voetafdruk met onderdelen gemaakt van afgedankte visnetten, textielrestjes uit fabrieken en oude tapijten

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

Zaken die je in 2020 niet meteen kreeg? Wat te denken van de digitale cockpit van 5-duim en het centrale infotainmentscherm van 13-duim die tegenwoordig draaien op software waar je geen grijze haren van krijgt? Daarnaast zijn verwarmde stoelen vooraan, stuurverwarming, 3-zone klimaatcontrole en adaptieve cruisecontrole voortaan volstrekt standaard. Voor de extreem handige head-updisplay moet je echter nog steeds bijbetalen. Snert.

Is de Skoda Enyaq nog steeds Simply Clever?

Ach, het paradepaardje van Skoda, nietwaar? Aan doordachte gimmicks dan ook geen gebrek in de Enyaq - ook na zijn facelift. De ijskrabber met geïntegreerde profieldieptemeter voor de banden steekt nog steeds in de laadklep en ook in de voordeur van de chauffeur vind je nog een paraplu. De USB C-poorten in het interieur (voor en achter) laden dan weer aan een forse 45 W.

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

Ook de koffer steekt volt met doordachte haakjes en vakjes. Soms zo doordacht, dat je ze niet altijd opmerkt. Skoda heeft daar nu de oplossing voor gevonden in de vorm van een QR-code in de koffer. Die kan je scannen om naar een video te gaan die je in detail uitlegt hoe je alle functies van je koffer moet gebruiken. Want blijkbaar is het anno 2025 gewoonweg te simpel om op het oog te berekenen of die Ikea-aankoop in je koffer past...

Verandert er ook wat onder de kap?

De Skoda Enyaq facelift schuift 4 motorisaties naar voren. Laten we de Enyaq RS even links liggen - gezien hij nog niet officieel onthuld is -, dan spreken we over de Enyaq 60, Enyaq 85 en Enyaq 85x. De Enyaq 60 is de instapper en combineert een accu van 59 kWh (netto) met een elektromotor van 204 pk op de achteras (165 kW DC laadvermogen).

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

De Enyaq 85 is echter de sweetspot dankzij een accu van 77 kWh en elektromotor van 286 pk. Het is dan ook ietwat enerverend dat die genoegen moet nemen met een maximale laadsnelheid van 135 kW DC. Niet in het minst omdat de Enyaq 85x dezelfde fundamenten gebruikt, simpelweg een elektromotor op de vooras toevoegt, het vermogen niet laat stijgen maar wél aan maximaal 175 kW DC kan laden. Wil een Tsjechische ingenieur dit eens even voor ons uitleggen?

Hoe rijdt de vernieuwde Skoda Enyaq?

Laten we de Skoda Enyaq facelift meteen het grootste compliment geven dat je een auto kan geven. Tijdens de presentatie van de auto in het zuiden van Tsjechië was ondergetekende zo mottig als een krab. Echter, zelfs op de glooiende plattelandswegen met blinde bochten die de corkscrew op Laguna Seca doen gelijken op een dragracepiste, wist de Enyaq zich neutraal genoeg te gedragen dat mijn binnenste niet nader kennis heeft gemaakt met, tja, zijn binnenste.

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

De Skoda Enyaq is zo spannend als 's ochtends je koffiemachine opzetten; het geeft je geen enkele kick om te bedienen, maar het resultaat is zo smakelijk. We reden zowel de Enyaq 85 als de Enyaq 85x, de SUV als Coupé, en kunnen niet klagen over het beschikbare vermogen, de neutrale ophanging en de stuurinrichting. Wil je spannender? Dan zal je richting Cupra moeten kijken. Wil je hetzelfde met minder ruimte en een minder warme afwerking in het interieur? Dan moet je resoluut voor de Volkswagen ID.4 gaan.

Wel willen we een lans breken over het verbruik van de Enyaq. Dat kregen we in Tsjechië - zelfs met zicht op wildlopende herten en een temperatuur rond de 8°C - niet onder de 20 kWh/100 km. Waardoor je kijkt naar een range van nog geen 400 km. Een elektrische stationwagen (denk VW ID.7 Tourer), sedan of hatchback zal toch nog een stuk zuiniger voor de dag komen. Denk dus goed na voor je toch per se voor die elektrische SUV wil gaan, ongeacht het merk.

Wat kost de Enyaq tegenwoordig?

Toen de Enyaq nog het iV-suffix droeg enkele jaren geleden was je minimaal 43.000 euro kwijt. Vandaag de dag kost een Enyaq je minimaal 49.755 euro (lang leve inflatie!). Voor dat geld krijg je nog steeds de Enyaq 60, maar wel fors meer standaarduitrusting.

Image
Skoda Enyaq Rijtest 2025 info prijs belgie

De Enyaq 80 - lees: de versie die je moet hebben - kost je minimaal 57.740 euro, 62.505 euro in Corporate uitvoering en 65.495 euro als Sportline zonder die grijze accenten op het koetswerk. Dat ligt in lijn met zijn concurrenten - behalve bij Tesla natuurlijk -, maar wees je er wel van bewust dat je voor dat geld ook bij Volkswagen kan gaan shoppen voor de ID.7 Tourer. Technisch identiek, maar geen SUV én zonder twijfel een stukje zuiniger zonder minder praktisch te zijn.

Het verdict

Zoek je "elektrische gezins-SUV" op in het woordenboek, dan staat daar zonder twijfel een foto van de Skoda Enyaq facelift naast. De facelift wist enkele minpunten van zijn voorganger weg, dweept met een aangenaam rijgedrag én voegt daar een imposante snuit aan toe. Spannend? Nee. Verstandig? Zeker!

Image
Skoda Enyaq test info prijs 2025

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen