Het is zover: Skoda heeft er een elektrische SUV bij. Zo krijgt de Enyaq gezelschap van deze Elroq, die onderhuids flink wat van zijn techniek met zijn grote broer deelt. Bovenhuids wil de Elroq echter vooral een elektrisch alternatief voor de Karoq zijn… Maar dan zonder een al te grote meerprijs, als we Skoda mogen geloven.
Zeg je “elektrische Skoda”, dan zeg je tegenwoordig “Enyaq”. Momenteel hebben de Tsjechen namelijk maar één EV in hun showrooms staan — al zal de gemiddelde verkoper waarschijnlijk over twee EV’s spreken, want dan telt die de Enyaq Coupé mee als afzonderlijk model. Binnenkort hoeft die verkoper echter niet meer vals te spelen want Skoda krijgt er in de komende jaren vier elektrische auto’s bij. Reken dus op flink wat vernieuwing en die vernieuwing begint nu.
Enyaq achteraan, Tech Deck vooraan
Dit is namelijk de Skoda Elroq en die naam geeft al een beetje weg waar je hier naar kijkt. Zo verwijst het ‘El’-deeltje natuurlijk naar zijn zuiver elektrische aandrijflijn terwijl de ‘-roq’ op het formaat van deze SUV duidt. Zie deze nieuwkomer dus gerust als een elektrisch alternatief voor de Karoq en jawel: met zijn lengte van 4,48 meter is hij maar 10 centimeter groter dan zijn verbrandingsbroertje. Dat maakt hem trouwens een dikke 15 centimeter korter dan de Enyaq want heb je bovenstaand schrijven een beetje gevolgd, dan weet je nu dat je die mag zien als een elektrische Kodiaq.
Van achteren gezien moet je echter je best doen om deze Elroq te onderscheiden van die Enyaq want daar is het design grotendeels gelijkaardig. Zo zien de lichtblokken er vrijwel identiek uit, al werd hun lichtsignatuur wel aangepast met een stippellijnpatroontje. Datzelfde zien we terug aan de voorzijde, waar we wél tegen een grondig ander design aanklijken. Skoda voorziet deze Elroq namelijk als eerste van zijn ‘Tech Deck Face’ die bestaat uit een glanzend zwart vlak tussen de dagrijlichten met de echte koplampen dan een trapje lager geplaatst. Dat zijn er trouwens van de LED-Matrix-soort en met hun 36 individuele segmenten kunnen ze afhankelijk van de omstandigheden ideaal licht bieden op zowel de snelweg als in de stad of het platteland.
Van 370 tot 560 kilometer range
In zijaanzicht is het dan weer moeilijk om naast de gelijkenissen met de Enyaq te kijken en dat is ook helemaal geen toeval. Daar deelt deze Elroq namelijk gewoon zijn MEB-platform mee dus dat merk je ook aan de aandrijflijnen. Zo luistert het instapmodel naar de naam Elroq 50 en die krijgt een 52 kWh-accu mee, naast een elektromotor met 170 pk op de achteras. Daarboven staat de Elroq 60 met 59 kWh en 204 pk op de achterwielen. De grootste accu is voor de Elroq 85 want die krijgt 77 netto-kWh, gecombineerd met een enkele elektromotor met 286 pk. Die komt er later ook als vierwielaangedreven 85X, al is het daarop nog wachten tot volgend jaar.
Het resultaat is een rijbereik van meer dan 370 kilometer voor de Elroq 50, meer dan 400 kilometer voor de Elroq 60 en meer dan 560 kilometer voor de Elroq 85. Ook de snellaadcapaciteiten verschillen enigszins afhankelijk van de versie, waarbij de eerste twee van 10 naar 80 procent laden in minder dan 25 minuten. Dat doen ze aan respectievelijk 145 en 165 kW aan laadvermogen maar de Elroq 85 krikt dat op naar maximaal 175 kW. Combineer dat met zijn grotere accu en je moet na 28 minuten aan de stekker terug 80 procent van je rijbereik op het scherm zien verschijnen.
Elroq voor de prijs van een Karoq?
Dat scherm kan je trouwens wel eens bekend voorkomen want vooral vanbinnen neemt de Elroq flink wat over van grote broer Enyaq. Zo is vrijwel het hele dashboard identiek, compleet met een 13-inch aanraakscherm centraal en een compact bestuurdersdisplay achter het stuur. Dat stuur pakt wel uit met een nieuwigheid want dit is de eerste Skoda die niet het merklogo maar wel de merknaam op het frontje krijgt. Verder luisteren we echter naar het gewoonlijke ‘Simply Clever’-verhaal want Skoda voorziet ook hier een ijskrabber achter de laadpoort en een paraplu in het bestuurdersportier. Daarnaast krijg je ook een speciaal netje voor de laadkabel onder je hoedenplank en AI-spraakassistent ‘Laura’ in je infotainmentscherm.
Verder vind je in die cabine een mooie 48 liter aan opbergvakken, naast natuurlijk de reguliere kofferruimte. Die meet 470 tot 1.580 liter en als we Skoda mogen geloven, maakt dat er de grootste in zijn segment van. Dan zijn de Tsjechen trouwens nog niet klaar met stoefen want volgens hen wordt dit ook één van de meest betaalbare EV’s in zijn segment. Zo beloven ze de Elroq aan te bieden aan dezelfde prijs als een gelijkaardig uitgeruste Karoq met verbrandingsmotor. Of ze dat lukt? Dat leren we vermoedelijk al heel binnenkort…
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids 2024 of blader hieronder meteen door het magazine!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen